Možná zažehnáno je zrušení jednokolejky z Lovosic do Teplic. Kvůli šest let starému sesuvu v Českém středohoří je provoz na části této trati obsluhován autobusy na přilehlých silnicích.

Jaroslav Balvín

Ministerstvo dopravy dosud zarputile odmítalo do obnovy investovat požadovaných 800 milionů. Možná dá ale nakonec rekonstrukci zelenou. A to díky tomu, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje nízkonákladovou variantu opravy. Velkou zásluhu má na tom Ústecký kraj, který na obnovu tlačí.

To, že rezort dopravy nechtěl do dráhy investovat tolik peněz, zdůvodňoval nízkým počtem cestujících. Jenže to je krátkozraké. Lidé, kteří se někdy vláčkem z Lovosic přes kopečky vydali, potvrdí, že je to krásný výlet. Trať uspokojí rozrůstající se řady turistů z celé země i ze zahraničí, které Ústecký kraj včetně Litoměřicka táhne. Naposledy se sem začali sjíždět díky kultovnímu seriálu Most! Legendární hospoda Severka jim bude za chvíli těsná a budou hledat další vyžití. Je mezi nimi určitě i řada těch, kteří fandí mašinkám. A o té z Lovosic do Teplic by si mezi sebou jistě řekli.

Obrovský potenciál regionálních historických tratí ukazuje jiný aktuální případ. Legendární Švestková dráha mezi Litoměřicemi a Mostem se po roce 2000 potácela na pokraji zániku, až ji v roce 2016 koupila pražská společnost AŽD. S podporou hejtmanství si od té doby „Švestkovku“ hýčká a lidé ji v sezóně vyhledávají. Co víc, v prosinci tady obnoví každodenní provoz a nasadí na něj zmodernizované nízkopodlažní motoráčky s rychlostí až sto kilometrů v hodině! Kdyby takoví draci v budoucnu propojili Lovosice s Teplicemi, jistě by se rapidně zvýšil i počet každodenních cestujících, kteří tam zatím úředníkům chybějí.