„Peklo na zemi“, jak organizátoři náročný závod, jenž se jede potřetí za sebou v Jižní Americe, nazývají, ho ale nijak neděsí. Naopak. Do Argentiny a Chile se navigátor pražského pilota Petera Mikuly, s kterým už má naježděno několik tisíc kilometrů, náramně těší.

„Je to opravdu splnění snu. Četl jsem v mládí články o Karlu Lopraisovi a jeho vítězstvích. Už tehdy jsem si říkal, že se jedná o nejtěžší závod na světě. A že pokud bych měl někdy šanci být u toho, tak nebudu váhat ani minutu. Najednou to přišlo, paráda. Jestli se bojím? Dříve se jezdilo v Africe a hrozily přepadení nebo únosy. Argentina a Chile jsou přeci jen po této stránce více bezpečné. Jedná se o civilizovanější země, kde je popřípadě kvalitní pomoc a lékařské zabezpečení. Na druhou stranu je tam ale hodně náročná a nebezpečná trať. Jede se pouští Atacama, což je nejsušší místo na světě.“

Brzy osmačtyřicetiletý Novák Dakar ochutná v nejsledovanější kategorii automobilů. V kokpitu červenobílé Toyoty LC120 se startovním číslem 388 pojede po boku Petera Mikuly. Před sebou mají více než 10 tisíc kilometrů.

„Jede se celkem 15 dní v kuse. Každý den pojedeme mezi pěti sty až osmi sty kilometry. Dakar absolvuje v kategorii automobilů pilot a co-pilot. Nebudu klasickým navigátorem. Sleduji navigaci, roadbook, tripmastery a samozřejmě i cestu před sebou. Označuji nebezpečné a náročné trasy. S klasickým navigátorem to z rallye to tedy nemá moc společného. Za volant se dostanu jen když bude kolega unavený nebo vyčerpaný.“

Ivan Novák má spoustu motoristických zkušeností. Už od 17 let se rodák z Teplic věnoval závodním vozidlům. Jezdil různé rallye, například MČR Škoda Felicia Cup. „Jen mě mrzí, že jsem nikdy neměl možnost jet Rallye Teplice. Jako malý kluk jsem se chodil dívat na její start a představoval si, jak jednou budu i já sedět za volantem. Bohužel se tak nikdy nestalo a už asi nikdy nestane,“ stýská si po podniku, který byl kdysi na Teplicku pojmem.

Později pro něj byla velkou školou pozice mechanika na okruhové dráze. „Dostal jsem nabídku od Jiřího Patery a účastnil se Peugeot Cupu, Ford Fiesta Cupu nebo Octavia Cupu. Poslední řada vozidel pro Octavia Cup prošla přes moje ruce. Tenhle kolotoč jsem ale opustil z důvodu peněz a dostal nabídku dělat mechanika pro formule, a tak jsem naskočil do F3 Euroserie, Formule Masters,“ líčí.

Dva roky se potkával s jezdci světového věhlasu. Poznal Sutila, Boemiho, Di Restu, Hamiltona a i současného mistra světa F1 Sebastiana Wettela. „Bylo to asi nejkrásnější období. Nejvíc jsem se naučil o stavbách závodních vozidel a seřízení formule. Byl to ale cestovatelský život ze závodního okruhu na okruh. Sice jsem tam potkával známe lidi, ale doma jsem byl pouze par dní v roce. Najednou jsem si řekl dost a vrátil se zpět a začal pracovat ve stavební firmě a motorsport už zase zůstal koníčkem. Tou dobou jsem už byl zpět v sedadle závodního automobilu. Začal jsem s Peterem Mikulou a vydrželo to až dodnes.“ Právě od Mikula, dlouholetý jezdecký kolega a kamarád, dal Ivanovi možnost ochutnat Rallye Dakar. „Měl jsem jet už před rokem. Nakonec to padlo. Čekala mě totiž operace kolene,“ vysvětluje Novák.

Pod křídly Vinland Dakar Teamu absolvovali Mikula s Novákem několik závodů, které byly přípravou na Dakar. Za křest ohněm lze považovat Rallye Hedvábné stezky (Silk Way).

„Tenhle podnik se jede v Rusku a je také hodně náročný. My jsme dojeli s fantastickým výsledkem. Trať, která je dlouhá okolo 5 tisíc kilometrů jsme zvládli a do cíle dojeli na sedmnáctém místě. Trochu jsme tam ale bloudili. Vysloužil jsem si přezdívku ´Bludička´,“ směje se Novák. S Mikulou byli první posádkou, která vůbec na tomto závodu dojela až do cíle! „Naše auto udělalo v porovnání s tím loňským velký krok vpřed,“ tvrdí. Přesto ale česká posádka nemá za cíl Dakar vyhrát. „Na autě se celý rok intenzivně pracovalo. Doufám, že nás nic nezradí a dojedeme,“ říká Novákův parťák, který už na Dakaru startoval. Loni ale skončil už po třetí etapě.

„Rozhodně nechci, abych jako minulý rok jel vzdálenost stejnou jako z Prahy do Moskvy v nefunkčním autě na laně. To už nechci zažít. Takže nejsme na výletě, budu závodit, ale ne za každou cenu,“ říká Mikula. Novák, který 17. ledna oslaví čtyřicáté osmé narozeniny, dodává: „Oslava v Buenos Aires na cílové rampě by pro mě byl největší dárek.“ Tak hodně štěstí v „Pekle na zemi“!