I tak měl ale pro obecné publikum jedinou jistotu, drama „Racek" ruského klasika A. P. Čechova. Nepřekvapí, že jen ten a domácí premiéra od Františka Marka, kulisáka Činoheráku, byly vyprodané. Leč kalkul se ukázal lichým. U Kultu se vždy vyplatí „riskovat". Pak vás čeká netušená kvalita, úvodní inscenace projektu VerTeDance.

Tanec a překvapení

Živě ho doprovodil hudební unikát, mezi klasikou a alternativou balancující Clarinet Factory. Kvartet i v zahraničí ctěný. Pohybově úžasní a choreograficky nápadití VerTeDance animovali boty a stavěli na fórku, který docházel divákům během inscenace. Víc neřeknu; kdyby hráli na severu opět, zkazil bych divákům překvapení.

„Je úžasné, jako může mít silnou roli slovo. Vím, co říkám, vyrostl jsem na rozhlasových hrách. Až za mého života u nás začala vysílat televize," chválil návštěvník Josef Vejlupek hru „Zlatá šedesátá" o životě režiséra Pavla Juráčka. Byla o změně hodnot, úpadku mravů, zhroucení jeho vztahu a odcizení krásné dívce, kterou si vzal.

Krutý Dobrý opričnik

„Den opričnika" s Karlem Dobrým v téměř jediné roli byl neskutečná síla. Sledovali jsme tragikomický i drastický příběh člověka, který měl v Rusku za úkol udržovat morálku a ctít hodnoty. Týral občany, vraždil je. Nutit jednoho muže žvýkat a jíst papír z knihy „závadného obsahu", to bylo to nejmenší.

Zavírali a vraždili

Při „Mracích" divadlem vonělo pečivo. Herečka Veronika Švábová se vyrovnávala s minulostí; v procesech z 50. let jí blízké komunisti zavírali, vraždili. Věrohodné, působivé, smutné.

A nápaditý, zprvu zábavný „Racek"? Slavní herci (Trojan, Krobot, Melíšková…) z Dejvického, velká láska, velký smutek a moře zklamání hrdinek i hrdinů. Kulturní luxus. Krása.