Zahynul při ní 47letý zkušený pilot Marek Rom. Za jeho smrt pravděpodobně mohla chybná montáž stroje. Vyplývá to ze závěrů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který tento týden zveřejnil závěrečnou zprávu z vyšetřování.
„Na bowdenu směrového řízení byl pevně přichycen elektrický vodič a tento svazek nebyl přichycen k ocasnímu nosníku podle konstrukčního manuálu," stojí v textu třicetistránkové zprávy vyšetřovací komise.
Stroj měl navíc poškozené ložisko, což způsobovalo silnější vibrace. Zřejmě jejich vlivem pak došlo k pohybu nezajištěného bowdenu. Svazek bowden – vodič se přiblížil až k rotující hřídeli transmise, kde ho zachytil šroub.
„Extrémní tah bowdenu způsobil náhlou změnu úhlu nastavení listů vyrovnávacího rotoru za krajní mez. List vyrovnávacího rotoru se po nárazu do ocasního nosníku ulomil," popsali vyšetřovatelé, jak se stroj stal postupně neovladatelným.
Ulomení části vrtulníku viděli i někteří svědci. Pád poté doprovázel výrazný zvukový efekt – rána. Pilot fatální události už nemohl zabránit.
Marek Rom létal od roku 1994, a to na deseti typech letounů. Nalétal na nich 489 hodin, z toho 301 jako velící pilot. Absolvoval také výcvik na vrtulníku R 22. Dvoumístný vrtulník A 600 Talon od firmy RotorWay pilot zakoupil v červenci 2013 od původního majitele již sestavený a ve fázi před jeho schválením do provozu.
PILOT Z TEPLIC
Marek Rom, velká osobnost tuzemského letectví, mimojiné také letecký instruktor.
Praktické lety s vrtulníkem A 600 Talon zahájil 11. srpna 2014 na letišti v Roudnici nad Labem a do 11. února 2015 nalétal dle údajů v zápisníku 12 hodin 40 minut. V den letecké nehody provedl dva kontrolní navigační lety včetně kritického. Nad Bohušovicemi přitom vůbec letět neměl.
Nad Bohušovicemi pilot neměl co dělat
„Celý kritický let pilot prováděl mimo prostor určený pro provádění zkušebních letů. Důvod se komisi nepodařilo zjistit," stojí ve zprávě.
Svědek, který let pozoroval z mostu přes řeku Ohři, po pádu vrtulníku okamžitě nastoupil se svým kolegou do auta a rozjeli se k místu nehody. Hořící trosky, uprostřed kterých leželo tělo pilota, se jeden z dvojice ještě pokoušel hasit ručním hasicím přístrojem. Bez úspěchu. Likvidaci požáru nakonec provedla až jednotka hasičů.
„Bezprostřední příčinou smrti pilota byla mnohočetná poranění více orgánových systémů. Ke smrti došlo ihned po vzniku poranění, nárazem vrtulníku do země. Během požáru trosek vrtulníku pilot již nežil, nedýchal," uvedli vyšetřovatelé. K pokusu o oživování tak už nedošlo.
Komise uzavřela i nehodu Cessny
Vyšetřovatelé rovněž uzavřeli předchozí nehodu letadla v regionu. Před dvěma lety, večer 3. ledna 2013, se nedaleko letiště v Roudnici nad Labem zřítilo letadlo Cessna C-172H. Pilot ve věku 65 let tehdy utrpěl těžká zranění, 40letý cestující vyvázl s lehkými. Nehodu nahlásil přímo z havarovaného letounu.
Havarovaná Cessna u Roudnice
Její příčinou podle vyšetřující komise bylo rozhodnutí pilota přistát na letišti v Roudnici, i když počasí neodpovídalo meteorologickým podmínkám pro let za viditelnosti. Na letišti se s letadlem pokoušel přistát opakovaně. Při tom, jak se přibližoval, ale přestával vidět osvětlenou runway. Při posledním přiblížení pilot vlétl do mlhy či oblačnosti a ztratil referenci s osvětlenými body na zemi. Při následném pokusu o vystoupání do bezpečné výšky s plným plynem však ztratil rychlost a přešel do pádu, který se mu v malé výšce už nepodařilo vybrat. Náraz letadlo zcela zdeformoval.
Pilot ve své výpovědi navíc zmiňoval snížený výkon motoru letadla, který pociťoval, ten však vyšetřující komise nepotvrdila. Motor podle ní neměl na nehodu vliv.