Jen poničená svodidla, rozrytá mez a růžový lak nastříkaný na silnici. To jsou poslední svědci tragické nehody na jinak přehledné knínické křižovatce, která stála dva lidské životy.

Podle mluvčí ústecké policie Veroniky Hyšplerové ještě není jasné, proč německý řidič osobního automobilu vjel do cesty náklaďáku odtahové služby. „Vyšetřování nehody trvalo zhruba dvě až tři hodiny a komunikace byla uzavřena. Na této křižovatce se tragická dopravní nehoda stala i v minulosti, proto je zde ostatně i pietní místo,“ informovala.

Jisté je zatím jen to, že řidič osobáku po cestě od Strážek nedal přednost při odbočování z vedlejší silnice na hlavní směrem na Libouchec. Pětasedmdesátiletý senior tím zpečetil osud svůj i o rok mladší spolujezdkyně.

Podobně situaci popsal i jednatel odtahové služby z Děčínska Ladislav Neškoda, jejímuž řidiči vjel senior z Německa do cesty. „Prostě pořád jel a ani se nepodíval. Náš řidič nemohl nic dělat, ani když jel o pět kilometrů v hodině pomaleji, než jaká je tam povolená rychlost. Bylo to prostě příliš blízko,“ líčil s tím, že jejich zaměstnanec je jinak v pořádku, ač ho bolí celé tělo. „Seděl výš, než bylo místo nárazu, měl štěstí. Dnes má volno a odpočívá,“ přiblížil.

Záchranáři se oba Němce pokoušeli oživit. Jak ale uvedl mluvčí ústecké záchranky Prokop Voleník, marně. „Oba utrpěli opravdu velmi vážná zranění. Bohužel jim na místě podlehli,“ uvedl.

Senioři přijeli na nákupy

Policii a záchranné službě asistovali hasičské jednotky ze stanic Petrovice a Ústí nad Labem. „Vyprostili raněné z automobilu, svítili policistům při vyšetřování, uklidili následky nehody a pomohli odtahové službě naložit vraky havarovaných vozidel,“ popsal mluvčí hasičů Lukáš Marvan.

Oba mrtví senioři z Německa, kteří do Čech přijeli na nákupy, se stali součástí smutných statistik Centra dopravního výzkumu a dopravní policie. Z nahlédnutí do mapy nehodovosti na knínické křižovatce vyplývá, že tu od 1. ledna 2007 do poloviny letošního srpna řidiči bourali 62krát. Jeden člověk zahynul, šest lidí utrpělo těžká zranění, čtyřicet lehká. Z celkového počtu nehod na této křižovatce jich zhruba tři čtvrtiny, přesně čtyři desítky, způsobilo právě nerespektování přednosti v jízdě.

Situace si dokonce vyžádala změnu dopravního značení z klasického trojúhelníku přednosti v jízdě na osmiúhelník „stopky“.

Pro mnohé může být překvapující, že právě tato velmi přehledná křižovatka má na kontě tolik dopravních nehod. Jenže, jak vysvětlil dopravní expert Jan Pechout, donedávna krajský koordinátor BESIP, právě takové bývají křižovatkami smrti nejčastěji. „Ono to bývá pro řidiče matoucí. Zrádná je právě ta čistota a přehlednost, protože řidič, který najíždí na hlavní, nedokáže správně odhadnout rychlost projíždějícího auta. Není tu totiž bod, podle kterého by ji mohl odhadnout,“ popsal dopravní expert Pechout.

Svou roli prý sehrálo i lehké příšeří denní doby, věk a únava řidiče osobního auta a jeho znalost terénu. „Senioři nevidí za soumraku tak dobře jako mladší lidé,“ upozornil Pechout.