Dlouhé zimní měsíce se soutěskami u Hřenska proháněl jen studený vítr. Od pátku budou Edmundovou a Divokou soutěskou znovu proplouvat turisté. Hřensko totiž jako každý rok na Velký pátek spouští provoz oblíbených lodiček.

NOVÉ CHODNÍKY

Letošní sezona bude jubilejní pro Divokou soutěsku, turisté na lodičkách do ní totiž poprvé vpluli před 120 lety. Otevře se v pátek 30. března v 11 hodin, Edmundova soutěska přijme první návštěvníky o dvě hodiny dříve. „Jako dárek k jubileu dostala soutěska a především turisté nové chodníky umístěné na galeriích,“ popsal největší letošní novinku v soutěskách starosta Hřenska Zdeněk Pánek.

Nový turistický chodník měří necelý jeden kilometr a vyšel na téměř deset milionů korun. Oproti předchozí stezce co nejvíce využívá dřevo. Na poměrně vysokou cenu měla vliv především práce v těžko dostupném terénu soutěsek. „Oprava vyžadovala především lidskou práci. Všechny staré plechy bylo nutné odnést, rošty opravit nebo zakonzervovat,“ přiblížil Pánek náročnost opravy stezky, která se dočkala rekonstrukce po více než 50 letech. Naposledy ji v polovině 60. let opravovali vojáci.

Náročná rekonstrukce, která probíhala téměř celou loňskou sezonu, se podepsala i na provozu Divoké soutěsky. „I přesto jsme v loňském roce převezli na lodičkách v obou soutěskách 303 tisíc lidí. Letos očekáváme mnohem větší nápor turistů,“ vyhlíží začínající turistickou sezonu Zdeněk Pánek.

ZDRAŽOVAT SE NEBUDE

Kromě nového chodníku má Hřensko pro návštěvníky jednoho z magnetů Českého Švýcarska další dobrou zprávu. „Už devět let jsme jízdné na lodičkách v soutěskách nezdražovali. A zdražovat nebudeme ani letos,“ láká turisty Zdeněk Pánek. Ovšem ani tento rok se soutěskám nevyhnou některé práce na údržbě. Omezit provoz by ale neměly. Během dubna, kdy ještě není nápor v soutěskách tak velký, chce Hřensko v Divoké soutěsce opravit úložiště lodí.

Na novou sezonu se chystají i ti, bez nichž by soutěsky zely prázdnotou – převozníci. „Práce je to fyzicky náročná. Lodička váží 850 kilo, a když do ní naložíte 25 lidí, tak se její váha může pohybovat i kolem 2,5 tuny. Do určité míry je to také psychická zátěž, protože je to práce s lidmi a v průběhu plavby jim podáváme výklad v českém nebo cizím jazyce,“ přiblížil náročnou práci v soutěskách převozník Vladimír Procházka, který za den pluje po řece Kamenici až čtrnáctkrát.