VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Premiéra: Rusalka z Ústí má i nové postavy

Ústí nad Labem - V režii Ireny Žantovské vrátí v pátek od 19.00 hodin kamenné divadlo klasickou operu Antonína Dvořáka po jedenácti letech.

20.1.2012
SDÍLEJ:

V režii Ireny Žantovské vrací kamenné divadlo klasickou operu Antonína Dvořáka po jedenácti letech.Foto: DENÍK/Karel Pech

Navýsost klasická, a přesto modernější než obvykle, bude inscenace Dvořákovy Rusalky v ústeckém Severočeském divadle opery a baletu (SDOB).

Pro zdůraznění děje, nejspíš i pro větší zapojení baletu ústeckého divadla a přiblížení slavného díla současnému divákovi, do Rusalky Irena Žantovská připsala tři nové postavy. Třeba Duši.

V SDOB přitom režíruje již počtvrté. Vše odstartoval slavný muzikál West Side Story, následovala neméně oblíbená opera Othello a zatím naposledy to byl Žantovské autorský baletně poetický projekt Zahrada soch. Více v rozhovoru s ní.

Jaké to je, tak pravidelně pracovat zde v ústeckém divadle?
(smích) No, začínám si zvykat. Začínám už se pomalu vracet domů, protože tu mám lidi, se kterými už jsem pracovala opakovaně, takže je to příjemné.

Rusalka je světová, nejen česká operní klasika. A Dvořák je bezesporu nejúspěšnějším a nejoblíbenějším českým hudebním skladatelem ve světě. Jak vy vnímáte jeho romantickou i dramatickou Rusalku?
Já to vnímám tak, že právě ta muzika je důvodem její obliby, nikoli příběh opery. Hudba je důvodem, proč se Rusalka u nás i ve světě inscenuje zase a znovu a dokonce česky, v originále.
Já tomu říkám „kontrastní magie mýtické pohádky“, protože v té hudbě slyším názvuky konce předminulého století, objevují se tam secesní vlivy. Je zde víc hudebních vrstev, které jsou ale na druhou stranu stavěné paralelně. Tedy je to na jedné straně dílo hluboce ukotvené v době, kdy vznikalo. Ovšem ho to na druhé straně limituje včetně Kvapilova libreta.

A přesto Rusalka i dějem baví dodnes. Touhou až nepochopitelnou, být člověkem…
Ano, to proto, že v ní jsou i přesahy, které mohou být aktuální i po sto letech. Na jedné straně je to právě ta nezodpovědná potřeba, touha po něčem vzdáleném, co z principu nemůžu mít, vlastnit. Tedy touha Rusalky vlastnit lidství a duši a do jisté míry opouštění toho, co má. A na druhé straně je to ten bezohledný svět lidí, který představují Princ a Cizí kněžna. Svět necitlivý a sobecký. Tyto dva světy stojí proti sobě.

Co vše je ve vaší Rusalce jinak?
I když vycházíme ze secesních vlivů a z textu, naše Rusalka není na břehu jezírka, stojí v dravém vodopádu. Ta proudící masa vody žene touhu. A je jedno, jestli jsou to mytické postavy, které touží, nebo lidé. Všichni touží, jsou hnáni ve vodopádu dál a dál. V tom je tedy posun, a pak máme připsané nové postavy pro členy baletu. Čarodějnice se nám rozmnožila, máme ji trojjedinou. Kromě Čarodějnice je vedle ní Pták osudu a její Kocour. Oba ji doprovázejí a symbolizují na jedné straně tu neúprosnost, ten osud, jakoby tu magii, velikost. A na druhé straně ten Kocour takovou tu úlisnost, prohnanost, jak ta Čarodějnice chce všechno vědět, všechno ovládat.

Vše je temné a teskné, vyváží to nějaký komický prvek?
(smích) Jsou tam dva „klauni“, kuchtík s hajným.

Ptám se proto, že v jiném kontextu třeba při uvádění samostatných árií při koncertech, bývá uváděna jako lehce komický prvek i sama Čarodějnice s árií Čurymuryfuk.
Ale zde to legrace není a také Rusalka dost obětuje za to, co chce.

Okolo Vodníkovy fontány máte na jevišti ústeckého divadla jakoby klec. Symbolizuje mi to, že je Vodník tak jako jeho dcera Rusalka chycen v pasti… I ta klec je modernější inscenační prvek, že?
Asi ano. Pro mě má fontána okolo klec, protože tu ukazujeme spoutání vodních živlů, spoutání vody. Ukazujeme i osamění a propojení Vodníka jako symbolu, protože Vodník a Rusalka jsou jedna říše, jedna síla. U nás není Vodník někdo, kdo by stál mimo. Není krutý, ale soucítí s Rusalkou. Cítí její bolest.

