Se Západočechem Ondřejem Hráchem, s nímž se poznal v rámci jednoho z projektů, začali svůj nápad rozvíjet po inovačním maratonu Nakopni Prahu 2021. „V této fázi jsme pracovali hlavně na potvrzení správnosti našeho konceptu a následně na pilotním testování prototypu vzdělávacího obsahu,“ popisují začátky neziskového vzdělávacího projektu.

Aktuálně se Aignos, jehož název vznikl spojením zkratky pro umělou inteligenci AI a řeckého slova pro poznání gnosis, zaměřuje hlavně na studenty základních a středních škol, a to i díky grantu ministerstva kultury na interaktivní workshopy o kreativním využití nástrojů AI.

Jan Vlk.
BotX: Umělou inteligenci by měli znát už středoškoláci. Má velký vliv na byznys

„Na zájem škol si opravdu stěžovat nemůžeme, výrazně převyšuje naše současné možnosti. A tak nyní hledáme způsoby, jak do budoucna náš projekt rozšířit. Zároveň ale máme spoustu nápadů nejen do školního prostředí, ale i pro širokou veřejnost, tam také nyní hledáme možnosti financování. Jen v rámci projektu Tvoříme s AI dohromady lektorujeme kolem tisícovky studentů z celé republiky,“ nastiňují Martin s Ondřejem svoji profesní budoucnost.

Oba se shodují, že nejlepší pocit mají z osobního kontaktu se studenty. A když studenti dají sami od sebe upřímnou pozitivní zpětnou vazbu a projeví zájem dozvědět se víc, udělá jim to prý vždycky radost.

Aignos působí po celé republice

Se svým projektem letos navštěvují ve spolupráci s dalšími lektory desítky škol od Aše po Český Těšín. Ondřeje na práci v Aignosu nejvíc baví její rozmanitost a zápal, se kterým do toho všichni jdou. Kdyby prý měl den 48 hodin, bylo by vše snazší. Martin oceňuje setkávání s mladými. „Představujeme jim možnosti nových technologií a sami se od nich leckdy můžeme dozvědět něco nového," vysvětluje Martin.

Kamarádi řeší rizika umělé inteligence (Aignos)Kamarádi řeší rizika umělé inteligence (Aignos)Zdroj: Deník/Tomáš Prchal

Západočech Ondřej vystudoval mezikulturní komunikaci, překlad a tlumočení na Univerzitě Karlově. Už během studií se ale zajímal o technologie, především o strojový překlad, a začal pracovat v oblasti AI původně jako lingvista v akademickém týmu Alquist a později ve firmě PromethistAI. „Moje vize byla odjakživa být co nejvíc užitečný, věnovat se činnostem, ve kterých vidím smysl a přínos pro společnost i pro mě samotného.“

Kromě vzdělávání se věnuje svému hudebnímu projektu Flaškinet, kde tvoří unikátní melodie hrané na skleněné lahve.

Samoobslužná prodejna Coop v Drašarově ulici v Berouně.
Zloději v pasti. Unikátní samoobslužnou prodejnu Coop hlídá umělá inteligence

Rodilý Chomutovan Martin měl podle svých slov možnost pozorovat problémy vzdělávacího systému na vlastní kůži. „To mě dál motivuje věnovat se vzdělávacím projektům. Pokračoval jsem ve studiu marketingu a následně strategické komunikaci rovněž na Univerzitě Karlově. Řádné ukončení studia mě ještě čeká, jelikož většinu volného času věnuji našemu projektu," říká milovník hry na baskytaru a vyznavač posilování.

Umělá inteligence ovlivní společnost

O umělé inteligenci (AI) se mluví čím dál víc a vývoj v této oblasti je neuvěřitelně rychlý. „Skrývá se v tom velký potenciál pro celou společnost, ale také výraznější rizika. Tím spíše cítíme potřebu rozvíjet naše vzdělávací aktivity – kdy jindy než teď,“ zdůrazňují lektoři.

S umělou inteligencí se dnes setkáváme na každém kroku a tento trend bude určitě pokračovat. „Proto je dobré se orientovat v tom, jaké možnosti i nebezpečí tato technologie skýtá,“ uzavírají Martin Richter a Ondřej Hrách.