Michal Tarant z litvínovské Scholy Humanitas se výuce v oblasti životního prostředí věnuje již čtrnáct let. Do tajů ochrany přírody zasvěcuje žáky mateřských, základních i středních škol. V dubnu úspěšně dokončil Specializační studium koordinátorů environmentální výchovy, které mu přineslo především spoustu nové inspirace. Osvědčení o absolvování specializačního studia převzal v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR z rukou místopředsedy sněmovny Petra Gazdíka a předsedkyně Klubu ekologické výchovy Milady Švecové.

Co všechno koordinátor environmentální výchovy dělá? Můžete to čtenářům nějak přiblížit?
Obsahem práce koordinátora je řídit environmentální výchovu a také výchovu pro udržitelný rozvoj v rámci činnosti školy. Koordinátoři například zpracovávají školní plány, připravují různé akce a aktivity, pomáhají učitelům toto téma začleňovat do výuky jiných předmětů. Environmentální výchova a trvalý rozvoj jsou totiž průřezovým tématem ve školních vzdělávacích plánech. Koordinátor také působí jako zprostředkovatel informací, které vnáší do školy - třeba o přednáškách či nových projektech.

Jak důležité pro vás bylo absolvování specializačního studia pro vykonávání těchto činností?
Mnoho věcí jsem si osvěžil a potvrdil si, že jdeme správnou cestou a děláme je dobře, i když jsme si na to přišli během let sami. Obohacující pro mě byla možnost setkat se s jinými koordinátory z Ústeckého a Libereckého kraje a vzájemné vyměňování zkušeností. Získal jsem mnoho inspirace od kolegů ze škol, pro které v rámci CEV Viana připravujeme vzdělávací programy. Dozvěděl jsem se, co by potřebovali v naší nabídce změnit či doplnit. Hodně inspirující to bylo také v oblasti týkající se získávání zpěvné vazby či z hlediska didaktiky.

Čarodějnice v litvínovské mateřské škole Pod lesem
OBRAZEM: Děti oslavily svátek čarodějnic později

Zmínil jste Centrum ekologického vzdělávání Viana. Jaký je jeho úkol?
Centrum ekologické výchovy je součástí Scholy Humanitas a věnuje se environmentální výchově pro celý region. V současnosti je naše působnost rozšířená na školy od Liberce přes Rakovník až po Karlovy Vary. Nabízíme nejrůznější aktivity - vzdělávací programy, environmentální dny, projektové dny, pobytové akce, volnočasové kluby a soutěže pro mateřské, základní i střední školy.

Je o vzdělávání v tomto tématu zájem? Řekl byste, že se v porovnání s minulostí třeba zvýšil?
Zájem o téma určitě je, hlavně tady v našem regionu je téma přírody a její ochrany stále hodně živé. Neřekl bych, že v minulosti zájem nebyl, určitě se ale v průběhu let měnil. V současné době je velká poptávka hlavně po badatelském vyučování, činnostní výuce a výuce v terénu. To je dobře a chceme to podporovat.

Děláte programy už pro děti z mateřských škol. Myslíte, že budoucí generace, díky tomu, že se začnou o problematiku ochrany přírody zajímat už v raném věku, budou o životní prostředí více dbát?
U malých dětí se musí začínat, je dobré otevírat toto téma, co nejdříve to jde. Tím, že se o tom děti dozvědí dříve než třeba my či naši rodiče, měl by být vývoj jejich vztahu k přírodě pozitivní. Na druhou stranu to ale nezáleží jen na ekocentrech či školách. Je potřeba, aby to bylo pevně zakořeněno v rodinách a aby rodiče na určité zásady, jako je třeba recyklace nebo šetření vodou, dbali spolu s dětmi.

Organizujete tedy i programy pro dospělé, kde si mohou doplnit vzdělání v této oblasti?
Zatím je to cílová skupina, kterou nemáme pokrytou. Do budoucna bychom ale byli rádi, kdyby se nám podařilo zorganizovat nějaký vzdělávací program i pro ně.

Litvínovský útočník Robin Hanzl zažívá svou premíéru na MS.
Hanzl má za sebou premiéru na MS. Na Kanadu se svými spoluhráči nevyzrál