VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mrzlo, tak začaly ráno opět jiskřit trolejbusy

TEPLICE - Za zimní trhavé pohyby trolejbusů nemůže nešikovnost řidiče, ale námraza na trolejovém vedení.

23.10.2007
SDÍLEJ:

Výměna uhlíků na trolejiFoto: DENÍK/Zdeněk Traxler

Když v Teplicích mrzne, což bylo například v pondělí ráno, cestující v trolejbusech nadávají na řidiče, proč s nimi tak „poskakuje“. Muži a ženy za volantem dopravního prostředku však oponují, že dělají, co mohou. Poskakování je specifické spíše pro větší mrazy. Jiskření se ale objevilo už včera.
Důvody, proč trolejbus cuká při mrazu a také teď ráno jiskří a vydává zvuk jako při svařování, je třeba hledat jinde, než v kabině u řidiče.
Příčinou ne příliš plynulé jízdy trolejbusů a to především v ranních hodinách, je námraza na vedení. V důsledku namrznutí trolejového vedení vznikají za soupravami záblesky. Led, který obalí vedení, působí jako izolátor. Mezi drátem a sběračem vozu vzniká výboj s vysokými teplotami. „V takovém případě se rychleji opotřebovávají uhlíky, které jsou uloženy ve sběračích,“ říká Ota Šnajdr z Dopravního podniku Teplice s.r.o.
Každý řidič má ve vozidle několik náhradních uhlíků, aby je mohl v případě potřeby přímo na místě vyměnit. První ranní spoje, když je v noci přes zimu velký tzv. suchý mráz, který je nejhorší, musí uhlíky měnit mnohem častěji. V době mrazů se spotřeba uhlíků až trojnásobně zvyšuje.
Na namrzání trolejí neexistuje v současné době prakticky žádný lék. V Českých Budějovicích před časem zkoušeli na trolejbusech vozit nádrže s fridexem, který speciálními tryskami stříkali přímo na trolej. Stačilo to však k tomu, aby projelo několik souprav a vše bylo při starém.

23.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

MAREK ČERVENKA při utkání Teplic se Slováckem
14

FOTO: Bod je málo. Teplice v boji o Evropu ztratily se Slováckem

SBĚRATEL Petr Hradecký  se renovaci historických motorek věnuje více než 25 let.
25

FOTO: Na slavnostní otevření muzea se sjedou historická vozidla

Turisty čekají v národním parku České Švýcarsko omezení

České Švýcarsko – Opravy cest v národním parku České Švýcarsko i přes vrchol turistické sezony pokračují. Většina oprav byla zahájena vloni, současně se opravují cesty poškozené v souvislosti s nezbytnými lesnickými zásahy. Kde všude opravy v národním parku probíhají?

Důchodci v Ústeckém kraji musí vyžít s jedenácti tisíci

Ústecký kraj – Jedenáct tisíc tři sta. Taková je průměrná výše starobního důchodu v Ústeckém kraji, se kterou musí senioři každý měsíc vyžít. Zatímco třeba pětašedesátiletá Lenka z malé vesnice na Litoměřicku bere zhruba o dva tisíce méně, než je okresní průměr, jejímu muži, rovněž důchodci, přistane od státu na účtu každý měsíc bezmála 15 tisíc.

Jana Zajoncová: I panelová sídliště na severu jsou místa k životu

Ústecký kraj /ROZHOVOR/ - Příběhy paneláků v Ústeckém kraji jsou příběhy lidí a míst, kde mnozí žijeme. Výstava v parku na ústeckém Střekově mapuje osudy stavitelů, tvůrců i obyvatel panelových sídlišť.

Vize Ústí: Smart city a super D8

Ústecký kraj - Krajské město už nechce být známé jako špinavé a smradlavé. Snaží se vsadit na moderní technologie.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies