Jestliže pandemie koronaviru Čechy něco naučila, pak to bylo objednávání hotových jídel z hospod a restaurací. A pokud se dá nějaká kuchyně považovat za skokana posledních měsíců, pak se jedná o tu tradiční českou.

Zatímco v měsících před příchodem koronaviru patřila objednávkám z restaurací s primárně tuzemskou kuchyní šestá pozice, během druhé vlny obsadily čtvrtou příčku. Přeskočily burgery a kebaby, vyplývá z údajů společnosti Dáme jídlo, které má Deník exkluzivně k dispozici.

První tři příčky nejoblíbenějších kuchyní objednávaných domů či do kanceláří ale zůstávají dlouhodobě (i během koronakrize) nezměněné: vítězí pizzerie před provozovnami s rychlým občerstvením a asijskými bistry.

Nebyl čas vařit obědy

Z dat se dá vyčíst i další zajímavý posun: během „koronavirových“ měsíců si lidé navykli objednávat víc hotovek kolem poledne.

„Podíl obědů na všech objednávkách se v říjnu a listopadu ve srovnání s lednem a únorem zvýšil. Nejvíce v Jihomoravském kraji,“ říká marketingový ředitel společnosti Dáme jídlo Břetislav Stromko. Konkrétně: zatímco v lednu a únoru činily ve všední dny polední objednávky 36 procent, v říjnu a listopadu to bylo 42 procent.

A ve chvíli, kdy vláda na přelomu října a listopadu zavřela prodejny potravin v neděli, z týdne na týden narostly objednávky nedělních večeří, a to o více než pětinu.

Štědřejší zákazníci. Rychlejší kurýři

Zajímavý je i vývoj spropitného. Během první vlny epidemie, kdy k sobě byli lidé celkově ohleduplnější, se zákazníci rozhodli přidávat k objednávkám kartou větší „dýško“.

Ukazuje se také, že pandemie naučila Čechy ještě více platit kartou po internetu. Přestože se zákazníci během letních měsíců mohli opět vrátit i k placení rozvozu jídla v hotovosti, sedm z deseti objednávek raději dál hradili kartou online. V lednu a únoru, tedy v době před první vlnou koronaviru, se jednalo o 56 % objednávek.

Během pandemie řidiči dokázali vozit jídlo lidem rychleji. „Ke zrychlení doručení objednávek jistě přispělo i celkové snížení počtu aut na cestách a volnější silnice,“ dodává Stromko.

V lednu a únoru uběhlo od objednání k doručení v průměru 35 minut, v říjnu a listopadu to bylo 28 minut.

Proklikejte si, jak se liší situace v jednotlivých krajích: