„Jde o virtuální trénink. Naši nejrozšířenější simulaci využívá téměř milion vojáků ročně. Nejtypičtější použití vypadá tak, že členové jednotky sedí vedle sebe ve třídě, před monitorem. Mají sluchátka a myš, případně volant pro jízdu v autě. A hrají v podstatě střílečku," říká manažer vývoje Petr Mácha z pražské pobočky dnes již globální společnosti.

Na rozdíl od videoher, určených pro zábavu, se díky simulacím profesionální vojáci připravují na reálné situace, získávají životně důležité dovednosti, učí se detaily.

Testy bojových vozidel pěchoty z tendru pro českou armádu. Ilustrační foto.
Češi posílí východní křídlo NATO na Slovensku: Co vše se o jejich nasazení už ví

„Využití je mnoho. Trénují vzájemnou komunikaci v terénu, navigaci, ale i využívání vojenské techniky a její ovládání, procvičování schopnosti zaregistrovat nepřítele, organizaci jednotek nebo taktiku, jako vybrat správné místo k útoku na konvoj nebo navádění stíhačky na cíl,“ popisuje Mácha.

Po připojení speciálního hardwaru a s brýlemi pro virtuální realitu umožňuje simulace dokonce řízení bojových člunů nebo trénink posádky vrtulníku, včetně záchranných operací v terénu.

Virtuální trénink armád je podle Máchy výrazně levnější než živý trénink v maskáčích a nákladný pohyb techniky na cvičištích. „Reálný výjezd tanku se střelbou stojí statisíce korun. Virtuálních interakcí si mohou vojska zkusit ročně stovky, skutečných cvičení jen pár,“ podotýká.

Výhodou podle něj také je, že vojáci zemí NATO si skutečnou vojenskou operaci nejdříve mnohokrát zkusí a poučí se z chyb, než vyrazí do pravé akce. „Teoreticky můžete nacvičit zítřejší operaci. Američané toho využívali v Afghánistánu. Systém přesto nemá za cíl kompletně nahradit živý trénink, ale spíš doplnit,“ dodává Mácha.

Na simulátoru VBS4 pracovali vývojáři šest let. „Dodáváme nástroj, který umí vykopat zákopy, postavit město, kryty nebo natáhnout ostnaté dráty kdekoliv na planetě. Do detailů si simulaci domodelují už armády, nemáme přístup k jejich tajným informacím,“ zmínil Mácha.

Akvizice za 200 milionů dolarů 

Potenciál virtuálního cvičiště rozpoznali i zbrojaři. Jedna z největších zbrojních firem na světě, společnost BAE Systems oznámila tento měsíc dokončení akvizice společnosti Bohemia Interactive Simulations za 200 milionů dolarů. „Virtuální systémy nové generace pomohou americké armádě a jejím spojencům efektivně se připravit na budoucí scénáře,“ sdělili zástupci BAE Systems.

Produkty virtuální a konstruktivní simulace společnosti Bohemia Interactive Simulations využívá více než 60 zemí a všechny americké armády. „Jsme součástí hybridní války proti rozpínavým mocnostem,“ doplňuje Mácha s tím, že v době invaze na Ukrajinu je o to víc rád, že systém nedodávali do Ruska ani Číny.

Vojenská přehlídka na Rudém náměstí v Moskvě. Ilustrační foto.
Masivní ruské zbrojení? Oproti NATO je zanedbatelné, ukazují data

Speciální složky v zahraničí na něm cvičí také protiteroristické akce, odstraňování bomb, ve výuce pomáhá také záchranářům, hasiče učí krotit požáry. Software používají i na Univerzitě obrany v Brně.

Základem pro simulátory od Bohemia Interactive Simulations byla počítačová hra Operation Flashpoint s tématem válečného konfliktu mezi Sovětským svazem a Západem, se kterou v roce 2001 prorazilo na světový trh české herní studio Bohemia Interactive. V roce 2008 vznikla česká pobočka samostatné firmy Bohemia Interactive Simulations, která jde vlastní cestou.