VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Po Teplicích se brzy bude jezdit na růžových kolech

Teplice - A třeba to bude i na tom vašem, co vám už dlouho stojí opřené v garáži nebo ve sklepě.

23.2.2016 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Cyklisté na růžových kolech se již brzy budou prohánět ulicemi Teplic. Po Brně, Praze, Hradci Králové, Olomouci, Pardubicích a Budějovicích bude lázeňské město sedmým místem v republice, kde se připravuje projekt takzvaného komunitního bikesharingu.

O co jde?

Na různých místech města budou u stojanů rozmístěna jízdní kola, která si bude moci půjčit každý, kdo se přihlásí do systému sdružení Rekola. Roční členství stojí tisíc korun. Za to pak mohou křižovat ulice města každý den dle libosti. Respektive s ohledem na pravidla, která jsou s půjčováním kol spojená.

„Systém funguje na členské bázi. Zájemci se zaregistrují, uhradí poplatek a celou sezonu pak mají přístup ke kolům spolku," vysvětluje Jakub Mráček, který chce tento projekt na sever Čech přitáhnout. Vybrané peníze za členství pak slouží zpětně k opravám či náhradě kol a případně nákupu náhradních dílů.

Neválí se vám doma staré kolo? Od podzimu tohoto roku budete v teplických ulicích potkávat růžová kola. Nejde o novou módu, ale o Rekola. Organizátoři v tuto chvíli shánějí stará kola, která opraví, přelakují a znovu vypustí do provozu. Skrze Deník se proto obracejí na Tepličany, kterým starší kolo zbytečně zabírá místo ve sklepě. Členové spolku si bicykl po domluvě vyzvednou. Dárci kol mohou napsat smsku na 777 323 557, případně se ozvat na facebooku: facebook.com/rekolaTP.

V Teplicích by mělo být z počátku k dispozici 40 kol

A právě kola členové místního spolku nyní shánějí. Pomoci jim můžete právě vy, třeba totiž máte ve sklepě staré kolo, které už nepotřebujete. Věnujte ho pro dobrou věc. Poskytněte ho pro veřejnou přepravu po Teplicích.

Filozofii systému sdílené jízdy na kole tvoří síť takzvaných automatických stojanů, kde si lze kolo zapůjčit a následně jej kdekoli vrátit. Nejčastěji se jedná o cesty na kratší vzdálenost, kdy kolo představuje rychlejší a pohodlnější způsob přepravy než městská hromadná doprava.

Projekt Rekola svou aktivitu odstartoval v roce 2013

Tzv. rekola mají růžovou barvu. Získaná kola, která jsou sestavená z původních dílů, doplňuje tým dobrovolníků případně novými komponenty a dodává jim onen zmíněný růžový lak a také logo společnosti.

Výroba růžových kol během blešího trhu v BajkazyluAčkoli na první pohled vypadají kola vzhledem ke své barvě velmi podobně, každé je zcela originálním kusem, který navíc splňuje zásady bezpečné a pohodlné jízdy po městě.

Růžová barva také nebyla vybrána náhodou podle autorů projektu jsou kola díky jednotné barvě a logu snadno identifikovatelná a odradí tak případné zloděje, navíc růžová barva je transparentní a symbolizuje veřejný prostor, kterému jsou rekola určena.

Zájemci o tuto službu budou potřebovat jediné mobilní telefon. Do něj si stáhnou aplikaci, která jim ukáže nejbližší volná kola a prozradí jim kód k jejich číselnému zámku. Když dojedou do cíle, kolo zase uzamknou a v aplikaci potvrdí, že je bicykl opět volný. Pro běžné kolo netypická růžová barva by měla odradit zloděje. Vše je založené na dobrovolnosti, takže nějaké hlídání v ulicích, kromě uzamykání, nebude. „Stejně ale počítáme s tím, že se tu a tam nějaké kolo ztratí. Snad jich nebude mnoho," říká Jakub Mráček. Projekt by měl začít fungovat v Teplicích už letos na podzim, pokud to bude časově možné, třeba i dříve…


Autor: Petr Málek

23.2.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

MAREK ČERVENKA při utkání Teplic se Slováckem
14

FOTO: Bod je málo. Teplice v boji o Evropu ztratily se Slováckem

SBĚRATEL Petr Hradecký  se renovaci historických motorek věnuje více než 25 let.
25

FOTO: Na slavnostní otevření muzea se sjedou historická vozidla

Turisty čekají v národním parku České Švýcarsko omezení

České Švýcarsko – Opravy cest v národním parku České Švýcarsko i přes vrchol turistické sezony pokračují. Většina oprav byla zahájena vloni, současně se opravují cesty poškozené v souvislosti s nezbytnými lesnickými zásahy. Kde všude opravy v národním parku probíhají?

Důchodci v Ústeckém kraji musí vyžít s jedenácti tisíci

Ústecký kraj – Jedenáct tisíc tři sta. Taková je průměrná výše starobního důchodu v Ústeckém kraji, se kterou musí senioři každý měsíc vyžít. Zatímco třeba pětašedesátiletá Lenka z malé vesnice na Litoměřicku bere zhruba o dva tisíce méně, než je okresní průměr, jejímu muži, rovněž důchodci, přistane od státu na účtu každý měsíc bezmála 15 tisíc.

Jana Zajoncová: I panelová sídliště na severu jsou místa k životu

Ústecký kraj /ROZHOVOR/ - Příběhy paneláků v Ústeckém kraji jsou příběhy lidí a míst, kde mnozí žijeme. Výstava v parku na ústeckém Střekově mapuje osudy stavitelů, tvůrců i obyvatel panelových sídlišť.

Vize Ústí: Smart city a super D8

Ústecký kraj - Krajské město už nechce být známé jako špinavé a smradlavé. Snaží se vsadit na moderní technologie.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies