VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na kolejích platí polovojenský režim, jinak to nejde, říká odborník

Severní Čechy - Na železnici vládl vždy doslova vojenský řád. Vlaky jezdí i dnes na rozkaz.

16.4.2017 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Roman Nešetřil

„Na železnici platí polovojenský režim, přísné předpisy. Jinak to nejde," vysvětluje Petr Zimandl, soudní znalec a vedoucí ústeckých vyšetřovatelů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Nic nelze ponechat náhodě. Charakter pohybu drážních vozidel a práce na železnici to vyžaduje. Před překážkou lokomotiva nemůže odbočit jako auto, a když brzdí, zastaví po stovkách metrů, někdy i po kilometru," dodává.

Každý, kdo pracuje na železnici, musí znát desítky různých předpisů a také je dodržovat. „Například předpis SŽDC Bp1 o bezpečnosti a ochraně při práci musí znát každý, kdo se chce pohybovat v kolejišti. Některá ustanovení neplatí, pokud zasahují v kolejích policisté, celníci nebo jde o akci integrovaného záchranného systému spolu s hasiči a záchranáři," říká Zimandl.

PŘEKÁŽKA V KOLEJIŠTI

Jízda vlakem je přitom nejbezpečnější pozemní dopravou. Podle statistik letos za 1. pololetí v Ústeckém kraji dopravní policie vyšetřovala sedm srážek automobilů s vlakem. Na severočeských silnicích došlo k sedmi tisícům nehod.

„Až na naprosté výjimky lidé umírají na železnici proto, že vjedou autem na přejezd nebo vstoupí do kolejiště, když právě místem projíždí vlak. Jenom u některých bylo zřejmé, že vstoupili před vlak, aby ukončili svůj život. Dochází i ke zbytečným karambolům, když řidiči aut zapomenou, že vlak je širší než kolejiště. Proto řidič musí zastavit u přejezdu před výstražným křížem. Pokud zastaví za křížem, může se střetnout s lokomotivou," upozorňuje odborník.

Technologie železniční dopravy je do detailu propracovaná. Zimandl ukazuje na Dopravní a návěstní předpis SŽDC D1. Má 162 listů a 23 příloh. Představuje jeden ze základních vnitřních předpisů.

„Návěsti jsou pro strojvedoucí totéž co dopravní značky na silnicích. Strojvůdce je nesmí přehlédnout. Vzpomínám si například, jak bylo velmi nebezpečné, když v červnu 2011 vandal otočil návěsti na trati, aby je strojvedoucí neviděl," vzpomíná Petr Zimandl.

ELEKTRICKÁ PAVUČINA

Pro nepovolané osoby představuje na dráze nebezpečí elektřina v trolejích. Nejedná se jenom o dobrodruhy, kteří vylezou na vagon a v blízkosti troleje je zasáhne elektrický oblouk. Když poblíž kolejí hoří, musí být někdy zastavena železniční doprava a vypnutý elektrický proud.

Nejenže mnohdy musí hasiči táhnout hadice přes koleje, ale někdy hrozí i rána elektrickým proudem, kdyby se proud vody přiblížil k elektrické troleji pod proudem. V takových případech zasahují specializované železniční hasičské jednotky. Drážní hasiči vědí, jak přesně se na trati chovat.

„Pokud se člověk dostane do blízkosti železničního trakčního vedení, může ho zabít elektrický oblouk. Sloupy jsou součástí dráhy, která není veřejnosti přístupná," dodává Petr Zimandl.

Autor: František Roček

16.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Letošní ročník Cesty proti bolesti podpoří sedmiletou Míšu Bernardovou z Otvic. Rodina by pro ni chtěla pořídit rehabilitační vozík.

Milan Dzuriak vyráží na další Cestu proti bolesti, letos pokoří i Alpy

Aktivisté vtrhli na Mostecku do dolu Bílina.
AKTUALIZOVÁNO
4

Aktivisté na Mostecku vtrhli do dolu Bílina, musela být zastavena těžba

Super plat za práci na páse nabízí měsíce. Málokdo to vydrží dlouho

Ústecký kraj - Plat až 25 tisíc korun. Doprava do práce zdarma. Slušná nabídka obědů, restroom, volné víkendy. Zaměstnanecké benefity. Podobnými nabídkami zaměstnání se začaly hemžit vody českého internetu. Jenže, jak praví přísloví, všude je chleba o dvou kůrkách.

Další část Labské stezky bude hotová již v září, vyhne se silnici

Povodí Labe – Již jen poslední úseky zbývá dokončit na Labské stezce ve Velkých Žernosekách na Litoměřicku. Na úseku, který bude pro cyklisty znamenat vyšší bezpečí, se intenzivně pracuje i v těchto dnech. Hotovo bude v září.

FOTO: Bára chytila trofejního kapra při Dni dětí s udicí a podběrákem

Proboštov - Není Den dětí jako Den dětí. Sice o dva týdny později, ale o to atraktivnější jeho oslavu připravili pro kluky a holky ze soukromé speciální školy Arkadie rybáři z MO Teplice Českého rybářského svazu a jeden z nejvýznamnějších sponzorů Arkadie, firma Knauf Insulation.

FOTOGALERIE: Zpěvák Blue Effectu Honza Křížek natáčí desku u Liběšic

Ústecký kraj /ROZHOVOR/ – V nenápadné malé vesničce Lada nedaleko Liběšic na Litoměřicku se ve zrekonstruovaném objektu bývalé stodoly skrývá nahrávací studio s názvem The Barn.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies