Čínskému ekonomickému tygrovi otevírá město Ústí svou náruč. Primátorka Věra Nechybová podepsala memorandum o spolupráci města na čínském obchodním projektu Hedvábná stezka.

STRATEGICKÝ PLÁN ČÍNSKÝCH KOMUNISTŮ

Strategický plán čínského prezidenta Si Ťin-pchinga a tamní komunistické strany si klade za cíl propojit dopravně i obchodně Čínu s Euroasií. Základem je vytvoření námořního uzlu s novými přístavy včetně výstavby silnic i železnic.

Pro Ústí to znamená unikátní příležitost. V okolí města by mohlo vyrůst velké logistické a distribuční centrum, jež by zásobovalo celou střední Evropu.

„Je to způsob, jak podpořit pracovní možnosti ve městě, jak dát příležitosti dalším firmám k rozvoji a jak přesvědčit českou vládu, aby se našemu regionu věnovala intenzivněji,“ uvedla primátorka, podle které má Ústí dobrou silniční i železniční infrastrukturu.

„Věřím, že naše společná deklarace bude dobrým podnětem při prověřování ekonomické výhodnosti budoucí zastávky vysokorychlostní tratě přes naše město. Chceme a podporuje budoucí rozvoj města, které by mohlo být srdcem Evropy,“ podotkla Nechybová.

Vietnamští obvinění si u soudu většinou zakrývají tvář.
Chytli asi jen malé ryby. Vietnamcům z drogového gangu hrozí až 18 let vězení

Memorandum mezi Ústím a čínským městem Yiwu v provincii Zhejiang stvrdila primátorka svým podpisem při příležitosti zahájení provozu železniční linky mezi Českou republikou a Čínou.

Projekt se inspiruje minulostí, kdy Hedvábná stezka propojovala Čínu s Římskou říší. Nyní se nová Hedvábná stezka týká 65 zemí světa, ve kterých žijí 4,4 miliardy lidí.

Spolupráce s Čínou se má v Ústí projevit hlavně ve vzájemném obchodu mezi oběma městy, spolupráci v oblasti internetového obchodu, sportu a kultury.

„Vnímáme to jako první krok k obnovení historicky daného dopravního centra v Ústí, vznik mnoha pracovních míst a navázání a vznik dalších firem nejen v našem městě, ale celém Ústeckém kraji,“ řekl náměstek primátorky Jiří Madar (UFO).

VÝHODNÁ LOGISTIKA ÚSTÍ NAHRÁVÁ

Ústecký zastupitel a filantrop Martin Hausenblas (PRO! Ústí) čínský projekt v Ústí vítá.

„Kombinace vysokorychlostní trati, přístavu a dálnice D8 dává městu výhodu z hlediska logistiky. Ta bude v rozvoji města hrát jistě významnou roli. Druhou dimenzí prosperity je pak rezidenční bydlení lidí, kteří budou pracovat v Praze a Drážďanech a dopravovat se do práce vysokorychlostním vlakem,“ myslí si Hausenblas.

Neméně důležitou oblastí jsou podle něj vzdělanost, kultura a inovace. „Pokud se nám podaří rozvinout všechny tyto dimenze, bude naše město vzkvétat. Hedvábná stezka tedy do konceptu prosperujícího města naprosto zapadá,“ tvrdí Hausenblas.

Ilustrační foto.
Ústecký kraj měl nejčastěji znečištěné ovzduší ozónem

Jak se zdá, Ústí je novým vizím příznivě nakloněné. Od února běží v krajském městě například pilotní projekt spolupráce ústecké univerzity, ČVUT a společností Valeo na zpracování dat pro vývoj autonomního řízení. Vše pod taktovkou Inovačního centra Ústeckého kraje (ICUK).

V otázce dopravy, zejména té automobilové, se v nedávné minulosti skloňovaly hned dvě světové značky. Tisíce pracovních míst a miliardové investice by mohla do regionu přinést firma Tesla. Spekuluje se totiž, že by svou obří gigatovárnu na výrobu baterií a elektromobilů mohla postavit na území bývalé tlakové plynárny u Chlumce.

Kraji hraje do karet blízkost nedalekého Cínovce, kde jsou největší zásoby lithia v Evropě.

Klíčová je role agentury CzechInvest. Ta prozatím jednání s Teslou nepotvrdila, ale ani nevyvrátila. „Jednání s potenciálními klienty nemůžeme bohužel komentovat,“ zareagovala mluvčí CzechInvestu Petra Menclová.

Německá automobilka BMW zase zvažuje testování samořiditelných vozů na dálnici D8. „Až se BMW dozví, že u Teplic je ideální pozemek na postavení polygonu pro testování a že to půjde dobře dohromady s testováním v Ústí a na dálnici do Drážďan, tak by to mohlo klapnout,“ dodal Hausenblas.

Průzkumné vrty na Cínovci
Lithium může být pro náš kraj bílým pokladem