Co do rozsahu sítí jde o největší vlastnickou vodárenskou společnost v České republice. Ke konci roku 2014 v regionu působnosti SVS vzrostla délka vodovodní sítě na 8 949 km (bez přípojek), počet vodojemů je 998 a úpraven vod 54. Kanalizační síť se prodloužila na 3 916 km (bez přípojek), počet čistíren odpadních vod je 196.

Ilustrační foto.Ještě před vznikem SVS byla obnova majetku dlouhodobě podfinancována, proto je dnes průměrně 60 % tohoto majetku za svou životností - konkrétně až 65 % vodovodních sítí, 58 % kanalizací, 44 % úpraven vody a 34 % čistíren odpadních vod.

SVS je jako každý vlastník ve vodárenském oboru povinna realizovat Plán financování obnovy vodovodů a kanalizací, což je zákonem stanovený nástroj, který má zajistit životaschopnost majetku do budoucna.

Náležitá obnova majetku je proto v SVS prioritou, ale i problémem číslo jedna. Hlavní zdroj na obnovu vodohospodářského majetku, který musí sloužit i budoucím generacím, je cena vody.

Z ceny vody však SVS jako vlastník majetku dostane pouze 34,6 %. Dalších 40,1 % dostává SčVK jako provozovatel a zbývajících 25,3 % je odváděno státu, a to formou DPH, daně z příjmu a řady dalších poplatků - za surovou povrchovou a podzemní vodu, za vypouštění vyčištěných vod z čistíren zpět do řek aj.

SVS dlouhodobě nevyplácí žádné dividendy a v souladu s obchodním zákoníkem a svými stanovami dává celých 95 % svého zisku (v r. 2014 to bylo 340,7 mil. Kč) do fondu reinvestic a 5 % do rezervního fondu.

V roce 2015 SVS realizuje investiční plán ve výši 1,25 mld. korun, z čehož jde na obnovu majetku cca 80 % investiční prostředků, což představuje miliardu korun. Zbývající prostředky jsou určeny na strategické, tj. na zpřísňující se legislativou vyvolané investice.

Reálná potřeba investic do obnovy vodárenského majetku je však daleko vyšší, než jsou finanční zdroje. Propočty a analýzy jsou jednoznačné - za současného tempa budeme potřebovat na celkovou obnovu majetku 133 let. Co to znamená? Přes rok od roku rostoucí objem prostředků věnovaných na obnovu majetek SVS stárne.

Možnosti SVS k řešení

SVS se snaží inkasované prostředky z ceny vody co nejefektivněji směrovat do obnovy. Provádí k tomu analýzu, hodnocení a bodování stavu majetku, aby prioritu měl majetek nejstarší a v nejhorším stavu. SVS rovněž provedla organizační změnu v odboru správy majetku, která má umožnit efektivnější práci odboru v dohledu nad provozováním smluvního provozovatele i v oblasti majetkové správy.

Díky zavedení flexibilního systému výběrových řízení zhotovitele staveb pomocí rámcových smluv se SVS podařilo dosáhnout snížení cen konkrétních zakázek o 20% a více pod ceníkem ÚRS (Ústav racionalizace stavebnictví).

Hledání rezerv mimo SVS

Vedeni naším vnitřním regulačním prvkem, aby cena vody v regionu nadále zůstávala v hranicích sociální únosnosti pro obyvatele, trvale hledáme rezervy i v dalších směrech, mimo působnost SVS. Tím, že si stát z ceny vody bere celých 25,3 %, omezuje vlastníkům vodohospodářského majetku finanční prostředky potřebné na obnovu majetku.

Řešením by mohlo být využít pro vodu snížené sazby DPH, která je určená pro základní životní potřeby. Nejnižší zdanění vody má v rámci EU Německo, přičemž sazba 7 % se vztahuje pouze na pitnou vodu, protože voda odpadní zdanění nepodléhá.

Rovněž by bylo žádoucí, pokud by stát vybrané prostředky z ceny vody vracel zpět do rozvoje vodního hospodářství, především do ochrany vodních zdrojů a jejich kvality.

