Trať, která vede z Teplicka přes Ústecko až na Děčínsko a lemuje úpatí Krušných hor, je kus historie místní lokální železnice. Provoz zde přestal z ekonomických důvodů, motoráčkem tu prý jezdilo málo lidí. Kraj už do vlakového provozu na Kozí dráze nechce dávat peníze, koleje proto už řadu let zarůstají. V některých místech jsou dokonce zasypané kameny z okolních neudržovaných svahů.

Pravidelná doprava tu skončila v roce 2007. Kritici poukazovali na nádraží a zastávky vzdálené daleko od měst a vesnic. Od přerušení provozu to teď vypadá jako ping pong, kdy na jedné straně stojí kraj, na opačné drží pálku Správa železniční dopravní cesty.

Kraj, který financuje regionální dopravu, nechce uzavřít na případný provoz novou smlouvu dříve, než bude celá zarostlá trať opravená. Správce trati ale nechce peníze investovat dříve, dokud nebude mít smlouvu na pravidelnou dopravu ve veřejném závazku.

Ilustrační snímek.
Osud dvou lokálek na Teplicku zůstává otevřený

Zápas nemá vítěze. Vidle to toho hodili nyní aktivisté z přilehlých obcí, kteří přišli s návrhem, aby se po Kozí dráze místo vlaků proháněli cyklisté. „Stačí odstranit koleje a vysypat trať pevnou hmotou, po které se dá jezdit na kole,“ říká Jiří Štábl, který za Teplicko zastupuje skupinu, která o tomto projektu jedná.

Zatím to jsou debaty u stolu, ale první konkrétní výsledky už přináší. Chystá se předběžná finanční rozvaha. Ta samozřejmě nebude malá, ale půjde o jednorázovou investici, která by mohla, až na drobné úpravy a údržbu dané provozem, být konečná a rozhodně nižší než obnovení provozu po kolejích.

Cyklisté by takovou stezku, kde by je neohrožovali auta, určitě přivítali. V určitém historickém kontextu by zůstala zachována i trať nazývaná Kozí dráhou, i když by místo vláčků funěli do kopců lidé na bicyklu. Rozhodně lepší záměr, než aby tu zchátralé koleje zůstaly v přírodě jako hrobeček minulosti.