Vlakovou dopravu přes Proboštov zastavila ve čtvrtek ráno tragická nehoda. 89letého muže usmrtil 200 metrů před nástupištěm rychlík, který tudy projížděl ve směru od Teplic na Ústí. Podle Miroslava Mareše z ústecké Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) člověk ležel v kolejišti už před příjezdem vlaku. Poloha těla, jak uvedl, poukazovala na sebevraždu. Policie to zatím nepotvrdila. „Případ je v šetření, převzala si jej kriminální služba,“ uvedla ve čtvrtek v poledne mluvčí Ludmila Světláková.

Nehoda se stala krátce před sedmou hodinou. Doprava stála přibližně hodinu a půl. Zastavený vlak zablokoval přejezd z Teplic do Proboštova. „Obnovit provoz po kolejích se podařilo okolo půl deváté,“ podotkl Miroslav Mareš ze SŽDC.

Ne každý strojvedoucí se s takových zážitkem dokáže vyrovnat. „Nemůžete se na to nikterak předem připravit. Zvláště, když to vidíte na poslední chvíli. Přirozeně se snažíte zastavit, ale nemáte šanci. Jen koukáte, co bude,“ říká dlouholetý strojvedoucí Ivo Valášek. V současné době řídí Pendolino na rychlotratích. Koleje z Chomutova přes Teplice do Ústí ale z dřívější doby dobře zná.

Kromě psychické zátěže pro strojvedoucího jde také o vážnou komplikaci pro stovky cestujících. V důsledku přerušení dopravy dochází ke zdržení vlaků. „Už jsem to několikrát zažila. Jela jsem v plném vlaku a v Proboštově jsme museli všichni vystoupit, že to nejede dál, právě kvůli nějaké nehodě“ líčí cestující Martina Valterová z Ústí nad Labem, která za prací dojíždí do Teplic.

ROZHOVOR: Ne každý to skousne a v lokomotivě končí

Ivo Valášek řídí vlaky už přes 30 let. Zažil několik nehod, které mu osud na kolejích připravil.

Znáte trať z Teplic do Ústí?
Než jsem přešel na pendolino, tak jsem po ní jezdil. Zejména úsek Teplice– Proboštov – Bohosudov je vyhlášený jako místo, kde se sebevražedné pokusy občas stávají.

Jak se s takovou událostí strojvedoucí vyrovná?
Je to individuální záležitost. Nejhorší to je pro každého poprvé. Znám kolegy, které poté hned skončili. Já když jsem v minulosti měl auto na přejezdu, tak jsem šel hned za dva dny poté znova do práce. Musel jsem.

Co se vám v takovém případě, kdy před sebou vidíte překážku, honí hlavou?
Udělat toho příliš nemůžete. Maximálně vzít za rychlost a čekat, až vlak zastaví.

Měl jste po nehodách šok?
Rozhodně. Ten vás úplně oslepí. Když jsem ve velké rychlosti srazil auto na přejezdu, tak jsem šel hned pomáhat těm lidem v tom autě. A vůbec mě nezarazilo, že z toho vytéká benzín, kouří se z toho a co všechno se mohlo stát. Prostě jste v šoku a snažíte se dělat automatické vrozené věci. Mozek v tu chvíli „nefunguje.“ Všechno si uvědomíte teprve, až když je po všem.

Je to únavné, když musíte koukat celou cestu před sebe na koleje, zda jsou volné?
Záleží na tom, jak máte tratě zažité. Pokud jezdíte směry, které znáte, tak víte o místech, která jsou problémová. Jinde zase stíháte koukat i po okolí. Také záleží na tom, jak rychle jedete.

Jak dlouhou rozjetý vlak v takových případech brzdí?
Než úplně zastaví, tak ujede i stovky metrů, podle rychlosti.