„Vzhledem k jednoznačnému posuzování měření emisí již při diagnostice nebo při kontrole stavu readiness kódů registrujeme zvýšený počet vozidel s uplynulou platností technické prohlídky. Je to dáno především posouzením při emisích, pokud vozidlo na emisích neprojde a to už jen vzhledem k tomu, že diagnostika ukazuje závadu nebo stav readiness kódů posoudí technik jako chybný, vlastníkovi vozidla vzniká prodlení kvůli nutné opravě emisní závady ještě před vstupem na technickou prohlídku a to někdy i v řádu dnů," řekl Michal Cuc z profesní komory STK.

Problémy při testech připravenosti k emisnímu měření může způsobit např.: lambda sonda, nezahřátý katalyzátor či EGR ventil. „Už z testu diagnostiky často víme, jestli emisní systém bude v pořádku nebo nikoliv. Měli jsme u nás zákazníka s téměř novým autem o objemu čtyři litry. Zjistili jsme mu při testu závadu a poslali ho do servisu. Tam mu smazali závady a on opět přijel k nám, ovšem vozidlo v testu stále hlásilo chybu. Doporučili jsme mu ujet co nejvíc kilometrů, třeba 300, a že to pak testem projde. Jel do Klatov a zpět. A nic. Chybová hláška nezmizela, zřejmě šlo o cestu většinou po rovině a auto se nestačilo dostatečně zahřát. Tak musel s vozem na Cínovec. V kopcích se vůz dostatečně zahřál a chyba konečně zmizela. Testem diagnostiky následně prošel. A v pořádku bylo i měření emisí. Celou tu dobu ovšem zákazník jezdil bez technické kontroly, protože na technickou bez emisí nesmí," sdělil Cuc, který je ředitelem STK Ivesur Mstišov Dubí.

Legislativa tak ukázala dosud slabé místo, kdy posouzení závad měření emisí není přímo vztaženo k jednotlivým technickým prohlídkám. „Ve skutečnosti by se měla emisní závada řešit stejně jako technický stav vozidla svou závažností a při možném postoupení k technické kontrole by byla emisní závada odstraněna do 30 dnů. Tento dodatek v legislativě však zatím chybí a budeme se snažit tuto změnu v budoucnu prosadit," přidává Jiří Rejmoon z profesní komory STK. Provozovatelé stanice měření emisí musí změnit některé procesy týkající se přeškolování techniků, vybavování novými technickými přístroji nebo osvojení si nové metodiky měření, takže se může zákazník setkat s rozdílným posuzováním závad při emisích, nicméně Ministerstvo dopravy každým vydáním Věstníku dopravy systém zdokonaluje a konečného stavu a stejného posuzování závad při stanicích měření emisí bychom se měli dočkat 1. července, kdy skončí přechodné období dané novou legislativou. (kos)