Krátce před třetí hodinou odpoledne se ale jeho práce v kabině vlakové soupravy zkomplikovala. Když se blížil od Teplic do zastávky Proboštov, tak se mu postavil do cesty starší muž. Zastavit rozjetý vlak už nešlo. Tragická pověst železničního koridoru mezi Teplicemi, Proboštovem a Krupkou se opět potvrdila. V loňském roce už poněkolikáté.

EXTRÉMNÍ A DRASTICKÁ SMRT

Pro spočítání mrtvých na kolejích Teplicka za loňský rok by stačily prsty na jedné ruce, v celém Ústeckém kraji to pak bylo 15 osob. Většinou šlo právě o sebevraždy.

„Dobrovolná smrt na kolejích je hodně drastická a také extrémní,“ říká nemocniční psycholog Jiří Brančík. „Sebevražda na kolejích totiž souvisí se značnou devastací těla,“ dodává s tím, že pro takovou smrt se rozhodují často lidé s dlouhodobě poškozenou psychikou, jako jsou drogově závislí nebo agresoři, kteří obrátí útok proti sobě.

Pro strojvedoucí je úsek mezi Teplicemi a Krupkou dlouholetou noční můrou. Trať se tu vlní přes osídlenou oblast Teplic a také sousedního Proboštova. Železnice je poměrně snadno dostupná. Ze zatáčky tu není vidět a toho sebevrahové mohou využít.

„Strojvedoucí pak nemají prakticky žádnou šanci vlak před člověkem na kolejích zastavit,“ říká severočeský vyšetřovatel železničních událostí Petr Zimandl. Zda by tu pomohl plot nebo nějaká jiná překážka, není jisté.

Podle mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Kateřiny Šubové se lidem, kteří se rozhodnou ukončit svůj život na kolejích, nedá obecně zabránit. „Činit opatření, která zamezí sebevrahům ukončit život, je téměř nemožné. Když se budou chtít zabít, stejně si najdou cestu,“ myslí si mluvčí.

BRZDNÁ DRÁHA JE DLOUHÁ

Oplotit 15 tisíc kilometrů tratí u nás vysokým plotem by byla nákladná akce. Stejný nesmysl je nutit vlaky, aby jezdily pomaleji. I při pětikilometrové rychlosti může podle Šubové vlak člověka zabít.

Ani strojvedoucí prakticky nic nezmůžou. „Ti samozřejmě vědí o úsecích, kde se stávají mimořádnosti,“ říká mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Zároveň ale souhlasí s tím, že pokud se člověk rozhodne ukončit život pod koly vlaku, strojvedoucí tomu většinou nezabrání. „I když troubí a použijí rychlobrzdu, tak brzdná dráha vlaku je ve stovkách metrů,“ konstatuje mluvčí strojvedoucích.

Kromě psychické zátěže pro strojvedoucího jde také o vážnou komplikaci pro stovky cestujících. Dochází k mnohahodinovým přerušením dopravy a v důsledku toho ke zdržení vlaků. „Už jsem to několikrát zažila. Jela jsem v plném vlaku a v Proboštově jsme museli najedou všichni vystoupit, že to nejede dál,“ líčí cestující Martina Valterová z Ústí nad Labem, která za prací dojíždí do Teplic.

V rámci celého kraje došlo loni k 22 střetům vlaků s osobami na trati. Zemřelo 15 lidí a šest jich bylo zraněno. O rok dříve zahynulo při 26 střetech dokonce 24 lidí. Loňský rok byl co se týče nehod v České republice nejhorší za posledních 10 let.