Není to spíš bolest i obava otcovská? Trpí přece kvůli své dceři!
Ano, to se propojuje. To jsou ta patra v hudbě, o kterých jsem hovořila.

A další věc. Divák si nemůže nepovšimnout, že postava Rusalky není zas až tak éterická bytost, jak by člověk předpokládal… Je to právě Duše, co z ní dělá onu éterickou bytost v rámci pohybu a příběhu? Vždyť Duše je baletka, štíhlá, mladá a pohledná dívka s dlouhými vlasy…
Ano, já tomu říkám „podstata Rusalky“. To je ta neustále rozběhaná, neustále toužící a věčně mladá, stále dětská podstata té postavy. To jsou ty důvody, proč jsem ty baletní postavy na to jeviště přivedla. Zdvojila jsem obraz Rusalky i Čarodějnice. A pak se tam ještě objeví odraz Prince. Ale to je spíš představa Rusalky o tom, jaký ten Princ je. Jak ho vidí ona a potom toho sobce, kterého ve druhém jednání vidíme na jevišti.
Ale to je ten důvod, proč jsem měla pocit, že by se to mělo vizualizovat. Pomoci divákovi orientovat se v hudbě a v příběhu, co tam my vidíme.

Vysvětlíte to tak i divákům? Vždyť ten, kdo má Rusalku rád a viděl ji už víckrát, z toho může být zmatený!
Vysvětlím. Napsala jsem sama Slovo režisérky do programu…

Jak vnímáte alternace pěvkyň a pěvců? Není to pro režiséra lehce schizofrenické? Vždyť každý umělec je jiný, má trošku jiné výrazové prostředky, hlas i figuru. Jak se vám pracuje s alternacemi?
Já se snažím, aby to téma zůstalo zachované, jednotné, podstatné. Ale jsou tam i místa v aranžmá trochu odlišná a vycházejí z určitých fyzických daností herce. Takže jedna z těch Rusalek je třeba víc zlomená a víc pokleká, druhá je trošičku aktivnější. Jeden našich Vodníků je tase uzavřenější… Snažíme se, pokud to jde, odlišnost každého interpreta vnímat.

Vzpomínáte si na své první setkání s Rusalkou? Působila na vás už tehdy její hudba, nebo spíš děj?
Poprvé jsem viděla Rusalku v Národním divadle, určitě jsem ještě byla na základní škole. To byla Svobodova výprava, bylo tam hodně filmových dotáček. Princ se tam opravdu na konci topil v bahně, což na mě jako na dítě hodně zapůsobilo. Byl to vizuálně silný obraz, a nejen proto, že ještě projekce nebyly v divadlech samozřejmostí. Takže já si nepamatuji Rusalku, ale Prince tonoucího v bahně.

A Dvořákova hudba tak tedy přišla na řadu až později?
Ano, dítě spíš vnímá to, co se mu nelíbí, než co se mu líbí.

Co tedy v případě nového nastudování Rusalky v Ústí můžeme návštěvníkovi slíbit?
To, že vycházíme z klasické interpretace Rusalky. Že se nemusí bát, že bychom utíkali do současného světa. Že ty odskoky do současného světa jsou spíš v tematizaci a jen v některých výtvarných prvcích. A spíš v hledání toho smyslu.

Rusalka, Severočeské divadlo: osoby, obsazení a alternace

- v režii Ireny Žantovské a za hudebního vedení dirigenta Milana Kaňáka v roli Rusalky alternují Jitka Burgetová a Liana Sass

- v úloze Prince zpívá v SDOB Jaroslav Kovacs a Milan Vlček, Vodníka Ladislav Mlejnek a Serguei Nikitine, Ježibabu Lenka Jarolímková Schützová s Věrou Páchovou, Cizí kněžnu pak zpívá Jana Stehr a Valeria Vaygant

- choreografii dělal Vladimír Nečas, autor výtvarného řešení scény je Dana Hávová, autorem výtvarného řešení kostýmů je osvědčený Josef Jelínek

- premiéra: pátek 20. ledna od 19.00 hodin v Severočeském divadle opery a baletu v Ústí n. L.

