V Liberci k divadlu přičichl poprvé jako kulisák, ale své nejslavnější režie uvedl v Praze a v Ústí nad Labem.

„Pro Divadlo F. X. Šaldy bylo požehnání, že jeho činohru vedl právě on. Byl skutečným šéfem uznávaný souborem i všemi v divadle. Bude nám tu velmi chybět. Byl velký divadelník i umělec, moudrý a laskavý člověk," řekla ředitelka divadla Jarmila Levko.

První jeho libereckou režií byl v Naivním divadle Kavkazský křídový kruh v roce 1987. V Šaldově divadle režíroval 7 inscenací (2004 - 2015).

Ivan Rajmont (29.7.1945 - 7. 12. 2015)

Narodil se v Hradci Králové, ale jeho dětství a mládí je spjato s Libercem. Vystudoval tu gymnázium, byl přijat na místní Vysokou školu strojní. S divadlem začal v libereckém Divadle F. X. Šaldy. Své nejslavnější sezóny prožil v Ústí nad Labem a v Národním divadle, ale vrátil se zpět do Liberce.

V Jaroslavli se ruskému publiku představil jako režisér třikrát: s inscenací Platonov od A. P. Čechova, s Králem Learem od Shakespeara a také s komedií Poprask na laguně od Carla Goldoniho.

Praha, Ústí, Praha

Rajmont byl prvním porevolučním šéfem činohry Národního divadla. Režíroval tu jednu z nejpopulárnějších českých her Sluhu dvou pánů s Miroslavem Donutilem. Inscenace se hraje déle než 25 let, má víc než 500 repríz.

Významná pro něj byla i éra v Činoherním studiu (1975 - 1986). I zde nejen režíroval, ale byl také uměleckým šéfem.

ČS: Přední scéna

Wikipedie uvádí: „Za Rajmontova působení byli do souboru angažováni například Jan Hrušínský, Jiří Schmitzer, Leoš Suchařípa, Vladimír Kratina, Pavel Rímský, Kateřina Burianová, Miluše Šplechtová. S divadlem spolupracovala řada významných dramatiků, režisérů, překladatelů: Josef Topol, Karel Steigerwald, Alexandr Koenigsmark, Milan Kundera, Jaroslav Vostrý či Otakar Roubínek. Koncem 70. a začátkem 80. let bylo Činoherní studio jednou z předních českých divadelních scén."

Ivan Rajmont udělal pro ústecké Činoherní studio mnoho práce, divadlem doslova žil. Proto se ho velmi dotklo, když předminulé vedení Ústí nad Labem dohnalo legendární Činoherní studio do krize, téměř k zániku. Nebýt spolku Činoherák Ústí, který pokračoval v tradici, dál hrál a kontinuitu vývoje Činoherního studia v Ústí zachránil, mohlo dojít k nejhoršímu. Činoherní studio mohlo navždy končit.

Filmy i fakulta

Režíroval i filmy, mj. Vernisáž, Klára a dva páni či Havlovu Audienci. Roky působil jako pedagog na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Ivan Rajmont má tři syny, z nichž prostřední Filip se věnuje herectví.

Poslední rozloučení s Ivanem Rajmontem se odehraje ve středu 16. prosince v 11.00 z jeviště pražského Stavovského divadla.

Jak vzpomínáte na spolupráci s Ivanem Rajmontem?

Josef Kadeřábek, šéf techniky Činoherního studia, od roku 1980 dodnes

Pro mě je důležité, že kdykoli bylo divadlo v jakékoli krizi, když ho chtěl zrušit primátor Kubata nebo kdokoli jiný, vždy Ivan Rajmont přijel, pomohl. Zprostředkoval schůzku třeba i v Praze s Petrem Poledňákem a dalšími důležitými lidmi, aby naše divadlo pokračovalo dál. Jezdil na představení, na naše premiéry… A kdykoli bylo zle, kdykoli bylo potřeba, pomohl, aby ústecký Činoherák byl dál.

Anita Krausová, herečka Činoherního studia

Moje spolupráce s Ivanem Rajmontem je trochu specifická tím, že byl čtyři roky mým učitelem na DAMU. Neřekla bych, že to je vzpomínání, ale to, co jsme se od něj naučila, to používám každý den ve svojí práci. Takže je to takové zpřítomňování. A kdybych mělo podtrhnout to, co mi přišlo u Ivana Rajmonta podstatné, tak to bylo to, že nás vždycky vedl k tomu, abychom byli pilní, zodpovědní a vytrvalí. A to jsou i vlastnosti, které mu byly vlastní. A já považuju za obrovský štěstí, že jsem na škole narazila zrovna na něj.

Václav Helšus

S Ivanem jsem se potkal už na DAMU, pak v Ústí nad Labem. Těsněji jsme se minuli v Národním divadle, ale až v Liberci to vypadalo na delší spolupráci. Ach bože můj. Jako kamarád byl opravdově neformálně přátelský, jako režisér ostrý s jasnou představou toho, co dělá. Profesionál, na kterém bylo vidět, že si své divadelní názory musel v životě mockrát obhájit, a proto si za nimi nekompromisně stojí. Šéf činohry, jakého nám mohla závidět celá republika. Bohužel to trvalo tak krátce. Je mi to líto.