Podle předběžných statistik Drážní inspekce za rok 2010 zemřelo na drahách v České republice 248 osob, což je nejvíce od roku 2006. Téměř 20 % z úmrtí, 46 případů, přitom eviduje Drážní inspekce v Ústeckém kraji. Na přejezdech došlo k 18 střetnutím a zemřely při nich 4 osoby, 1 byla lehce a 4 těžce zraněny. Střetů osob s vlakem bylo 28, došlo přitom k 23 úmrtím, 2 lehkým a 4 těžkým zraněním.
V porovnání s rokem 2009 došlo v rámci ČR k nárůstu počtu usmrcených osob o 12 procent. V Ústeckém kraji dosáhl nárůst více, bylo téměř o třetinu více mrtvých než v roce 2009.

„Mimořádnou událostí roku 2010 s největší škodou bylo vykolejení vlaku v Ústí nad Labem, při kterém zahynul strojvedoucí a dalších 8 osob bylo zraněno. Celkově odhadnutá škoda dosáhla 63 miliónů Kč,“ uvedl Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Šlo o vykolejení osobního vlaku City Elefant ve Vaňově. Technická závada s vysokou pravděpodobností příčinou nebyla. Při nehodě, 28. června 2010 v 16.47 hodin, zemřel na následky mnohačetných zranění strojvedoucí. „Byly prověřeny všechny součásti vykolejeného vlaku a nebyly zjištěny žádné závady. Také zabezpečovací zařízení bylo vyhodnoceno jako pracující bez problémů,“ uvedl Jan Kučera z Drážní inspekce.

Deník informoval krátce po nehodě, že nehodu způsobil pravděpodobně strojvedoucí tím, že vjel příliš rychle na výhybku a uvědomil si to příliš pozdě. Rychlobrzdu uvedl v činnost v okamžiku, kdy již přejížděl z jedné koleje na druhou.

Později bylo zjištěno, že strojvedoucí se sice měl léčit na diabetologii ve Slaném, ale údajně se neřídil podle lékařských doporučení, která mírní projevy nemoci. Podle lékařské zprávy ve vyšetřovacím spisu měl být strojvůdce zdravotně nezpůsobilý k výkonu funkce.
Petr Šťáhlavský z Českých drah uvedl, že strojvůdce byl v okamžiku tragédie zdravotně způsobilý k výkonu svého povolání. „Strojvůdci procházejí pečlivou lékařskou prohlídkou a podle ní byl jako strojvůdce způsobilý,“ zdůraznil Šťáhlavský.
Nehody na přejezdech jsou způsobeny nepozorností řidičů.

Například v polovině října sedmačtyřicetiletá řidička z Bíliny v pondělí šest minut po páté hodině ranní vjela na železniční přejezd v okamžiku, kdy tudy projížděl motorový vlak. Ford Mondeo byl odmrštěn na pravou stranu vedle přejezdu. K nehodě na přejezdu došlo na trati z Teplic do Řetenic a Lovosic mezi železničními stanicemi Úpořiny a Řetenice.

Devět dnů předtím, 9. 10. ve 20.55 hodin, mezi stanicemi Řehlovice a Ústí n. L. západ, na přejezdu, kde je traťové zabezpečovací zařízení, došlo ke střetnutí vlaku s osobním automobilem, který sjel ze železničního přejezdu a uvázl mezi 1. a 2. traťovou kolejí.
V tomto případě nevjel řidič přímo pod vlak, ale svojí jízdou se dostal do situace, kdy nemohl kolejiště opustit. Poklidně jedoucí vlak s pětatřiceti vozy, cisternami Unipetrolu, narazil do vozu. Pětačtyřicetiletý řidič z Trmic měl auto značně poškozené, Unipetrol na svém vlaku eviduje škodu za 60 tisíc, uvedl k nehodě Miroslav Mareš, vrchní inspektor z regionálního inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy v Ústí nad Labem.