V devadesátých letech minulého století, ale i po roce 2000, doslova kvetl obchod s kradenými vozy. Zloději kradli v tuzemsku především nově zakoupená auta, a vozidla cizinců, kteří k nám přijeli po pádu železné opony.

Cizinci měli lepší auta

Auta cizinců byla vyhledávaná, protože byla novější a modernější než tuzemské vozy. Na východ od nás byl zcela nenasycený trh, kam ukradená auta mizela.

Kromě toho naši zloději nasedli do aut v Rakousku a Německu, a pokud k nim získali i technické doklady, přejeli oficiálně přes hranici. Jinak, museli dobrodružně jezdit přes zelenou hranici. Tedy museli najít v lesích místa průjezdná pro auta. Zloději auta v noci potichu převezli z Rakouska či Německa do Čech a zajeli do nejbližší zlodějské garáže. Zvláště oblíbená byla na severu Čech tato noční činnost ve Šluknovském výběžku.

Nelegální přejezdy automobilů přes zelenou hranici po roce 2000 pomalu končily. Např. v letech 2003 a 2004 za čtvrtletí policisté na severu Čech zaregistrovali většinou jenom ilegální přejezd méně než deseti vozidel. Konkrétně v březnu 2004 policisté zaregistrovali přejezd přes zelenou hranici dvěma vozy v úsecích Hrádek nad Nisou a Vejprty. Ve vejprtském úseku se podařilo cizinecké a pohraniční policii vozidlo zadržet.

Důvody krádeží jsou stále stejné:

1. vozidlo je odcizeno k prodeji. Jsou změněny jeho identifikační znaky a je opětovně uvedeno do provozu v ČR nebo je převezeno do zahraničí.
2. vozidlo je odcizeno na náhradní díly.
3. pojistný či leasingový podvod ze strany oznamovatele.

Došlo ale k výrazné změně v chování zlodějů automobilů.

Ještě po roce 2000 nejčastější způsoby vniknutí do vozidel byly:

- rozbití bočního okénka
- vyháčkování, zejména u starších typů vozidel
- provázkem se smyčkou, zejména u typ Škoda Favorit a prvních typů Škoda Felicia
- pomocí „univerzálního" klíče nebo vytrhávacího přípravku.

Dnes jsou vozy vybavené elektronikou. Proto si zloději musí opatřit speciální přípravky, aby mohli nejnovější typy automobilů nastartovat.

Trend po roce 2010

K poklesu počtu krádeží automobilu na severu Čech (podobně jako kdekoliv jinde v ČR) dochází nejen proto, že automobily jsou stále lépe zabezpečené, ale i proto, že po roce 2000 měli zloději stále více prospěch z německých majitelů aut. Úroveň zabezpečení automobilů v Německu byla menší než u nás.

Zloději také milují novou šanci jak zrychlit svou zlodějskou činnost: schengenský prostor. Zrušení vnitřních hranic v Evropě zlým lidem výrazně usnadnilo převoz ukradených vozidel po Evropě.

Dnes s ukradeným autem projede zloděj přes hranice bez potíží. Šanci včas zadržet ukradené vozidlo má majitel jenom v případě, že zjistí krádež krátce po činu. Po nahlášení může policejní systém objevit vozidlo v některých místech při jízdě na silnici.

Pokud majitel přijde po noční krádeži na zmizení svého vozu až ráno, auto již lze těžko dohledat. Sice jsou na skrytých místech evidovány a prověřovány registrační značky projíždějících vozidel, takže policie může zpětně dohledat, že v místě X ukradené auto z Bavorska přejelo do Čech, a bylo opět zaregistrováno v místě Y v českém vnitrozemí, ale tím většinou stopa končí.

Dále nastupuje operativní pátrání policejních specialistů, kteří monitorují skupiny osob podezřelé z krádeží vozidel.

Náhodně může zloděj skončit v rukou policie nebo celníků v příhraničí, když kontrolují namátkově automobily a vezený náklad. Proto celníci kromě drog, kontrabandu cigaretového a lihového charakteru, občas narazí i na ukradené vozidlo.

Vzpomínka na policejní zátah

Např. v únoru 2010 mohli být na sebe čeští a němečtí policisté pyšní, protože ulovili zloděje aut. Němečtí policisté jednoho únorového dne kolem 21. hodiny oznámili české policii, že se na Ústecko blíží dvě vozidla Passat combi. Jedno je kradené, druhé vozidlo je doprovodné s komplicem. Německý passat byl odcizen v obci Berggiesshübel.

Operační důstojník v Ústí nad Labem bleskově vyslal policejní hlídky k hranicím.

„Zloději neměli šanci. Ačkoliv se vozidla rozdělila, a každé jelo jiný směrem, obě byla zadržena. V Telnici policisté zastavili české vozidlo se spolupachatelem. Kradené německé vozidlo bylo zajištěno na okraji obce Žďár," uvedla tehdy policejní mluvčí Veronika Hyšplerová. Jednomu ze zlodějů bylo 27 a druhému 37 let. Nejednalo se o nováčky, protože němečtí policisté znali zloděje již z dřívějška. Odpykali si v německém vězení trest za předchozí krádeže.

Takových případů je ale málo. Většinou jsou zloději automobilů zatčeni po mravenčí detektivní práci.

Zajímavá čísla

Ještě v roce 2010 v Ústeckém kraji bylo v pololetí evidováno 612 odcizených dvoustopých vozidel (automobilů, pracovních a zemědělských strojů) a v Libereckém kraji 472. Čili více ukradených vozidel policie evidovala v Ústeckém kraji.

Jenže v pololetí 2015 je situace již jiná. V Libereckém kraji policie eviduje 297 ukradených vozidel, v Ústeckém kraji „jenom" 283.

Od konce devadesátých let do dnešních dnů došlo k prudkému poklesu počtu kradených vozidel. Pokud letos došlo na severu Čech k odcizení 580 dvoustopých vozidel, v roce 2000 na severu Čech zmizelo 1577 vozů.

Sice v roce 2000 ještě organizačně (tedy i ve statistikách) fungoval severočeský policejní kraj (s okresy budoucího Libereckého a Ústeckého kraje, ale tehdy bez semilského okresu), ale i tak jsou statistiky zcela jasné. Došlo k velkému poklesu počtu ukradených vozidel. Přesto obětí jsou i dnes stovky řidičů.