Informace o nepatrném zvýšení radice na úrovni, která je považována za neškodnou pro člověka, ale natolik významnou, aby ji zachytily stanice monitorující záření, se objevily v médiích poprvé minulý týden. Zveřejnily je evropské orgány, oznamující odečty radionuklidových částic v atmosféře.

Zbraň to nebude. Spíš únik energie

"Byly naměřeny velmi nízké úrovně radioaktivních látek cesium-134, cesium-137, kobalt-60 a ruthenium-103. Tyto naměřené hladiny jsou tak nízké, že nepředstavují žádné nebezpečí pro lidi ani pro životní prostředí," uvedl minulé úterý na svém Twitteru švédský úřad pro radiační bezpečnost.

Obdobné výsledky zaznamenaly podle webu Science Alert rovněž orgány radiační ochrany v Norsku a ve Finsku. O něco později během týdne zveřejnil výkonný tajemník Organizace smlouvy o všeobecném zákazu jaderných zkoušek Lassina Zerbo tweet, v němž popisoval možnou oblast, která by mohla být zdrojem anomálie. Největší část této oblasti se nacházela v Rusku, zasahovala ale také některé části Finska, Švédska, Dánska a Norska.

Lesní požáry v okolí někdejší jaderné elektrárny Černobyl
Lesní požáry kolem Černobylu děsí. Šestnáctkrát se zvýšila radiace, říká studie

"Tyto izotopy pocházejí s největší pravděpodobností z civilního zdroje," uvedl na Twitteru Zerbo, podle nějž může jít o zdroj související s výrobou jaderné energie, nikoli jaderné zbraně. "Dokážeme označit pravděpodobnou zdrojovou oblast, ale určit přesný původ záření jde mimo mandát naší organizace," dodal.

V pátek oznámil Nizozemský národní ústav pro veřejné zdraví a životní prostředí (RIVM), že na základě analýzy dostupných údajů dospěl k závěru, že kombinaci radionuklidů lze vysvětlit anomálií v palivových článcích jaderné elektrárny.

Jde to ve směru od Ruska

Dostupné indicie podle nizozemského ústavu nasvědčují tomu, že zaznamenané radioaktivní částice se začaly šířit ve směru od západního Ruska, ale to podle něj nutně neznamená, že by souvisely s ruskými elektrárnami.

"V médiích se nedávno objevily některé zprávy, jež tvrdily, možná na základě chybného překladu naší původní zprávy v nizozemštině, že radionuklidy pocházejí ze západního Ruska. Náš ústav ale tvrdí jen to, že radionuklidy putovaly směrem ze západního Ruska do Skandinávie. Na žádnou konkrétní zemi původu nelze v tuto chvíli poukázat."

Černobyl láká fanoušky adrenalinové turistiky tajemnou atmosférou zakázané zóny.
V Černobylu turistům radiace nehrozí, říká místní průvodkyně

Mluvčí firmy Rosenergoatom, která je součástí státního podniku pro jadernou energii Rosatom, v reakci na internetové spekulace, že za zvýšením radiace stojí právě Rusko, uvedl, že obě ruské jaderné elektrárny v daném regionu pracují normálně a vykazují jen běžné hodnoty radiace.

"Obě elektrárny pracují v normálním režimu. Nemáme žádné hlášení poruchy nebo závady na systému," uvedl Rosenergoatom v prohlášení publikovaném ruskou tiskovou agenturou TASS.

Jaderná elektrárna Černobyl. Ilustrační foto.
Černobyl? Po obloze plul radioaktivní mrak, všichni ale museli do průvodu

Souhrnné emise všech specifikovaných izotopů nepřesáhly podle tohoto prohlášení v daném období běžný průměr. Podle Rosenergoatomu nebyly hlášeny ani žádné incidenty související s únikem radionuklidů z kontejnerů na použité palivo.

Už to tu bylo před třemi lety

Podle Science Alert je zatím těžké říci, zda bude možné s pomocí dalších důkazů potvrdit místo vzniku tohoto mírného nárůstu záření. Incident však připomíná podobnou situaci, k níž došlo v roce 2017, kdy byl nad Evropou zaznamenán další radioaktivní mrak.

Také v tomto případě šlo o zvýšení radiace jen na úrovni, která je lidem neškodná, a ze zodpovědnosti byly opět podezírány ruské elektrárny. Tuto hypotézu podle Science Alert později podložily i vědecké důkazy, ačkoli Rosatom ji nadále zpochybňoval.