- www.operabalet.cz

Autor: Radek Strnad

20.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Certifikovaný pracovník 25 000 Kč

Centrální výběrová řízení a.s. Stabilní, velká společnost, se stovkami zaměstnanců, s profesionálním přístupem a zázemím, hledá pracovníky pro vyplňování přihlášek do výběrových řízení domácností. Práce v terénu i v kanceláři. Rozsáhlý motivační program a odměny. Možnost rychlého kariérního růstu. Program na osobní rozvoj a vzdělávání zdarma. Služební vozidlo i pro soukromé účely. Práce pro teamové hráče a pro ty, kteří se baví v dobrém kolektivu.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ergoterapeut 22 500 Kč

Ergoterapeuti bez specializace Ergoterapeut/-ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22500 kč, mzda max. 24500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme: , vzdělání v oboru ergoterapie (VŠ, ÚSO), aktivní, klientsky orientovaný přístup, respektování lidské důstojnosti u všech našich klientů, základní znalost AJ, profesionalitu, pracovitost, samostatnost, spolehlivost a ochotu, Náplň práce: , individuální a skupinová ergoterapie dle indikace lékaře, vedení jednoduché dokumentace, ergoterapeutické intervence dle vlastního profesionálního úsudku, Nabízíme: , nástup možný ihned, pracovní poměr na plný úvazek (v případě zájmu lze sjednat i částečný úvazek), pracovní dobu v jednosměnném provozu (ranní provoz), možnost ubytování (dva měsíce zdarma), možnost čerpání zaměstnaneckých benefitů - mzdový růst, mimořádné prémie, zaměstnanecké stravování, atd., stabilní zaměstnaní a zázemí společnosti, příjemné pracovní prostředí, možnost práce s pokročilými technologiemi (robotické pracoviště), Nástupní mzda: , 22.500,- Kč až 24.500,- Kč, dále příplatky dle Zákoníku práce, Nabídky prosím směřujte na kontakt: , Bc. Martina Belejová, e-mail: belejova@laznedubi.cz, tel. 725 124 579. Pracoviště: Tereziny lázně dubí a.s., Lázeňská, č.p. 21, 417 01 Dubí u Teplic 1. Informace: Martina Belejová, +420 725 124 579.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 17 000 Kč

Pomocní montážní dělníci Montážníci plastových oken. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, - řidičský průkaz sk. B, - praxe, V případě zájmu se lze hlásit telefonicky - 603 862 001 - pan Vodrážka. Pracoviště: Václav vodrážka 002, Kostomlatská, č.p. 72, 417 53 Světec. Informace: Václav Vodrážka, +420 603 862 001.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitelka mateřské školy 26 020 Kč

Učitelé v oblasti předškolní výchovy Učitel/ka ZŠ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč, mzda max. 33930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: D Požadujeme: ukončené vysokoškolské vzdělání (PF Učitelství pro II. stupeň ZŠ - český jazyk a literatura v kombinaci s dalším vyučovacím předmětem), Náplň práce - přímá a nepřímá pedagogická činnost s žáky, podílení se na akcích školy., Hlásit se osobně St - Pá v době 9.00-14.00 hod., telefonicky Po - Pá v době 8.00-14.00 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Základní škola a mateřská škola žalany, Rtýňská, č.p. 156, 417 63 Žalany. Informace: Lukáš Šimon, +420 417 872 594.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Houby. Ilustrační foto.
25

Češi jsou mistři ve sběru hub i borůvek. Z lesů si odnesli plody za 6,6 miliardy

Teplice Mstišov Tradiční pouŤ
12

OBRAZEM: Ve Mstišově je pouť, vystoupí kapela My či Rangers

Život řidičky si vyžádala tragická dopravní nehoda u Chřibské

Chřibská - Jeden život si vyžádala tragická dopravní nehoda, ke které došlo u obce Chřibská na Děčínsku. Jak vysvětlila policejní mluvčí Šárka Poláčková, v sobotu krátce před 13. hodinou se na silnici číslo 263 čelně srazila dvě osobní auta. "K nehodě došlo na silnici z České Kamenice, policisté odkláněli dopravu na Krásné pole," uvedla mluvčí policie.

Plochá dráha v Chabařovicích bude v neděli slavit výročí

Chabařovice - V Chabařovicích proběhne v neděli oslava výročí plochodrážních závodů na Ústecku.

Pár kliknutí a hotovo. Sčítání lidu půjde on-line, stát plánuje ušetřit

Severní Čechy - Při sčítání lidu v roce 2011 se ke stoupencům rytířů Jedi z kultovní filmové série Star Wars přihlásilo 15 070 Čechů. Jak se jejich počet vyvíjel dále, se však nedozvíme. Při dalším sčítání za tři roky to už stát nebude zajímat. Kolonka „víra“ z formulářů vypadne, tak jako i řada dalších otázek. Věcný záměr zákona dnes bude projednávat vláda.

Vyšel třetí díl průvodce po hrobech slavných Čechů. Čítá i místopis

Severní Čechy - Mimořádným počinem ve světě české knihy posledních let je vydání třetího dílu knihy divadelníka a fotografa Miloše Dvořáka Malý průvodce po hrobech velkých.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT