Ministerstvo školství také připravilo novou metodiku k prevenci a řešení šikany a kyberšikany, aby ředitelé věděli, jak v konkrétních situacích postupovat.

Velkou diskusi o šikaně vyvolala kauza učitelky Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze, která loni v lednu zemřela. Pětapadesátiletou Ludmilu Vernerovou zřejmě delší dobu šikanovala trojice studentů, některé incidenty jejich spolužáci natočili na mobilní telefony.

Ředitel školy František Bártl údajně o šikaně věděl tři měsíce, než ji začal řešit, a učitelka poté zemřela. Případ vyšetřovala policie, souvislost mezi jejím úmrtím a šikanou ale neprokázala.

BEZPEČNÉ  KLIMA V ČESKÝCH ŠKOLÁCH

V reakci na tento případ se ministerstvo rozhodlo rozšířit a zpřesnit opatření proti šikaně. Loni připravilo dotační program Bezpečné klima v českých školách, který bude končit letos v prosinci. Bylo v něm k dispozici 20 milionů korun. Kromě toho aktualizovalo metodiku pro postup při řešení šikany z roku 2013. Nové doporučení s popisem anonymizovaných konkrétních případů a možnostmi jejich řešení nyní rozešle ředitelům škol.

Benešův most potřebuje rekonstrukci jako sůl.
Kraj se zadluží o další 1,5 miliardy. Za peníze opraví mosty i školy

Školský zákon nově určuje, kdy bude ředitel školy muset za závažné porušení zákona žáka střední školy vyloučit. Jde o hrubé a opakované slovní či fyzické projevy násilí na ostatních žácích, nebo také na učitelích.

"V případě žáků, kteří by se dopustili takového zvlášť závažného porušení školského zákona a kteří ještě plní povinnou školní docházku, musí ředitel školy kontaktovat Odbor sociálně-právní ochrany dětí. Ten pak musí případ řešit," uvedla náměstkyně pro řízení sekce legislativy a mezinárodních vztahů Dana Prudíková.

Jak na základní, tak na střední škole budou muset ředitelé zároveň nahlásit takové chování státnímu zastupitelství.

Gymnázium Teplice. Ilustrační foto.
Gymnázium Teplice zveřejnilo počty zahraničních studentů

Podle zjištění České školní inspekce z let 2014 až 2015 se na středních školách setkalo se slovní agresí vůči pedagogovi 36 procent škol, s fyzickou agresí přibližně pět procent škol.