Nebe bez mráčků, lehký větřík si pohrává s listy stromů, podzimní idylku narušuje jen bzučivý zvuk. Ve vzduchu se prohání dron, z něhož najednou vystřelí žlutý padák a stroj se s lehkostí snese zpět na zem. Právě jsem se stal svědkem zátěžového testu padáku pro drony. „Dnes už máme za sebou kolem stovky úspěšných pádů. Od posledních testování jsme vylepšili konstrukci padáku, je bytelnější a jednodušší pro uživatele,“ chlubí se dva mladíci.

Dvaadvacetiletý Martin Klesal studuje na Fakultě strojní Technické univerzity v Liberci a létání s drony patří mezi jeho koníčky. O tři roky starší František Manlig působí prvním rokem jako doktorand na Katedře výrobních systémů a automatizace na Fakultě strojní. Zajímá se o výrobní procesy, automatizaci, mechatroniku, 3D tisk a umělou inteligenci. Kamarádi spojili síly a rozhodli se vyrobit padák pro drony, se kterým uspěli i v soutěži Nejlepší start-up TUL 2018. „Vítězství nám pomohlo jednak finančně, získali jsme 100 tisíc korun, jednak pro nás představovalo i motivaci ve vývoji pokračovat,“ říká Manlig.

Nápad se zrodil v době, kdy si Martin Klesal uvědomil bezpečnostní rizika spjatá s drony. V Čechách zatím pád dronu nikoho nezabil, ale v Brně padající dron prorazil sklo automobilu. „Rozhodl jsem se pořídit si padák. Na trhu jsem našel pouze padáky pro profesionální drony, které jim odpovídaly i cenou. Tehdy mě napadla myšlenka vyrobit si padák sám. Oslovil jsem Frantu a společně jsme začali vyrábět první záchranný padák,“ popisuje student.

Zaměřují se na drony kategorie do 1,5 kg, snaží se udělat přijatelnou cenu a využívají technologii 3D tisku. „Naším dalším hlavním parametrem bylo snížit hmotnost, protože každý gram navíc zkracuje dobu letu. Také jsme chtěli, aby byl padák opakovatelně použitelný bez potřeby nákupu náhradních komponent. Což splňuje náš rozdílný princip výstřelu, který se zakládá na mechanice, a nechali jsme si ho patentovat,“ nastiňuje výrobní proces doktorand s tím, že stále čekají na vyjádření úřadu průmyslového vlastnictví.

Padáky pro drony v jejich provedení se setkaly se zájmem veřejnosti. Lidé se jim sami ozývají s tím, že by chtěli svůj dron zabezpečit. Zájemci mohou buď kontaktovat výrobce e-mailem, nebo vyplnit formulář na jejich webu www.imks.cz. „Velké DÍKY patří kolegovi Andriiovi Shynkarenkovi, který nám dokázal poradit a seznámil nás více s problematikou elektroniky. Díky němu máme dnes již funkční elektroniku a netrpělo více dronů,“ svěřil se Klesal.

A jak to vlastně celé funguje? „Před startem dronu zapnete elektroniku. Pomocí LED diody zkontrolujete stav baterie a můžete vzlétnout. Po přistání pouze elektroniku vypnete. Během letu elektronika vyhodnocuje let dronu. V případě, že vyhodnotí pád, automaticky dá signál servomotoru, který uvolní krabičku, ta se rozevře a vystřelí padák, který pád zbrzdí,“ popisuje systém Manlig. „Rádi bychom pokračovali na zlepšení bezpečnosti dronů a tuto myšlenku dál rozvíjeli. A rádi bychom dostali naše produkty i na zahraniční trh,“ uzavírá Martin Klesal.