Plno pod širým nebem na hradě nad řekou Labe měl spolek Činoherák Ústí v pondělí 23. června na své historicky první premiéře. Komedie Dva páni z Verony od britského dramatika Williama Shakespeara byla na internetu vyprodaná za 45 minut, lístky na dvě reprízy zmizely za pár hodin.

Klidně i na pouti

„Zkrocení zlé ženy hrajeme jako komedii dell arte, u Pánů užíváme prvky jarmarečního divadla. Je ideální na letní open air scény i festivaly, umím si ji představit i na pouti. Jen pro ni musel být klid," řekl Filip Nuckolls, režisér i umělecký šéf souboru. „Rádi bychom i jinam po ČR. Toto léto hrajeme na hradě Střekov, pro který jsme si půjčili hlediště ve tvaru arény," dodal dramaturg Vladimír Čepek

Dva páni z Verony (napsáno cca 1590 nebo 1591) je Shakespearův debut. Soubor z Ústí už ale měl úspěch i s klasikovými dramatickými klenoty Zkrocení zlé ženy či Romeo a Julie. A plánuje Jindřicha VI.

Pány z Verony hrají Matúš Bukovčan a Jaroslav Achab Haidler. Hlavní dvojroli sluhů ztvárnil Jiří Maryško.

„Jeden je pravicovej, druhej z levice. Na Poříze mám plešku a Hermuta černého psa s duší bílou. No a můj Obříz má zase zrzavý pejzy, jak to má být. Mám rád nekorektní humor a doufám, že se bude líbit i lidem," řekl Maryško pro ČTK. A bylo to, jak si přál.

Novinka spolku Činoherák Ústí, komedie Dva páni z Verony.Další role hrají Anna Fišerová (Sofie), Kryštof Rímský ve čtyřroli (také služka s velkým pozadím), Achab Haidler je Valentin, pán z Verony a Matúš Bukovčan má roli Lucia, druhého pána z Verony. To on se v klasikově frašce „odvrátí" od své milé Julie (hraje ji Vojta Kadeřábek), zatouží po přítelově sličné slečně Sofii. Ta ho ale shledá slizkým, nedá mu šanci.

Tehdy na Karlštejně

Pro hrad Střekov to bylo první divadelní představení spolku Činoherák Ústí. Nikoli však první divadelní inscenace zde. Předloni tu hráli proslulý muzikál Noc na Karlštejně Dobřichovičtí ochotníci. Je to jedna z posledních vzpomínek Ústečanů na bohužel zesnulého herce Vladimíra Čecha, který se představil jako král Karel IV. V březnu 2013 podlehl rakovině.

Už před premiérou varoval spolek Činoherák Ústí na svém webu, aby se diváci oblékli spíše tepleji. „Cesta od brány k hradu je jakýmsi větrným koridorem. V parných dnech je mimořádně příjemný, ale klesne-li teplota pod dvacet stupňů, mohla by být zejména dámám i zima," vysvětlil ČTK kastelán Kučaba. Citelný chlad, který někteří návštěvníci cítili při premiéře, byl jeho slov důkazem. Ale nedost na tom; první hradní reprízu Dvou pánů z Verony v úterý zpozdil silný déšť.

V ceně lístku 333 Kč (stejnou částku stojí i dvě představení Dvou pánů z Verony 15. a 16. července na hradě Střekov, která už jsou také vyprodaná), měli diváci i noční procházku po hradě. Zorganizoval ji střekovský kastelán.

To vám byla svatba

Nejprve jsme s desítkami dalších návštěvníků navštívili sál, kde se konají oslavy i svatby. „Jó, tady jsem se před lety vdávala," vzpomínala v pěkné nové místnosti dáma lehce přes padesát. „Kulturák nebo hrad, ono tenkrát moc možností v Ústí nebylo. Ale bylo to krásný," vzpomínala.