Kvalitu surové vody jako nakupované vstupní suroviny pro výrobu pitné vody totiž stát u nás vodárenským společnostem negarantuje, takže je mnohdy problematická a úprava vody se pak vzhledem ke stále se zpřísňujícím požadavkům legislativy prodražuje.

Právě problematická kvalita surové vody je důvodem realizace letošní největší stavby SVS, kterou je doplnění 1. stupně separace na úpravně vody Desná – Souš, v celkovém finančním objemu 54 mil. Kč s DPH.

„Objem prostředků na obnovu sice rok od roku zvyšujeme, přesto s ohledem na stav našeho majetku není dostatečný. Při jednáních s našimi akcionáři, starosty 458 měst a obcí Ústeckého a Libereckého kraje, proto hledáme kompromisy na straně potřeb do obnovy majetku s ohledem na sociální únosnost ceny vody." dodává Ing. Bronislav Špičák, generální ředitel SVS.

Rozdělení investičních prostředků SVS v roce 2015 po okresech v rámci Ústeckého kraje je následující:

               obnova majetku           investice pro okres        celkem (vč. strategických)
Chomutov    20 staveb                    cca 98,4 mil. Kč               101,1 mil. Kč
Děčín           20 staveb                   cca 104 mil. Kč                160 mil. Kč
Louny          21 staveb                   cca 78,8 mil. Kč                89,5 mil. Kč
Litoměřice    18 staveb                   cca 67,5 mil. Kč                91,7 mil. Kč
Most            21 staveb                   cca 86,8 mil. Kč              132,4 mil. Kč (vč. rekonstrukce ÚV Meziboří)
Teplice         23 staveb                  cca 157 mil. Kč                166,5 mil. Kč
Ústí n. L.      14 staveb                  cca 72,9 mil. Kč                 77,4 mil. Kč

