VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Marian Páleník: Český lodní park je samý šrot

Ústí nad Labem /ROZHOVOR/ - Jezy na Labi se staví déle než pyramidy. Kritický výrok poslance a náměstka hejtmana Ústeckého kraje Jaroslava Foldyny (ČSSD) podle ekologického aktivisty Mariana Páleníka, ředitele společnosti Přátelé přírody, získal několik rozměrů.

27.2.2017
SDÍLEJ:

Tak vypadá řeka Labe v Ústí při velkém suchu. Archivní fotoFoto: Deník/Karel Pech

Se stávající „betonovou" koncepcí jezů Páleník nesouhlasí. Místo toho by Labe rozdělil na dvě ramena. „Jedno by sloužilo lodní dopravě, druhé by se ponechalo přírodě," navrhuje Páleník.

Co říkáte na výrok poslance Jaroslava Foldyny, že se jezy staví déle než pyramidy v Egyptě?

Na jednu stranu se mi to přirovnání k pyramidám velmi líbí. Jezy totiž potřebujeme asi stejně jako pyramidy. A stejně jako pyramidy by byly pomníkem, na který bychom se museli všichni složit, ale užitek by přinesly jen faraonovi a jeho blízkým. Jiný účel by neměly.

O setkání na kterém padl zmíněný výrok čtěte více: Egypťané postavili rychleji pyramidy, než my jez na Labi

A na druhou stranu?

Toto přirovnání má i druhou rovinu. Pan Foldyna vlastně volá po zrušení právního státu a liberální demokracie, po nastolení autoritativního režimu pevné ruky. Těžko uvěřit tomu, že by mu nebyl znám stav věcí. Dobře musí vědět, že se jezy nestaví. Zatím o nich není vůbec rozhodnuto. Jistá skupinka podnikatelů jezy navrhuje a nyní se rozhoduje, zda se jejich návrh bude, nebo nebude realizovat. S jezy byli již asi pětkrát vyhozeni dveřmi, ale opět nám s nimi lezou oknem.

Jak dlouho už se kauza táhne, kdy poprvé jste se dal do boje proti stávající variantě, navrhované ministerstvem dopravy?

Už přes 20 let Přátelé přírody usilují o důslednější ochranu našeho přírodního bohatství, o efektivnější vynakládání prostředků ze státního rozpočtu a o účinnější pomoc lodní dopravě. Bojem bych to nenazýval. Monitorujeme situaci, informujeme veřejnost, podáváme připomínky a navrhujeme šetrnější, levnější a efektivnější řešení. Pokud zde probíhá nějaký boj, je to boj betonářů za beton, boj proti ochraně přírody a boj proti šetrné variantě.

Mohl byste tedy nějak rekapitulovat ve stylu, „tak šel čas"?

Když po roce 1989 padla nesmyslná přeprava uhlí z Lovosic do Chvaletic po Labi, oprášili „jezaři", tedy projektanti a stavitelé vodních děl, svůj nerealizovaný nápad z hluboké totality 70. let minulého století. Přehrady na Labi už ale neměly sloužit svému původnímu účelu přispět k zabezpečení energetické soběstačnosti socialistické vlasti. Najednou měla být účelem téhož projektu podpora svobodného obchodu s kapitalistickým světem prostřednictvím nákladní lodní dopravy. Jelikož se změnou režimu došlo k takřka zázračné přeměně Labe, kdy se z polomrtvé stoky stala živá řeka s ohromující biodiverzitou, začalo podléhat povolení stavby souhlasu ministerstva životního prostředí. Toto je klíčová okolnost, kterou lobby prosazující jezy na Labi nechce slyšet. Jezaři odmítají přijmout, že MŽP za posledních 20 let již několikrát vydalo k návrhu jezů na Labi nesouhlasné stanovisko a tím je de facto zamítlo.

Čtěte také: Dopravu na Labi má zachránit jez

Jaká je situace nyní?

