„Dálnice D8 bude v takovém stavebním a technickém stavu, aby byl možný průjezd aut po její hlavní trase," řekl na veřejném jednání zastupitelů v Lovosicích Zukerstein a dodal: „Harmonogram mohou narušit procesní věci, jako například přejímky jednotlivých staveb ve 4. čtvrtletí letošního roku. Můžeme se dostat do situace pražského tunelového komplexu Blanka, kde nastal boj o peníze, záruky a kvalitu staveb."

Vedoucí odboru stavebního úřadu a územního plánování Petr Soldon doplnil, že na dálnici nadále zůstávají dvě kritická místa - sesuv půdy u Litochovic a takzvaný řehlovický zářez u tamní mimoúrovňové křižovatky.

Pro starostu obce Bořislav, Aleše Navaru, je vyhlášený prosincový termín dokončení dálnice D8 už několikátým mezníkem, který během svého dlouhého působení v roli starosty obce zaznamenává. „Ale protože jsem stoprocentní optimista, tak to tentokrát vyjde," říká s úsměvem.

Od otevření posledního nedokončeného úseku dálnice si slibuje úlevu od dopravy v obci. „Především té dálkové. Denně nám tu projedou desítky kamionů. Jsou dokonce momenty, kdy se ani nedá hlavní silnice přejít," komentuje. Vysoká frekvence dopravy, která přes obec míří po E55 z Českého středohoří od Prahy do Německa či v opačném směru, s sebou přináší také zvýšené počty nehod. Právě úsek nad Bořislaví byl za loňský rok vyhlášen v rámci kraje jako jeden z nejkritičtějších.

Při nehodách v klesání od Paškapole do Bořislavi zemřelo vloni několik lidí. A i tomu by měla nová dokončená dálnice zabránit.

Od odklonu dálkové přepravy si starosta obce Bořislav slibuje také větší zájem o tuto lokalitu, třeba pro rekreaci. „Už nyní je to zřejmé. Zaznamenáváme desítky zájemců o místní pozemky a domy. Co se týče těch obecních, tak zatím stále platí usnesení vedení obce, že nic prodávat nebudeme. Je to naše železná zásoba do budoucna. Ale nárůst zájmu tu je," podotýká Aleš Navara.

S výstavbou dálnice se začalo už v roce 1984. Mezi prvními plány a dokončením celé dálnice by tak uplynulo víc než 75 let. Dálnice v trase Praha Drážďany se totiž poprvé objevila na plánech již v říjnu 1938.Dálnice D8 roste.

Své trable s nedostavěnou dálnicí zažívá dnes a denně i Žim. Přes něj si řidiči často zkracují cestu z Řehlovic do Velemína a nezřídka jim v tom „pomáhá" navigace. Ale úzké silnice, na kterých se pohybují i stavební stroje, často ze sice kilometrově kratší cesty udělají časově delší.

„Přes nás projíždí velké množství aut. Složité to bylo zejména v době, kdy jsme dělali kanalizaci a měli v obci na různých místech zákazy vjezdu. Řidiči to vůbec nerespektovali, pořád jsme volali polici. Zprovozněná dálnice pro nás bude znamenat velkou úlevu," sdělil starosta Žimu Zdeněk Haramul. (kos, pem)