Jedna žena byla 22. září nalezena mrtvá u kolejí na střekovském nádraží, druhá žena 23. září zemřela ve Vaňově. Večer 24. září zemřela dívka na kolejích poblíž zastávky Mojžíř. Další žena se sebevražednými úmysly byla pozdě večer 24. září nalezena poblíž železniční trati ve Vaňově a odvezena do nemocnice.

Vedoucí specializovaného oddělení odborníků na vyšetřování nehod Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) v Ústí nad Labem Petr Zimandl k událostem minulého týdne uvedl: „Smrtelné nehody na železnici, tj. na nádraží či v kolejišti, mají společného jmenovatele neopatrnost a příliš velký spěch spojený s přecházením kolejí v místech, kde nemají civilní osoby co dělat.

Jiná situace je u sebevrahů. Na železnici sebevražedný úmysl je zřejmější. Pokud strojvůdce uvidí před sebou stát nebo klečet v kolejišti člověka, nebo mu před vlak na poslední chvíli skočí, motivace člověka je zřejmá."

Střekovská záhada

Tři mrtví v první polovině minulého týdne v ústeckém železničním uzlu jsou mimořádnou shodou událostí.

Proč došlo k první nehodě? Mladá žena (1983) bydlela na Střekově. Pohybovala se těsně u trati. Nelze vyloučit, že tam sbírala květiny. Podle polohy těla bylo zřejmé, že při nárazu nebyla v kolejišti, ale těsně u kolejí. Ležela hlavou od kolejí, její nohy byly přímo u kolejnice. Šlo s vysokou pravděpodobností o náhodný střet ženy s vlakem. Pohybovala se příliš blízko projíždějícího vlaku.

Mladá štíhlá žena v riflových kalhotách ležící těsně u kolejí na Střekově byla sražená vlakem. Strojvedoucí jednoho ranního vlaku její tělo náhodou uviděl, když projížděl kolem místa, kde ležela.

„Naše zařízení může v případě, kdy nám lékař řekne, kdy pravděpodobně došlo k úmrtí, vyhledat všechna drážní vozidla, která v té době projížděla tím místem a po koleji, u které mrtvá žena ležela. Potom můžeme dohledat v železničních stanicích vlaky, které místem projížděly, a především lokomotivy, protože jedna z nich ženu srazila," vysvětluje Zimandl podmínky vyšetřování.

Sebevraždy

„Železniční doprava je mimořádně bezpečná. Počet nehod, zranění a úmrtí v důsledku železniční dopravy je absolutně minimální," dodal Zimandl, který je zároveň soudním znalcem.

Zhruba dvě třetiny úmrtí na železnici jsou akty sebevraždy. Člověk se mnohdy postaví před lokomotivu a strojvedoucí s hrůzou pozoruje, jak brzdící vlak přijíždí ve vysoké rychlosti k sebevrahovi.

„Rozjetý vlak nemůže zastavit na místě. Ujede stovky metrů, někdy i kilometr, než zastaví. Pohled na tělo člověka po střetnutí s vlakem si nelze ani představit", říká Zimandl.

Dodává, že vyšetřovatelé, a hlavně hasiči SŽDC, kteří odstraňují ostatky z kolejiště, musí mít pevné nervy.

Zimandl zdůraznil, že hasiče SŽDC je třeba mít ve velké úctě, protože při nehodách na železnici musí zvládnout mimořádně náročné technické problémy, a při tragických úmrtích lidí na železnici mají nejtěžší práci na světě. Co musí psychicky vydržet hasiči SŽDC, a obecně hasiči při dopravních nehodách, je nepopsatelné.

O to více je překvapující, že se občas najde někdo, kdo by drážní hasiče nejraději zrušil, aby se ušetřilo.

Vaňovský případ

V úterý 23. září ve 13.07 hod. jel osobní vlak o třech vagonech z Ústí nad Labem hlavního nádraží přes Vaňov směrem na Prackovice. Na železničním přejezdu za hlavním nádražím vstoupila do kolejí žena v sebevražedném úmyslu. Žena (1931) z Ústí nad Labem našla v kolejích smrt, protože 180 tun vážící souprava nedokázala na místě zastavit.

Smrt u Mojžíře

Vyšetřování proběhlo bez přítomnosti Drážní inspekce, stejně jako ve středu 24. září. Expresní vlak Ex 11073 „Národní vlak" se hnal nejméně stokilometrovou rychlostí od Děčína k Ústí nad Labem. Sedm vozů s lokomotivou, celkem 388 tun, v plné rychlosti narazilo do dívky (1997) z České Lípy.

„Také v tomto případě šlo o sebevraždu, protože podle strojvůdce dívka vstoupila do první traťové koleje před přijíždějící expres. Spuštěná rychlobrzda znamenala bleskově intenzivní brzdění, což bylo pro cestující nebezpečné. V takovém případě mohou na cestující padat kufry, náhlé brzdění může vést ke ztrátě rovnováhy a pádu osob. Naštěstí ke zranění cestujících nedošlo," dodal Zimandl.

Zavolal linku 158

Pětačtyřicetiletý muž z Ústí n. L. nahlásil na tísňovou policejní linku 158, že z bytu odešla rozrušená manželka. Uvedl, že má obavu, aby si něco neudělala. Byla středa 24. září, zhruba šest hodin po té, kdy pod koly vlaku spáchala sebevraždu dívka na trati u Povrlů.

„Policisté ihned zahájili pátrání. Kolem půl dvanácté v noci s psovodem nakonec ženu zastihli mezi železniční tratí a zdymadly v Pražské ulici. Odvezli jí do nemocnice," uvedla Veronika Hyšplerová z ústecké policie.

V souvislosti s pátráním po ženě měli pohotovost i železničáři. Na trati Prackovice n. L. Ústí n. L. jih, směrem na Lovosice, měli železničáři nahlášen možný pohyb sebevraha. Na žádost policie vlaky v tomto prostoru projížděly od 23.25 do 23.38 hod. opatrně sníženou rychlostí.

„Kdyby se objevil na kolejích člověk, při omezené rychlosti může strojvedoucí bezpečně zastavit. Pokud to je potřeba, jízdu na trati úplně zastavíme. Taková opatření musíme přijímat bleskově, z minuty na minutu," komentuje situaci Zimandl.

Nepodceňujme bolesti lidské duše
Během dvou dnů spáchaly sebevraždu na Ústecku dvě ženy, a další ženu v krizové situaci zachránili policisté. Je to varovný signál pro nás pro všechny. Nepodceňujme problémy, nejistotu a smutek bližních. Sluneční letní dny pomáhají překonávat tíživé myšlenky. Ale přichází podzim. Lidé jsou náchylní k depresi. Buďme proto k lidem v okolí pozorní a ohleduplní. V případě obavy, že došlo k výrazně varovné změně jejich chování, nebojte se zasáhnout, aby pomohli lékaři nebo psychologové. Nebo v případě nouze zavolejte na policejní linku 158, jako muž večer ve středu 24. září.

Josef Kovářík, policejní psycholog ústeckého krajského policejního ředitelství