Závodní sezona 2019 patřila na mosteckém autodrom k velmi vydařeným. Byla navíc pestrá a divácky atraktivní, nabídla 13 velmi zajímavých podniků. Samozřejmě nechyběly tři stěžejní, tedy Czech Truck Prix, mezinárodní šampionát supersportovních vozů ADAC GT Masters a vůbec poprvé ve střední a východní Evropě NASCAR Whelen Euro Series. Přehlídku kvalitních sportovních výkonů v Mostě korunoval novým rekordem velkého okruhu v kategorii motocyklů brněnský jezdec Karel Hanika. Tabulky přepsal ve druhém nedělním závodě zářijového mezinárodní mistrovství silničních motocyklů na tratích střední Evropy Alpe Adria. Zároveň už jako jistý šampion ročníku 2019.

NASCAR

Tuzemskou premiéru evropské série kultovní americké motoristické sportovní události NASCAR, v níž svádějí souboje jezdci v pětilitrových osmiválcích, si na konci června na mosteckém okruhu nenechalo ujít na 20 tisíc fanoušků. Sledovali pohromu favoritů, a to jak v sobotním, tak v nedělním závodě. Postupně odstoupili dvojnásobný šampion evropské série NASCAR Alon Day z Izraele i šampion F1 z roku 1997 a také vítěz závodu 500 mil Indianopolis z roku 1995 Jaques Villeneuve, který se přímo na okruhu věnoval médiím, ale i fanouškům. Kanadský jezdec potvrdil účast také pro sezonu 2021, závodní víkend na okruhu v Mostě se uskuteční v červnu 2021. V sobotu nedojel kvůli poruše motoru ani talentovaný Nizozemec Loris Hezemans. Nedělnímu závodu však suverénně kraloval, svou formu proměnil v titul šampiona ročníku 2019.

NASCAR Whelen Euro Series je jedinou závodní sérii asociace National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) mimo severoamerický kontinent, kde se po oválech jezdí nepřetržitě už od roku 1948. Konstrukce všech vozů je identická, jsou poháněné motorem Chevrolet V8 o výkonu 450 koní přes čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní nápravu. Piloti nemají k dispozici žádné elektronické pomůcky.

Výhodu domácího prostředí měl jediný český zástupce ve startovním poli NASCAR Martin Doubek. Se svým vystoupením ale příliš spokojený nebyl. Šesté místo v sobotním i nedělním závodě přesto diváci odměnili uznalým aplausem.

Martin však na sebe ještě do konce sezony strhl zaslouženou pozornost. Na začátku října 2019 se mu totiž podařilo zajet životní závodní víkend v belgickém Zolderu. Ve třídě EuroNASCAR 2 v obou závodech zvítězil, a zaznamenal tak největší úspěch v dosavadní kariéře.

Hanika nejrychlejším motorkářem

Závodní víkend Alpe Adria 2019 autodrom hostil jako vrchol sezony na konci září. Karel Hanika na stroji BMW si titul šampiona v elitní třídě Superbike zajistil už po sobotním prvním závodě. Mistrovství se jelo také jako domácí šampionát, v němž Hanika rovněž s předstihem triumfoval. Na severu Čech se tak radoval z dvojnásobného triumfu v sezoně.

Karel suverénně vyhrál i druhý nedělní závod. Navíc jej ozdobil novým traťovým rekordem, když nejrychlejší kolo zajel v čase 1:35,417 minuty. O 13 setin tak překonal výkon Ukrajince Ilji Michalčika, jehož dosáhl v Mostě v srpnu téhož roku při mezinárodním německém šampionátu silničních motocyklů (IDM). 

 „Dařilo se po celý víkend, všechno fungovalo. Zkoušel jsem novou zadní pneumatiku Bridgestone, skvěle se osvědčila. Soupeřům jsem v obou závodech výrazně ujel a náskok pak už jen kontroloval,“ zhodnotil Karel své vystoupení na mosteckém okruhu.

Minibiky a historické motocykly

Loňská sezona přála i fanouškům motocyklových okruhových závodů. Vedle Alpe Adria a  IDM na velkém závodním okruhu se v Mostě v srpnu představili na malém závodním okruhu na plochách polygonu i nejmladší talentovaní jezdci na maloobjemových speciálech. Mezinárodní mistrovství a přebor ČR Miniracing přineslo ve třídě Minimoto Junior A velkou radost domácímu Romanovi Durdisovi. Teprve osmiletý nadaný jezdec po druhém místě v 1. závodě nedal v tom následujícím soupeřům šanci, a bral tak celkové vítězství.

Další skvělá podívaná se naskytla v srpnu příznivcům jednostopých vozidel, tentokrát zejména fanouškům a milovníkům historických motocyklů. Při závodech The Most Historic Motorcycle prohánělo po dráze své nablýskané stroje 313 jezdců včetně třiadvaceti posádek sajdkár. 

Czech Truck Prix

Neprestižnějším závodním víkendem sezony byl tradičně pod názvem Czech Truck Prix evropský šampionát okruhových tahačů FIA European Truck Racing Chamopionship (ETRC). Lákadlem pro mnoho tisíc domácích fanoušků byl Adam Lacko z týmu Buggyra Racing, který se snažil přidat druhý titul celkového šampiona k triumfu z roku 2017. I tentokrát v Mostě sváděl tuhé boje se svými nejžhavějšími kandidáty, Němcem Jochenem Hahnem a Španělem Antonio Albacetem. Natěšenému publiku se odvděčil stříbrnou příčkou v prvním sobotním závodě, na stupně vítězů se vměstnal i v tom druhém. Bohužel, prudká průtrž mračen zhatila uspořádání dvou nedělních závodů.

Domácí příznivce motoristického sportu potěšil i další český vynikající jezdec Tomáš Pekař, který si skvěle vedl ve vložené sérii Renault Clio Cup Central Europe. Mělnický rychlík nedal v sobotním závodě soupeřům šanci. Využil tak zaváhání svého největšího soupeře, Nizozemce Bleekemolena. Předstihl jej v průběžném pořadí poháru, vedení už si vzít nenechal. Oslavil tak už druhý titul v této sérii.

Součástí Czech Truck Prix byly i další vložené série. KIA Platinum Cup a Seyffarth Audi Sport R8 LMS Cup, která měla v Mostě premiéru. Speciály renomované německé automobilky jsou pravidelnými účastníky nejprestižnějších evropských okruhových závodů, například DTM či ADAC GT Masters.

Další premiéra

Premiéru na mosteckém okruhu si odbyli i jezdci a týmy Porsche Carrera Cup Germany. V polovině května se představili jako jedna ze sérií závodního víkendu ADAC GT Masters.

Jan Foukal – Autodrom Most