Dvě desítky nebo skleničku vína si možná budou moci brzo dát cyklisté, kteří jezdí po cyklostezkách. Navrhuje to Senát. Policie by měla tolerovat trochu alkoholu i u kolařů na venkově, protože navrhovaná úprava zákona by 0,5 promile povolovala i na silnicích třetích a nižších tříd.

Petr Málek, Teplický deník

Předkladatelé změny záměr zdárně podpořili argumentem, že půl promile povolují například sousední Rakousko či Německo, Polsko 0,2 promile. A při přejíždění k nám musejí cyklisté dle současných pravidel v Česku nejprve na hranicích zcela vystřízlivět.

Podobně jako kouření i alkoholová neřest Čechů má svého advokáta v podobě Jaroslava Kubery. Teplický politik prolomení nulové tolerance podporuje už dlouho. „Nehody spojené s alkoholem způsobují opilci. Nikoliv ti, kteří si dají k obědu jedno pivo,“ tvrdí dřívější primátor Teplic a nynější předseda Senátu.

Pokud se cyklistům dá možnost se před jízdou trochu napít, lze samozřejmě očekávat i negativní reakce od zapřisáhlých abstinentů. „Opilí řidiči budou na silnicích dělat problémy. Když jim povolí dvě piva, dají si tři nebo čtyři,“ objevují se už nyní komentáře na sociálních sítích.

Nyní za alkohol u cyklistů hrozí pokuta. Pravdou je, že do navrhovaného povoleného stavu 0,5 promile se může člověk dostat individuálně. Někomu na to stačí podle jeho malých hmotnostních proporcí jedno velké pivo. Prostorově výraznější cyklista a trénovaný pivař zvládne i tři desítky a nadýchá pod uvažovanou povolenou hranicí. Vše je odvislé od zodpovědnosti každého člověka na kole. Pokud někdo jede k vodě na bicyklu a dá si tam ke klobáse jedno či dvě pivka, neznamená to automaticky, že bude na silnici kličkovat, nesoustředit se či někoho jízdou ohrožovat. V tom případě je uvažovaná tolerance v pořádku. Pokud ovšem na kolo nasedne štamgast po pěti dvanáctkách, je to samozřejmě špatně a pokuta za jízdu v opilosti je na místě.