Těžkým zraněním odnesl v úterý střet s osobním autem cyklista v centru Teplic. Nehoda se stala po osmé hodině večer na křižovatce ulic Alejní, Dubská, Rokycanova. Byť k vzájemnému střetu došlo pod pouličním osvětlením, vyvstává otázka, zda se řidič a cyklista vzájemně viděli. 

ČÍSLA JDOU DRAMATICKY NAHORU

„Příčiny nehody vyšetřují dopravní policisté. Zraněného cyklistu převezla sanitka do nemocnice. Po ošetření byl propuštěný do domácího ošetření,“ uvedl mluvčí policie Daniel Vítek.

Jsou to právě nehody cyklistů a také chodců, kteří každoročně nemalým procentem plní statistiky dopravních nehod. Počty lidí sražených auty se v posledních letech dramaticky zvyšují.

Od ledna do konce září došlo v Ústeckém kraji v nočních hodinách, za svítání nebo za soumraku ke střetu s chodcem ve 46 případech. Čtyřikrát z toho to skončilo tragicky. Podle expertů za to může brzké šero, mlha, sychravé počasí a v neposlední řadě i to, že chodci či cyklisté nemají na sobě reflexní prvky. 

„Rizikovými místy jsou především silnice u velkých podniků, kde se pracuje ve směnném provozu,“ upozorňuje policista Daniel Vítek.

K takovým oblastem patří na Teplicku okolí průmyslové zóny v Krupce. Především po frekventované silnice mezi průmyslovými podniky a obcí Srbice chodí zaměstnanci. „Ze Srbic je totiž lepší autobusové spojení,“ zmiňuje důvod Lukáš Krahlec z Teplic.

Uznává, že jít podél silnice je někdy nebezpečné. Proto také má na svém oblečení hned několik reflexních prvků. „Je to ale také o řidičích. Někteří tu jezdí jako blázni. I kdyby jste měl místo hlavy žárovku, tak na vás kašlou,“ rozčiluje se. 

KOMTROLUJÍ POUŽÍVÁNÍ REFLEXNÍCH PRVKŮ

To, že chodí Lukáš řádně označený, kvituje Daniel Vítek, který pracuje u policie zároveň jako preventista. Podle něj má chodec za snížené viditelnosti zákonem danou povinnost mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu. „Musí je mít umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na silnicích,“ říká. 

Právě na chodce v šeru se v minulých dnech zaměřili tepličtí policisté. „V průběhu noční akce policisté oslovili 27 chodců, kterým rozdali reflexní pásky, nebo vesty. Pozitivní zprávou je, že téměř všichni už byli reflexními prvky vybaveni,“ podotkl k výsledkům kontrol policista Vítek.

Padly i pokuty. Dopravní policisté přistihli dva lidi, kteří už v minulosti zákon v tomto směru porušili. Přes napomenutí a dokonce i uloženou pokutu se večer opět pohybovali na neosvětlené silnici, aniž by na sobě měli reflexní prvky. Oba dostali pokutu ve výši 500 korun,“ dodal mluvčí policie.

Dopravní experti apelují, že zimní období od listopadu do února je pro chodce nejvíce kritické. Platí to i pro řidiče.

„A nemusí to být jen mimo město. I v městských částech jsou místa, kde se nacházejí mezi lampami stíny, ve kterých se schová chodec, zvláště má-li na sobě tmavší oblečení. Řidič pak jede v dobré víře, že vidí, a přitom v tom daném místě postavu může přehlédnout. Bohužel už většinou nestačí zareagovat,“ míní dopravní expert Roman Budský.

Potvrzuje to i Jan Pechout z BESIPu, který se několika policejních kontrol v rámci kraje zúčastnil. „S reflexním prvkem zaznamená řidič chodce o dvě stě metrů dříve, než když ho na sobě viditelně nemá,“ upozorňuje severočeský koordinátor sdružení pro bezpečnost silničního provozu.