Pokud jde o stávající variantu, s tou přišlo Ředitelství vodních cest (ŘVC) v roce 2005 a od té doby utratilo z našich daní půl miliardy korun tzv. na přípravu projektu. Již 12. rok tedy pracují na dokumentaci hodnocení vlivů stavby na životní prostředí (EIA) a stále ji nemají hotovou. Být pracovníkem ŘVC je skutečně skvělý job! Chtěl bych velmi zdůraznit, že toto pachtění ŘVC jsme nezdrželi doslova ani o jeden den! Jednak zdržovat v žádném případě nechceme, jednak ani nemáme jak. Jestli někdo zlepšení plavebních podmínek na Labi zdržuje, je to ŘVC. A to tím, že trvá na realizaci „betonové" varianty. Podle našich informací podléhá tato státní instituce zcela vlivu betonářské lobby. Konkrétně záhadné ČPVS tedy České plavební a vodocestné sdružení.

Do boje proti jezům se zapojily i další spolky, je to pomoc?

O tom mi není nic známo, pokud pískání na píšťalky a pouštění papírových lodiček nepovažujeme za „boj" proti jezům.

Co říkáte na občasné výpady, že Přátele přírody platí německá železnice?

Mám-li toto tvrzení nazvat přesným výrazem, je to sprostá lež. Prakticky sto procent našich příjmů tvoří dary a členské příspěvky. Ti, kdo tyto pomluvy šíří, na sebe hodně prozrazují. Především je vidět, jací jsou to lidé. Kdo uplácí anebo se nechává uplácet, má za to, že „to přece dělají všichni". Není to ale pravda. My jakékoli nabídky na štědrý sponzorský dar výměnou za vstřícnější postoj kategoricky odmítáme. Konkrétně mohla být naším sponzorem firma SCES, která pro ŘVC zajišťuje dokumentaci EIA na plavební stupeň Děčín, ale tuto nabídku pana Horáka jsem odmítl.

Jak tedy navrhujete zlepšit splavnost Labe?

Je paradoxní i tragické, že recept na zlepšení plavebních podmínek bez stavby jezů vynalezlo samo ŘVC. Ale nejspíš proto, že se toto řešení obejde bez jezu, odmítá jej coby prodloužená ruka ČPVS realizovat. Důvodům, které uvádí, se ani nechce věřit. Jedním z nich je například údajná potřeba pořízení vysílaček. Žádné nejsou třeba, ale mají-li se jezy stavět jen kvůli nim, jsme ochotni se na jejich pořízení složit a chudákům rejdařům je věnovat.

Jak tedy zní onen recept?

Princip je ŘVC znám déle než 20 let a spočívá ve snížení podélného sklonu řeky. To by bylo doplněno podélným rozdělením řeky na dvě ramena v délce několika kilometrů se dvěma říčními ostrovy mezi nimi. Jedno rameno by sloužilo lodní dopravě, druhé by se ponechalo přírodě. Pokud by se tato ramena vytvořila u Malého Března a u Křešic, během několika let by na těchto úsecích vzniklo něco jako divoká řeka. Poměrně rychle a také levně by to vyřešilo občasné problémy rejdařů s malou vodou. Výrazně by zde vzrostla i biodiverzita. Jsem přesvědčen o tom, že by se zejména říční ostrovy rychle staly jedněmi z přírodně nejcennějších lokalit ČR. Mít mezi Ústím a Děčínem lužní lesy a kus divoké řeky s řadou vzácných rostlin a živočichů je vyšší hodnota než přesunout na lodě desetiny procenta nákladní dopravy a zvýšit provoz na Labi ze dvou lodí za den na šest.

Kontejnerové lodě, moderní, to je přesně To, jak to zjednodušeně řešeno vypadá?

