Pařížská v čase koronaviru. Když i luxus tře bídu s nouzí
Ikonických kabelek a kostýmků Chanel se Pařížská ulice nejspíš v krátké době nedočká. Francouzská značka se chystala letos na jaře rozšířit řady nejdražších butiků světa, kterých sídlí v pražské výkladní skříni luxusu už pět desítek.
Kabelky či boty značek Louis Vuitton, Dior, Gucci, hodinky Rolex nebo šperky Cartier, Tiffany, Bulgari, módní domy Prada, Burberry nebo naposledy Céline.
Chybí turisté z Číny
Firmy, které je na tuzemském trhu zastupují, platí v Pařížské měsíční nájemné za jeden metr čtvereční kolem 6000 korun. Teď zeje ulice prázdnotou a zahraniční turisté se jen tak nevrátí.
On-line ke koronaviru najdete ZDE
„Už začátkem roku nebyla situace ideální, protože vypadli turisté z Číny a jiných asijských zemí. Právě ti tvoří velkou poptávku po luxusním zboží. Nyní, když jsou zavřeny jak hranice, tak obchody, je základní otázkou, jak dlouho to ještě potrvá? V minulosti jsme podobnou situaci nezažili. V roce 2013, když z důvodu sankcí poklesl počet ruských turistů, tak byli postupně nahrazeni návštěvníky z Číny, Jižní Koreje a dalších zemí,“ vysvětluje Blanka Vačková z poradenské realitní firmy JLL.
Kromě výdajů na zaměstnance, zásoby nebo marketing tvoří nájemné významnou část nákladů obchodníků.
Změní se způsob prodeje?
Třetina obchodů v Pařížské sídlí v nemovitostech vlastněných Prahou, která už avizovala vůli k jednání o odkladu nebo dočasném snížení nájemného. Další dvě třetiny se nachází v domech soukromých majitelů.
„Luxusní značky budou mít propad na globální úrovni, proto budou motivované k novým způsobům prodeje. Dosud své prodeje směřovaly spíš do kamenných prodejen, protože společně s výrobkem chtěly prodat i luxusní zážitek z nakupování. Příkladem novinek může být orientace na on-line prodej a ještě větší důraz na personifikaci produktů. Mohou přijít i s inovací služeb, například prezentací produktů doma,“ popisuje Tomáš Soukup z JLL.
Pokud se stane internetový prodej pro luxusní značky jedním z hlavních distribučních kanálů, budou ho pravděpodobně řídit centrálně. Nastává tedy otázka, jak to zasáhne lokální zastoupení značek. Jakmile se zákazníci naučí kupovat luxusní zboží on-line, tak se pravděpodobně zredukuje počet nákupů v kamenných prodejnách. Naopak pandemie podle expertů zřejmě zásadně neovlivní ceny luxusních výrobků, protože přetrvá touha po výjimečnosti. Horší to bude s návratem turistů.
Pomoci by měli lokální zákazníci
„Jakmile obchody otevřou, budou v první řadě závislé na tržbách od lokální klientely. Už dnes jsou tržby luxusních značek tvořeny lokálními zákazníky až z poloviny. Dá se předpokládat, že ti se časem do obchodů vrátí. Ostatní prodeje jsou tvořeny movitějšími turisty. Záleží tedy na vývoji v okolních zemích a otevírání hranic,“ doplňuje Soukup.
Po finanční krizi v roce 2008 se napříč světem postupně zvedla poptávka po luxusu, protože lidé si chtěli udělat radost a kompenzovat depresivní náladu ve společnosti. Z toho těžila i Pařížská ulice.