VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nepozornost se obešla bez vážných následků

Velké Březno - Na české železnici každý den probíhají desítky různých oprav. Od drobné údržby až po větší výluky. V kolejištích se pohybují při práci stovky lidí.

6.3.2016
SDÍLEJ:

Detail poškozeného pluhu na motorovém vozu. Poškození od betonového žlabu.Foto: SŽDC Ústí n. L.

Ale pohyb v kolejišti i provoz na trati má svůj řád. Je dodržován, ale někdy shodou náhod může dojít k problému. Jako ve středu 2. března u Velkého Března na Ústecku.

Nepozornost

Osobní vlak narazil do překážky na trati. Nehoda se obešla bez zranění, uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Na dvoukolejné trati Ústí nad Labem Střekov Děčín hlavní nádraží mezi stanicemi Střekov a Velké Březno jel po druhé traťové koleji osobní vlak Os 6468. Za jízdy motoráčku (dvouvozová motorová jednotka „Regionova") došlo ke srážce s betonovým žlabem u pravého kolejnicového pásu.

V místě střetu probíhají výkopové práce a pokládka kabelů. Strojvedoucí ihned po nárazu zastavil, ale rozjetý vlak dlouhý 29 metrů a vážící 47 tun se zastavil až po 226 metrech.

Ve vlaku cestovalo 13 cestujících. Nikdo nebyl zraněn, ani na motorovém vozu nevznikla velká škoda. Při srážce došlo k poškození pluhu na spodku motorového vozu. Oprava vyjde České dráhy jenom na 30 000 Kč.

Někdo zapomněl při práci vedle kolejí zkontrolovat, zda něco nepřečnívá do profilu kolejiště kudy jezdí vlaky. Nikdo, kdo měl co společného s událostí, nebyl pod vlivem alkoholu. Jednalo se o nepříjemnou náhodu.

Byl aktivován integrovaný záchranný systém (IZS). Na místo ihned přijeli drážní hasiči (HZS SŽDC), policisté z obvodního oddělení Ústí n. L. Střekov a vyšetřovatelé SŽDC.

Kvůli vyšetřování případu došlo k přerušení železniční dopravy na trati v 1. traťové koleji od 13.26 do 14. hodin a ve 2. traťové koleji ještě o dvacet minut déle. České dráhy vypravily místo dvou vlaků autobusy, další dva spoje měly zpoždění o desítky minut.

Na dráze platí přísné předpisy o prostorovém uspořádání v kolejišti. Např. vzdálenost od vnitřní hrany nejbližší kolejnice k nějakému předmětu musí být nejméně 130 cm. Tato minimální vzdálenost nebyla při práci vedle kolejí u Velkého Března dodržena.

Vzpomínka na útok

Na silnici i na železnici jakákoliv nečekaná překážka na komunikaci znamená nebezpečí havárie. Zvláště v létě občas děti, jen tak z nudy, „něco" položí na koleje.

Ale někdy dojde i k daleko nepochopitelnějším a nebezpečnějším situacím.

K nejhoršímu zákeřnému útoku v posledních dvaceti letech na severu Čech, kdy byla ohrožena železniční doprava záměrným položením překážky na koleje, došlo v únoru 2011.

V krátké policejní zprávě tehdy stálo, že 13. února v Bílině na Teplicku málem vykolejil večer osobní vlak jedoucí do Děčína. Najel na pražce a pneumatiku, kterou někdo nastražil na kolejích, uvedla tehdy policejní mluvčí Veronika Hyšplerová.

Když u bílinského nádraží lokomotiva narazila ve večerní tmě na překážku, a došlo k rozpojení osobního vlaku 6869, nikdo ještě netušil, že jde o cílený útok proti železnici.

Byla neděle, po 19.20 hodin a policisté spolu s železničáři zjistili, že neznámý vandal připravil proti vlakům celkem tři pasti.

Od Českých Zlatníků k bílinskému nádraží směřují tři koleje. Po 1. koleji jel osobní vlak. V 19.20 hod. před vjezdem do stanice najel na neviditelnou překážku pneumatiku na koleji vyztuženou betonovou deskou, či spíše nějakým betonovým obrubníkem. To vše bylo zabalené do černé silonové bundy. Proto ve tmě zimního večera nástraha nebyla na kolejích vidět. Byla to doslova past na vlak.

