VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na kolejích platí polovojenský režim, jinak to nejde, říká odborník

Severní Čechy - Na železnici vládl vždy doslova vojenský řád. Vlaky jezdí i dnes na rozkaz.

16.4.2017 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Roman Nešetřil

„Na železnici platí polovojenský režim, přísné předpisy. Jinak to nejde," vysvětluje Petr Zimandl, soudní znalec a vedoucí ústeckých vyšetřovatelů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Nic nelze ponechat náhodě. Charakter pohybu drážních vozidel a práce na železnici to vyžaduje. Před překážkou lokomotiva nemůže odbočit jako auto, a když brzdí, zastaví po stovkách metrů, někdy i po kilometru," dodává.

Každý, kdo pracuje na železnici, musí znát desítky různých předpisů a také je dodržovat. „Například předpis SŽDC Bp1 o bezpečnosti a ochraně při práci musí znát každý, kdo se chce pohybovat v kolejišti. Některá ustanovení neplatí, pokud zasahují v kolejích policisté, celníci nebo jde o akci integrovaného záchranného systému spolu s hasiči a záchranáři," říká Zimandl.

PŘEKÁŽKA V KOLEJIŠTI

Jízda vlakem je přitom nejbezpečnější pozemní dopravou. Podle statistik letos za 1. pololetí v Ústeckém kraji dopravní policie vyšetřovala sedm srážek automobilů s vlakem. Na severočeských silnicích došlo k sedmi tisícům nehod.

„Až na naprosté výjimky lidé umírají na železnici proto, že vjedou autem na přejezd nebo vstoupí do kolejiště, když právě místem projíždí vlak. Jenom u některých bylo zřejmé, že vstoupili před vlak, aby ukončili svůj život. Dochází i ke zbytečným karambolům, když řidiči aut zapomenou, že vlak je širší než kolejiště. Proto řidič musí zastavit u přejezdu před výstražným křížem. Pokud zastaví za křížem, může se střetnout s lokomotivou," upozorňuje odborník.

Technologie železniční dopravy je do detailu propracovaná. Zimandl ukazuje na Dopravní a návěstní předpis SŽDC D1. Má 162 listů a 23 příloh. Představuje jeden ze základních vnitřních předpisů.

„Návěsti jsou pro strojvedoucí totéž co dopravní značky na silnicích. Strojvůdce je nesmí přehlédnout. Vzpomínám si například, jak bylo velmi nebezpečné, když v červnu 2011 vandal otočil návěsti na trati, aby je strojvedoucí neviděl," vzpomíná Petr Zimandl.

ELEKTRICKÁ PAVUČINA

Pro nepovolané osoby představuje na dráze nebezpečí elektřina v trolejích. Nejedná se jenom o dobrodruhy, kteří vylezou na vagon a v blízkosti troleje je zasáhne elektrický oblouk. Když poblíž kolejí hoří, musí být někdy zastavena železniční doprava a vypnutý elektrický proud.

Nejenže mnohdy musí hasiči táhnout hadice přes koleje, ale někdy hrozí i rána elektrickým proudem, kdyby se proud vody přiblížil k elektrické troleji pod proudem. V takových případech zasahují specializované železniční hasičské jednotky. Drážní hasiči vědí, jak přesně se na trati chovat.

„Pokud se člověk dostane do blízkosti železničního trakčního vedení, může ho zabít elektrický oblouk. Sloupy jsou součástí dráhy, která není veřejnosti přístupná," dodává Petr Zimandl.

Autor: František Roček

16.4.2017 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Regionální muzeum Teplice.

Vystavené předměty vydávají svědectví o dávném životě

U Dolského mlýna slavnostně zapálili milíř v pondělí 21. srpna.
22

FOTO, VIDEO: Milíř u Doláku už doutná. Řemesla tu ukazují do soboty

Do centra Bíliny se vrátí historická dlažba, slibuje radnice

Bílina - V Bílině začne 1. etapou revitalizace Mírového náměstí a přilehlého okolí, a to rekonstrukcí ulic Zámecká a Komenského.

Tuny cenného kovu chtějí brát z úpatí hory. Už za čtyři roky

Teplicko - Těžba lithia na Cínovci by mohla začít v roce 2021. V plánu to má alespoň česká firma Geomet, která zde provádí průzkumy.

Dubí schválilo návrhy smluv na umístění sirén

Dubí - Představitelé Dubí nedávno řešili návrhy smluv mezi Hasičským záchranným sborem Ústeckého kraje a Městem Dubí, které se týkají umístění prvků varování Integrovaného záchranného systému.

Muž přišel o tašku, zloději za to hrozí až dva roky vězení

Teplice - V Teplicích okradl chodce dosud neznámý pachatel. Muži strhl z ramene jeho příruční tašku, ve které měl mobilní telefon a peněženku s doklady, finanční hotovostí a platební kartou a dal se na útěk

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení