VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Auta bez řidiče by mohla brázdit silnice v Ústeckém kraji

Ústecký kraj – Auta bez řidičů v ulicích Ústí? Odvážná vize, která se možná již brzy naplní. Od konce února běží v krajském městě pilotní projekt spolupráce ústecké univerzity, ČVUT a společností Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Vše pod taktovkou Inovačního centra Ústeckého kraje (ICUK).

15.4.2017
SDÍLEJ:

Ve švýcarském městě Sion už dva minibusy testují.Foto: pcrevue.sk

„Projekt v této fázi spočívá v popisování videozáznamů z testovacích jízd vozidel vybavených systémy autonomního řízení. Znamená atraktivní pracovní zkušenost až pro dvě stovky lidí, převážně studentů, a výhledově se může stát historicky nejvyšším smluvním výzkumem UJEP v řádu několika milionů. Naším cílem také je, aby vyústil v další navazující projekty v oblasti autonomního řízení naplňující naší vizi," říká ředitel ICUK Tomáš Siviček.

EXPERIMENTÁLNÍ AUTOBUS DO ZOO

Záměr inicioval ústecký zastupitel Martin Hausenblas. „Pokud se náš region stane centrem výzkumu a vývoje autonomních aut, dostane se Ústí na mapu lokalit výjimečně vhodných pro rozvoj inovací. Ekonomický rozvoj našeho regionu včetně přilehlých měst a prosperita na sebe nenechají dlouho čekat," podotkl Hausenblas s tím, že vedle vybudování potřebné informační infrastruktury je v plánu také zavedení experimentálního autonomního autobusu z kampusu ústecké univerzity do ZOO.

Kdy přesně budou ústecké ulice brázdit auta bez řidiče zatím ale nejde podle ředitele společnosti Valeo Gábora Ifflanda vůbec předpovědět. „Je to hudba budoucnosti, musí nejprve proběhnout legislativní proces. Přestože spolupráce s univerzitou v této oblasti probíhá intenzivně, ještě nejsme ve vývojové fázi," uvedl Iffland.

Na půdě ústeckého magistrátu se 19. dubna 2017 koná schůzka se zástupci automobilek a dodavatelů technologií, kde se budou diskutovat jejich potřeby a technologické možnosti řešení testování aut bez řidiče přímo v Ústí.

„Záměr má potenciál přilákat pozornost špičkových firem a expertů a navazuje na ambici kraje stát se chytrým regionem," oceňuje hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček. Ústí se chce nechat inspirovat Švýcarskem, kde ve městě Sion už dva minibusy testují.

CO JE TO AUTONOMNÍ ŘÍZENÍ?Umožňuje řízení aut, ale třeba i autobusu bez řidiče, pomocí komplexu několika zařízení (radar, lidar, kamery atp.) a softwaru systém sám vyhodnocuje dopravní situaci a reaguje na ni. Aby byl v provozu bezchybný, je třeba jej testovat a neustále vylepšovat a připravovat na reálné dopravní situace. Autonomní řízení stojí na tom, že stroj je méně chybový, a tudíž i méně rizikový než člověk.

Autor: Kristián Šujan

Mají auta bez řidiče budoucnost?

Ano

73 %

Ne

27 %

Hlasovalo: 132

15.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SBĚRATEL Petr Hradecký  se renovaci historických motorek věnuje více než 25 let.
25

FOTO: Na slavnostní otevření muzea se sjedou historická vozidla

Ilustrační foto

Turisty čekají v národním parku České Švýcarsko omezení

OBRAZEM: Rallye Praha Revival se prohnala Chabařovicemi

Ústecký kraj, Chabařovice - Druhá etapa závodu historických speciálů se odehrávala na severu Čech.

Důchodci v Ústeckém kraji musí vyžít s jedenácti tisíci

Ústecký kraj – Jedenáct tisíc tři sta. Taková je průměrná výše starobního důchodu v Ústeckém kraji, se kterou musí senioři každý měsíc vyžít. Zatímco třeba pětašedesátiletá Lenka z malé vesnice na Litoměřicku bere zhruba o dva tisíce méně, než je okresní průměr, jejímu muži, rovněž důchodci, přistane od státu na účtu každý měsíc bezmála 15 tisíc.

Jana Zajoncová: I panelová sídliště na severu jsou místa k životu

Ústecký kraj /ROZHOVOR/ - Příběhy paneláků v Ústeckém kraji jsou příběhy lidí a míst, kde mnozí žijeme. Výstava v parku na ústeckém Střekově mapuje osudy stavitelů, tvůrců i obyvatel panelových sídlišť.

Vize Ústí: Smart city a super D8

Ústecký kraj - Krajské město už nechce být známé jako špinavé a smradlavé. Snaží se vsadit na moderní technologie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies