Vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík potvrdil, že jde o iniciativu hlavního města. Důvodem ovšem oficiálně nejsou úspory: má jít o reakci na postupné úpravy křižovatek, kde mají tramvaje nově preferenci. „Chtěli bychom si ve skutečném provozu v Praze vyzkoušet, jestli je zkrácení jízdních dob tramvají dlouhodobě reálné, čímž bychom v konečném důsledku mohli dále zatraktivnit přepravu našich zákazníků,“ řekl Šabík.

Nová opravárenská hala v Hostivaři.
Město má po půlstoletí novou opravnu tramvají. Vyšla skoro na sto milionů

Úpravou prošlo více linek, u některých je zkrácení jízdní doby až 7 minut. „V současnosti sbíráme data. V rámci uvolňování mimořádných opatření se provoz v Praze mění ze dne na den, bylo by proto předčasné v této chvíli definovat nějaké trendy,“ dodal Šabík. Zrychlení může mít i jiný dopad: bude potřeba méně tramvají, sníží se jejich takzvaná vypravenost.

Negativní reakce

Podle předsedy odborů dopravního podniku Luboše Olejára nejsou reakce řidičů na opatření příliš pozitivní, zejména kvůli tomu, že se může zvýšit pravděpodobnost zpoždění. „Jsou místa, kde zrychlení logiku má, ale na spoustě tras rozhodně ne,“ řekl Olejár.

Redakce mluvila se zárukou anonymity s několika řidiči tramvají. Podle nich došlo zkrácením jízdních dob ke ztrátě možnosti na některých úsecích dohnat zpoždění z problémových míst, navíc na některých úsecích podle nich přestává být reálné trasu za stanovený čas zvládnout.

Řidičům za zpoždění žádný postih nehrozí, srážka osobního ohodnocení může nastat pouze v případě, že jedou napřed a odjedou ze zastávky dříve, než určuje jízdní řád.

Metro. Ilustrační foto.
Metro bude jezdit zase častěji. Alespoň v dopravních špičkách