Tím však hradní procházka zdaleka nekončila. Nahoře nás podmanivým šeptáním vítal Vodník, nešlo přehlédnout bosonohé Bludičky ani Bílou paní. Kroužily se svými světýlky po skále v sousedství věže, byl to výkon hodný kaskadérů. Kdo našlapoval na špičkách, toho mohli vyděsit Hejkal i Ohnivá žena. Pěkně to hercům ze souboru Mladá scéna Ústí, úspěšným na řadě poloprofesionálních přehlídek, vycházelo.

„Stmívá se ještě brzo. Být víc tma, to bychom teprve strašili," byl si jist Pavel Trdla, principál a režisér.

Během léta bude soubor Činoherák Ústí jezdit především po zájezdových představeních, pravidelně začne hrát v pražském Divadle Komedie.

Novinka spolku Činoherák Ústí, komedie Dva páni z Verony.„Na hostování nám pražský magistrát odsouhlasil dotaci dva miliony korun," informoval včera Deník Ondřej Klein, mluvčí Činoheráku.

Od podzimu má být jeho stálou scénou bývalé kino Hraničář v centru Ústí. Na opravy budovy i fungování souboru spolek vypsal celonárodní sbírku „Činoherák žije aneb Národ sobě II." Její tváří je herec a prezident Karlovarského filmového festivalu Jiří Bartoška. Kampaň podpoří i série hraní na piazettě Národního divadla od neděle 29. června do neděle 6. července . Sobota 5. 7. tu bude patřit Ústí.

Jsou to báječní herci

„Jsou to báječní Páni herci. Udělali nadčasové představení, dá se vidět pořád dokola. Hra má skvělé slovní hříčky, je to mazlení s jazykem, a přitom jsou tam věci současné, aktuální," byla nadšená Lada Prokůpková z Ústí.

„Úžasný, jedinečnej zážitek!" hodnotila komedii návštěvnice Jitka Polanská z Dobětic. „Maryško byl nejlepší, déšť na začátku nevadil. Nikdo neutekl, všichni seděli pod deštníkem a čekali, až se vyprší. Mělo to úžasnou atmosféru."

Výtvarník Jan C. Löbel prozradil, jak je možné, že jsou jeho kostýmy historické a současně i moderní. „To je hra spojená s nějakým detailem. Vezme se z té doby a využije v prostředku současného oděvního designu. Je to spíš historická reminiscence než historický kostým," vysvětlil. Jeho fenka Hermut ve hře také hraje.

A co Jaroslav Haidler považuje za nejlepší „fór" hry? „Jsou to Matúšova slova Muži jsou nestálí a byli by dokonalí, kdyby nebyli potvory." Déšť před hrou ale herec vnímal spíš pozitivně. „Podívejte se na tu skálu. Ten déšť pomohl, že se konečně ukázalo, jak to tomu v té tmě sluší víc."

Nervy režiséra

Pro Filipa Nuckollse byla práce na Dvou pánech z Verony o nervy. „Když hrajeme open air představení, jsou to věci nazkoušené, víme, jak fungují na jevišti. Ale my jsme měli de facto jen pár zkoušek a s tímto hledištěm jen jednu těsně před premiérou. Nebyl moc čas, abychom si zvykli na úplně jiný styl hraní. To bylo na tom to nejtěžší," vysvětlil.

„Zkoušeli jsme v kině Hraničář v ne úplně pro divadlo regulérních podmínkách. Na hradě totiž nelze hrát komorní divadlo, všechno musí trošku ven. Je to úplně jiný styl práce než v Činoherním studiu. Ale je to výborná zkušenost pro mě i pro herce," řekl.

„Myslím, že i Achab se trochu bojí hrát, když nemá na sebe rozsvíceno, když vidí lidi. Na premiéře to bylo vidět, na 1. repríze už si zvykl. Třeba Kryštof Rímský, který dělal loutkárnu i alternativní divadlo, je zvyklý hrát venku, takzvaně na ulici, jarmarečním způsobem," dodal režisér.