Kousek od tohoto místa neznámý pachatel nacpal mezi koleje do výhybky č. 29 kameny, aby nebylo možné přestavět výhybku do jiného směru. Vlak by tedy měl pokračovat nesprávným směrem. To byla druhá past. Vlak by z Bíliny jel stále rovně po 1. koleji a neodbočil by na prostřední „nultou" kolej. Nebo naopak vlak jedoucí od Českých Zlatníků by nepřejel přes výhybku na 1. kolej a hrozilo by nebezpečí vykolejení.

Na 2. traťové koleji (tedy na třetí koleji, na opačné straně, než je 1. kolej, po které jel osobní vlak) byly položeny kameny. I zde neznámý pachatel chtěl docílit vykolejení vlaku.

Protože jako první se v místě tří pastí objevil vlak od Mostu směrem na Bílinu a Teplice, los osudu připadl na osobní vlak Os 6869.

Lze hovořit o štěstí, že lokomotivě se podařilo rozdrtit betonovou překážku. Lokomotiva projela betonem a přes pneumatiku. Pokud by překážka byla v jiné poloze, mohla vychýlit lokomotivu z kolejí. Rychlost vlaku o váze 126 tun a délce 74 metrů v okamžiku střetu mohla být jenom kolem 40 kilometrů v hodině, protože vlak se blížil ke stanici, kde měl zastavit. To bylo také štěstí, protože jak by asi dopadlo najetí na překážku v rychlosti 80 km/hod? Hrozilo by vykolejení.

Nebezpeční zloději

Občas na dráze železničáři zažili horké chvíle i kvůli zlodějům. Sběrné suroviny již nesmí vykupovat kovový šrot tzv. na ruku, nemohou přímo vyplácet peníze za dodaný kov, ale posílají peníze na účet. Proto došlo k poklesu krádeží kovů na železnici. Ale ještě před několika lety se setkávali železničáři se zloději kovů na trati prakticky denně.

Podle Petra Zimandla, soudního znalce v oblasti železniční dopravy, v posledních letech byla velmi nebezpečná kvůli zloději např. situace shodou okolností také v roce 2011, koncem ledna v České Lípě.

Byla noc. Zloděj se připlížil na okraji českolipského nádraží k výhybce a začal ji rozmontovávat. Odstranil již dva šrouby, ale nakonec utekl. Signalista totiž zachytil akustické varování. Ačkoliv byla noc a na trati byl klid, v 1.25 hod. signalista ohlásil nečekanou manipulaci s výhybkou.

Došlo k velmi nebezpečné události: Přestavění výhybky, o které nevíme, může skončit vykolejením vlaku s dalšími následky, protože na českolipském hlavním nádraží na výhybce č. 51 došlo v noci při krádeži zároveň k pokusu o násilné přestavění výhybky.

Na místě u výhybky bylo zjištěno, že došlo k pokusu o krádež kovových částí. Signalistou byl případ zpozorován a oznámen, proto se kolem druhé hodiny ranní dostavila na místo také policie.

„Rozebírání kovových částí výhybky se nemusí vždy projevit na zabezpečovacím zařízení. Jak jsem již uvedl, přitom v krajním případě může dojít i k vykolejení vlaku. V takovém případě, kdyby došlo k vykolejení a projevily se vážné následky, šlo by o případ obecného ohrožení. Je velké štěstí, že v té chvíli nejel přes takto poškozenou výhybku žádný vlak. Signalista se zachoval velmi profesionálně," zdůraznil Zimandl.

Místo střetnutí s vlakem v pozadí.

Autor: František Roček

6.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vysněné dětské postele

Další cenný kov vybojovali hasiči z Ústeckého kraje.
15

FOTO: Hasiči z Ústeckého kraje urvali na Světových hrách stříbro

FOTO: I kdyby hrály až do večera, gól by prý Srbice stejně nedaly

Srbice, Litoměřice - Po nešťastné porážce v Krupce, kde Srbice padly po penaltovém rozstřelu, přišla další ztráta. 

FOTO: Vodaři v noci makali jako šrouby

Teplice - Patnáct tisíc lidí v Teplicích bylo v noci z pondělí na úterý bez vody. 

FOTO: Hrad v Krupce zaplnili Šmoulové

Krupka - Kulturní zařízení města Krupky pořádalo pro děti akci nazvanou Neděle plná šmoulů.

Teplická dopravka pomáhala v Německu při kontrolách kamionů

Teplice - Tepličtí dopravní policisté vypomáhali minulý týden v Německu. Společně s německými kolegy se zúčastnili kontrolní akce zaměřené na nákladní dopravu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení