„K fotografování sportu se mohu vyjádřit nejen jako fotograf, ale taky jako aktivní běžec. Hned na začátek bych se vzdal ambice fotit a běžet či na něčem jet zároveň myslím, že je třeba nechat svižný pohyb sportovcům a fotografování svěřit vlastnímu ,fanklubu´ tedy fotoaparát předat příteli, přítelkyni, kamarádům, kteří si na ten správný okamžik počkají a vyfotografují váš výkon," uvádí hned na začátek základní radu Michael Jurák, školitel značky Nikon.

Přípravy na fotografování sportu je tedy dobré spojit rovnou s přípravami na událost samotnou. Například u závodu v běhu nebo na lyžích, ale i u cyklo akcí a dalších, je ideální domluvit se přímo nad mapou závodu, která místa budou pro focení nejpříhodnější. Své místo ja pak dobré obsadit co nejdříve, hlavně u akcí masového typu. Při městských akcích bývají okraje trasy doslova obalené diváky.

Základem je celek, polocelek a detail

Zkuste k celé akci přistoupit jako k reportáži. Nejlepší metodou jak „podat zprávu" o určitém závodě je řídit se známou mantrou fotografů „celek polocelek detail". Celek znamená, že širokoúhlým objektivem zachycujeme zahuštěný prostor startu, čímž ukážeme množství závodníků i diváků. Polocelek: středním ohniskem objektivu zobrazíme postavy favoritů závodu, což je první startovní skupinka. Teleobjektivem pak zachycujeme portréty, tedy detail napětí posledních vteřin před startem ve tvářích závodníků.

Tak jako každý příběh má začátek a konec, tak i závod má start a cíl, nezmeškejte tedy rozhodující momenty, které se neopakují! U celků a polocelků není s expozicí problém, vše závisí na okolním přirozeném osvětlení. U nočních závodů je třeba náležitě zvýšit citlivost ISO. U detailů je třeba volit kratší čas, zejména z důvodu vysoké úhlové rychlosti kmitajících končetin a také pro potlačení pohybové neostrosti vzniklé držením přístroje s teleobjektivem. U portrétu pracujeme s malou hloubkou ostrosti, tedy používáme malé zaclonění.

Dynamika pohybu

Samostatnou kapitolou, už trochu náročnější, je zachycení dynamiky pohybu pomocí delších časů závěrky. V zásadě používáme dvě varianty:

a) Fotoaparát stojí a pohybuje se sportovec, skupina sportovců. To je velmi efektní hlavně při nočních akcích, kdy čelovky doslova malují. Je vhodné použít širší ohnisko a hlavně stativ, při přesné práci vznikne krásný kontrast ostrého prostředí (města, přírody) a neostrých barevných pásů (sportovci). Je možné ještě doplnit bleskem synchronizovaným tzv. na druhou lamelu. Efekt vynikne zvlášť při velkých, semknutých skupinách.

b) Fotoaparát se s nastaveným delším časem závěrky (např. 1/8 vteřiny) pohybuje současně se sportovcem, tzv. panning. Fotografujeme z ruky, sledujeme závodníka skrz hledáček i otevřeným druhým okem a snímáme během tohoto pohybu. Výsledkem je relativně ostrý sportovec a rozmazané pozadí, dojem rychlosti je opravdu velmi výrazný. Technika se používá během dne, při nočních podnicích doplníme opět bleskem synchronizovaným na druhou lamelu. Vhodné pro zachycení jednotlivých sportovců.

Vhodným technickým vybavením je zrcadlovka s příslušnými objektivy například nový model Nikon D810 blesky a přístroje řady Nikon 1. Pokud fotografujeme kompaktním fotoaparátem, vybereme si model s možností manuálně nastavit clonu, čas a ISO.

Tipy a triky
- Snažte se fotografovat se zoomem nastaveným na širší ohnisko (s menším přiblížením) než při normálním fotografovaní lidí. U rychle se pohybujících objektů se scéna mění poměrně rychle a není smutnější zjištění, než při prohlížení snímků objevit správně exponovaný záběr s perfektní ostrostí a úžasným výrazem sportovce, kterému chybí v obraze část ruky, nohy či dokonce obličeje. Vždy je lépe provést dodatečný výřez v počítači a tím závodníka zvětšit, než smazat jinak dobrý snímek.

- Změna úhlu záběru je výrazný tvůrčí prvek. Střídejte fotky z podhledu, to prodlužuje nohy závodníků a závodnic. Například přeskoky při krosovém běhu působí mnohem dramatičtěji. Nadhled je zase vhodný třeba pro zachycení celého startovního pole, průběhu historickým centrem kolem známých budov apod. Využijte k tomu vhodné místa jako lávky, schodiště a mosty.

Je vhodné též zařadit záběry exponované tzv. „na výšku" zejména pro portréty jednotlivců, ale také třeba v přírodě, v místech se strmými výběhy nebo v lesních úsecích mezi vysokými stromy. Klidně nechte v takovém případě sportovce v záběru menšího podpoříte tím kompozici a zvýrazníte velikost kopce či velkolepost okolní přírodní scenérie.

Zpracovala Linda Svobodová