„Většina lidí netuší, jak vysoce profesionální a přitom zanedbávanou skupinu zaměstnanců představují," řekl Deníku. Podle něj se řidič v linkovém autobusu i ve městech u MHD vyznačuje zhruba v 80% případů jízdou bez trestných bodů. „To představuje vysokou psychickou zátěž," dodal Seidlic.

Čtěte více: Stávka nebude. Kraj založí vlastní autobusovou dopravu

Upozorňujete, že na rozdíl od jiných profesí mají řidiči hromadné dopravy daleko větší zátěž. Můžete ji popsat?

Mezi zátěžové faktory se řadí časová tíseň, vysoká odpovědnost, musí se vyrovnat s monotónním režimem práce, což zvyšuje unavitelnost organismu. Významný konfliktní faktor představují nálady cestujících.

Řidiči si podle vás zaslouží vyšší ohodnocení i kvůli jejich zdraví. O jaké jde zdravotní důsledky?

Na zdravotním stavu řidičů se jejich práce projevuje zejména na zvýšeném krevním tlaku, který se projevuje zhruba u 50 % profesionálů.

Považujete řidiče za vysoce důvěryhodnou skupinu profesionálů. Čím můžete oficiálně podložit toto vysoké ocenění?

Psycholog vyšetřuje řidiče autobusů řadou standardizovaných osobnostních zkoušek a přístrojových vyšetření např. kvůli odolnosti vůči stresu, kvalitě resp. trvalosti pozornosti a kvalitě rozhodovacích osobnostních faktorů, mezi nimiž je např. rychlost a správnost rozhodování. Důležité pro bezpečí jízdy je např. výskyt četnějších mentálních bloků. Jedná se o identifikaci chyb ve zkoušce pozornosti a zbrklost.

Čtěte také: Ústecký řidič vydělává 108 Kč na hodinu. V trolejbusu chce být až do důchodu

Co z toho vyplývá v kontextu stávkové pohotovosti řidičů?

Zatímco u řidičů trolejbusů a autobusů MHD v Ústí bylo vládní rozhodnutí respektováno a řidiči si polepšili v platech zaslouženě bezmála o 8 tisíc korun, o řidičích linkových autobusů se neúměrně dlouho jedná. Proto se přimlouvám u vedení Ústeckého kraje a dopravních společností: Řešte tento problém. Jde o platy velmi důvěryhodných a zodpovědných lidí. Nezapomeňme, že, profesionálních řidičů ubývá. Někteří řidiči raději odcházejí za volanty mezinárodní kamionové dopravy. Kamionoví dopravci mají dlouhodobě nedostatek profesionálních řidičů s dlouhou zkušeností. Pro ně jsou řidiči autobusů doslova darem z nebe a řidiče přeplatí.

Můžete uvést jeden nejpádnější důvod, proč jsou pro cestující hromadné dopravy profesionální řidiči tak cenní?

Dopravní policie v roce 2016 vyšetřovala v Ústeckém kraji celkem 10 002 nehod vozidel, z toho jenom 152 nehod autobusů a 23 trolejbusů. Přitom ze všech řidičů v kraji jsou to jistě řidiči autobusů, kteří stráví za volantem nejvíce času.

Mohlo by vás zajímat: První vážné zranění na novém úseku D8. Zasahoval i vrtulník záchranářů