Bezkontaktní čipové karty, které slouží jako nosič jízdenek i elektronická peněženka, jsou v prodeji od 1. prosince. Lidé si mohou vybrat personifikovanou kartu se jménem a fotografií nebo obyčejnou anonymní kartu. První variantu využijí hlavně ti, kteří uplatňují slevu na jízdném.

„Karta je k dostání v informačním středisku, ale objednat lze i přes internet. Lidem, kteří jezdí bez slev, stačí anonymní karta. Tu koupí i u řidiče," sdělil vedoucí krajského odboru dopravy Jindřich Franěk.

Už teď si na karty lidé mohou nechat nahrát časové jízdenky, aby se po Novém roce nezdržovali jejich nákupem přímo v autobuse.

„Než se trh nasytí a všichni budou mít kartu s jízdenkou, může nástup do autobusu trvat déle. Po pár dnech by to ale mělo opadnout," myslí si hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Inteligentní systém a více revizorů

Nový odbavovací systém, který bude mít každý autobus, přitom cestujícímu dokáže nabídnout i výhodnější jízdenku, než požaduje.

„Pokud si někdo bude kupovat jízdenku do vzdálenější zóny za vyšší cenu, aplikace mu nabídne také celodenní jízdenku s podobnou cenou. Může být o pár korun dražší, ale cestující na ni bude moci jet i víckrát za den, což se některým vyplatí," vysvětlil řidič autobusu Evžen Winter.

Pozor by si lidé od příštího roku neměli dát jen na nový tarif a čísla linek, ale i na revizory. Mírně jich přibude. „Kraj bude mít víc revizorů, ale ne kvůli černým pasažérům. Je to tím, že se mění systém odbavení a výběr tržeb je na kraji. Dopravci počty revizorů zřejmě navyšovat nebudou," řekl Franěk.

S jednou jízdenkou jen v Teplicích

Plná integrace mezi krajským tarifním systémem a městskou hromadnou dopravou bude od 1. ledna fungovat jen v Teplicích.

S jednou jízdenkou tam lidé budou moci přestoupit z linkového autobusu na MHD. Dohodu však ještě musí schválit krajské i teplické zastupitelstvo.

Na dobré cestě jsou také jednání s Ústím nad Labem. Integrace bude úplná, jakmile dopravní podnik zavede nový systém elektronického odbavení.

„O jednotný systém má zájem i Děčín. S Chomutovem je však jednání na bodě nula, vedení města k němu tento rok přistupovalo laxně," konstatoval krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

V polovině příštího roku by se k jednotnému tarifu měly připojit i České dráhy.

„Zdržení způsobil technický problém, je nutné přeprogramovat software," dodal Komínek.

Na veškeré změny, které od příštího roku v krajské dopravě nastanou, se mohou lidé zeptat v informačních kancelářích. Na začátku prosince se otevřely v 19 městech regionu.(pod)