Podle Jolany Šulcové z ERA Sever bude hotová dálnice příležitostí. „Hodně prodávajících zatím čeká, jak se to vyvine. Zvýšený zájem se zatím neprojevil a určitě se nebude plošně týkat všech pozemků a objektů. Roli bude hrát hodně okolností. Fakt je, že dojíždění do Prahy bude podstatně kratší," poznamenala Jolana Šulcová. Hotová D8 má být velký vánočním dárkem pro všechny řidiče. Obrovsky se uleví lidem kolem objízdných silnic I/30 a I/8. Ubude tam prachu, hluku a hlavně smrtelných nehod. Pro starostu obce Bořislav, Aleše Navaru, je vyhlášený prosincový termín dokončení dálnice D8 už několikátým mezníkem, který během svého dlouhého působení v roli starosty obce zaznamenává. „Ale protože jsem stoprocentní optimista, tak to tentokrát vyjde," říká s úsměvem.

Vysoká frekvence dopravy, která přes obec míří po E55 z Českého středohoří od Prahy do Německa či v opačném směru, s sebou přináší také zvýšené počty nehod. Právě úsek nad Bořislaví byl za loňský rok vyhlášen v rámci kraje jako jeden z nejkritičtějších. Při nehodách v klesání od Paškapole do Bořislavi zemřelo vloni několik lidí. A i tomu by měla nová dokončená dálnice zabránit.

Od odklonu dálkové přepravy si starosta obce Bořislav slibuje také větší zájem o tuto lokalitu, třeba pro rekreaci. „Už nyní je to zřejmé. Zaznamenáváme desítky zájemců o místní pozemky a domy. Co se týče těch obecních, tak zatím stále platí usnesení vedení obce, že nic prodávat nebudeme. Je to naše železná zásoba do budoucna. Ale nárůst zájmu tu je," podotýká Aleš Navara.

Dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem se buduje již přes čtvrt století. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Poslední chybějící úsek by měl být uveden do provozu před koncem letošního roku, slibuje dlouhodobě ministerstvo dopravy. (kos, red)