Česká obchodní inspekce o tom informovala ve své tiskové zprávě. Inspektoři zjistili porušení předpisů ve 2235 případech (40 procent) z 5468 kontrol. Další nejvyšší pokuty obdržely řetězce Tesco (4,6 milionu korun) a Albert (3,9 milionu korun).

„Obchodníci obvykle neinformují spotřebitele pravdivě o cenách v souladu s cenovými předpisy. Deklarovaná sleva na letáku pak často neodpovídá ceně v regálu, nebo naúčtované ceně u pokladny,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Obchodní řetězec Penny Market za 23 pokut obdržel sankci v celkové výši 4,6 milionu korun. „Nejčastěji tato společnost nedodržela slibovanou akční cenu při konečném účtování a užila také nekalé obchodní praktiky,“ řekl Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí ČOI. Řetězec Penny získal nejvyšší pokutu i v roce 2016, kdy činila téměř 5,2 milionu korun.

Z hlediska četnosti porušení právních předpisů nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele, přičemž v 764 případech byla porušena poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb.

Dále v například došlo k porušení povinnosti prodávajícího informovat spotřebitele v souladu s cenovými předpisy (723 případů) a v dalších případech například nebyly informace k výrobku poskytnuty v českém jazyce (253 případů)

Další nejvyšší pokuty obdržel řetězec Tesco, a to v celkové výši 4,58 milionu korun a Albert, 3,9 milionu korun. Obě společnosti ve většině případů nesprávně účtovaly avizované slevové ceny.