Nyní jsou v realizaci nebo těsně před zahájením v okresech Ústeckého kraje tyto stavby, s termínem dokončení:
Okres Děčín: Jiříkov – dostavba splaškové kanalizace a rek. vodovodů (X/2015), Chřibská U Mostu – rek. vodovodu (VIII/2015), Děčín ul. E. Krásnohorské – rek. vodovodu a kanalizace (VIII/2015), Děčín Oldřichovská a Jelení ul. – rek. vodovodu (VIII/2015), Děčín Dělnická ul. – rek. kanalizace a vodovodu (X/2015)
Okres Chomutov: Chomutov Tomáše ze Štítného – rek. kanalizace a vodovodu (VII/2015), Kmochova – rek. kanalizace a vodovodu (VIII/2015), Bílence u kostela – rek. vodovodu (V/2015), Kadaň Sokolovská ul. – rek. vodovodu a kanalizace (VI/2015), Chomutov Fibichova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Chomutov – rek. štěrbinové nádrže Dimitrovova a výtlač. řad na ČSOV Severní Pole (VI/2015), Klášterec n. O. Přívozní ul. – rek. kanalizace (VI/2015), Strupčice – rek. ČOV (XII/2015)
Okres Louny: Postoloprty Mírové nám. – rek. kanalizace a vodovodu (V/2015), Černčice Havlíčkova a Smetanova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Žatec Dukelská ul. – rek. kanalizace (V/2015), Žatec ul. Branka – rek. kanalizace (V/2015), Louny ul. Na Losech – rek. vodovodu (VI/2015), Louny Chelčického ul. – opětovná rek. kanalizace v rámci reklamace stavby (VI/2015), Podbořany ul. Boženy Němcové – rek. kanalizace a vodovodu (VII/2015), Deštnice – úprava vodního zdroje (VII/2015), Vroutek – rek. ČOV (VIII/2015), Peruc-Hřivčice – rek. vodovodů a vodojemu (VIII/2015), Louny Jimlínská ul. – rek. přivaděče (X/2015)
Okres Litoměřice: Třebívlice Husova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Roudnice n. L. Vrchlického ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Lovosice ul. K. Maličkého – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Lovosice Příčná ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Roudnice n. L. Máchova a Komenského ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VII/2015), Litoměřice – rek. dosazovacích nádrží ČOV (X/2015), Terezín – rek. historické kanalizace pod pevností (II/2016)
Okres Most: Litvínov Žižkova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (XI/2015), Patokryje ul. U Srpiny – rek. vodovodu (V/2015), Bečov u ČOV – rek. vodovodu (VI/2015), Litvínov Rooseveltova a Kostelní ul. – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Polerady u parku – rek. vodovodu (VI/2015), Most, ul. U Věžových domů, Ve Dvoře a Obránců míru – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Most ul. Vítězslava Hálka – rek. vodovodu (VII/2015), Bělušice – rek. ČOV (IX/2015)
Okres Teplice: Duchcov ul. Masarykova, G. Casanovy a nám. Republiky – rek. kanalizace a vodovodu (VI/2015), Hrob Verneřice – odstranění 2 kanal. výustí (VIII/2015), Dubí Cínovec – rek. ČOV (X/2015), Hostomice Ferrerova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (V/2015), Bílina Pražské předměstí II – rek. vodojemu (VI/2015), Bystřany ul. Gen. Svobody – rek. kanalizace (VI/2015), Teplice Hřbitovní ul. – rek. vodovodu (VI/2015), Duchcov ul. Masarykova a Bednářská – rek. vodovodu a kanalizace (VI/2015), Bystřany ul. Husova, Havlíčkova a Komenského – rek. kanalizace (IX/2015), Teplice Heydukova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (IX/2015), Teplice Alejní ul. – rek. kanalizace a vodovodu (IX/2016), Teplice Benešovo nám. a v ul. Kapelní, U Radnice a Dubská – rek. vodovodu a kanalizace (X/2015), Teplice Jugoslávská ul. – rek. vodovodu (X/2015), Teplice Smetanova a Denisova ul. – rek. kanalizace a vodovodu (ve třech etapách do VII/2016)
Okres Ústí n. Labem: Ústí n. L. ul. Střekov. nábřeží a Třebízského – 2 etapy rek. kanalizace a vodovodu (V/2015), Ústí n. L. – dostavba splaškové kanalizace Strážky a přepojení ČOV Habrovice na kanal. síť města Ústí n. L. (VIII/2015), Ústí n. L. Špitálské nám. – rek. kanalizace a vodovodu (IV/2015), Žandov – rek. vodovodu (V/2015), Ústí n. L. – rek. vodojemu Branka I (VII/2015), Ústí n. L. Moskevská ul. – rek. kanalizace a vodovodu (X/2015), Ústí n. L. Myslbekova, Purkyňova a Dobrovského ul. – rek. kanalizace a vodovodu (X/2015),

Co se týče zkvalitňování celého procesu realizace staveb, díky vysokému nasazení pracovníků SVS byl již v září splněn roční investiční plán 2014 na 75 %, což se dříve nikdy nepodařilo. Letos proto SVS již od začátku roku intenzivně soutěží, aby se stavby zařazené v rámci investičního plánu 2015 začaly realizovat hned na jaře, a tím bylo dosaženo rovnoměrného plnění plánu v průběhu roku.

Rovněž je třeba zmínit větší transparentnost výběrových řízení, protože součástí výběrových komisí SVS jsou v posledním roce i nominovaní zástupci akcionářů SVS z okresu, kde konkrétní stavba bude probíhat. SVS si také uvědomuje, že rekonstrukce vodovodních a kanalizačních sítí, vedených převážně v komunikacích, je spojena s dopravním omezením, prašností i hlučností.

Zvýšeným úsilím investičních pracovníků a činností dozoru stavby se proto snaží dosáhnout realizace staveb ve stanoveném termínu a v co možná nejlepší kvalitě i vysoutěžené ceně. Pravidelná spolupráce s místně příslušnými médii i s akcionáři přispívá k včasné informovanosti obyvatel o konkrétních zahajovaných stavbách a s nimi spojených omezeních.

Autor: SVS, a. s.