Pokud jde o lodní park českých rejdařů, shodnu se s panem Foldynou, že používají spíše šrot než lodě. Za posledních 27 let si nepostavili prakticky žádnou novou loď, protože naletěli slibům jezařů, že jejich situaci vyřeší stát stavbou jezů. Jejich logika je stěží uvěřitelná. Podle ní máme všichni zaplatit spoustu miliard ze svých daní za stavbu zbytečných jezů, aby si rejdaři mohli začít vydělávat na moderní lodě, které ovšem jezy vlastně ani nepotřebují.

Přečtěte si další rozhovory s Marianem Páleníkem: Páleník: Ekoterorista je virtuální výmysl naši kmotrů

Páleník: Proč se zajímám o ekologii? Četl jsem Ferdu Mravence

Páleník: Žaloby zdržely dálnici jen o deset procent

Autor: Janni Vorlíček

27.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač 30 000 Kč Seřizovači a obsluha číslicově řízených dřevoobráběcích strojů na výrobu dřevěných výrobků Obsluha CNC - dřevoobráběcího stroje. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: D praxe nebo znalost problematiky nutná, Zaměstnanecké výhody - stravenky, firemní telefon, V případě zájmu nás kontaktujte e-mailem, osobně nebo telefonicky v pondělí - pátek od 7:00 do 14:00 hod., Uchazeči s doporučenkou se hlašte ve všední dny pondělí - pátek od 7:00 do 14:00 hod na adrese Duchcov, Želénská 1291.. Pracoviště: Tatjana spurná - limba -001, Želénská, č.p. 1291, 419 01 Duchcov. Informace: Marcel Kulhánek, +420 739 505 777. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 17 000 Kč Vedoucí všeobecných administrativních pracovníků Vedoucí pobočky. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: VEDOUCÍ POBOČKY , Požadavky:, - SŠ vzdělání obchodního nebo technického směru, - praxe v obchodní činnosti, - samostatnost, komunikativnost, - časová flexibilita, obchodní duch, - znalost práce na PC – Excel, World, internet, - vysoké pracovní nasazení, Nabízíme:, - odpovídající platové ohodnocení + provize, - práci v dynamicky se rozvíjející firmě, - možnost seberealizace a profesního růstu. Pracoviště: Svět oken s.r.o. teplice 01, Masarykova třída, č.p. 1208, 415 01 Teplice 1. Informace: Monika Klasová, . Služby - Služby Kadeřník 19 000 Kč Kadeřníci Kadeřník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 19000 kč, mzda max. 27000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pomáháme ženám a mužům najít jejich ideální účes, který doplní jejich styl. Poskytujeme výjimečné kadeřnické služby více než deset let. Za tu dobu jsme získali zkušenosti, prestiž a důvěru klientů i veřejnosti. , Přidejte se k nám a pracujte s lidmi, kteří mají svou práci rádi a chtějí ji dělat co nejlépe., Baví nás učit se nové techniky od sebe navzájem a od Jany Burdové, která přináší nové trendy ze Sassoon Academy v Londýně. , Staňte se členem našeho kolektivu na pozici Kadeřník Junior/Senior stylist (podle míry vašich zkušeností) Máte rádi práci s vlasy a baví vás udělat ženu nebo muže krásnější a spokojenější? Toužíte po tom, aby konečně někdo ocenil váš talent a abyste ho vůbec mohli uplatnit? Chcete super výplatu bez starostí, kde vzít nové klienty? Přidejte se k nám :, Co máme my a co můžete sdílet s námi? , milé a věrné klienty, kteří nám umožňují dělat naši práci, jak nejlépe dovedeme, příjemné pracovní prostředí a klid na práci, kolektiv, který spolupracuje na výsledku naší práce, jistotu super mzdy podle vašich zkušeností od 16tis čistého, práci se zdravými top produkty a materiály, Co k tomu potřebujete? , chuť dát ze sebe to nejlepší, co umíte - klientům i kolegům, mít rád svou práci každý den :, vyučení v oboru kadeřník nebo silný zájem se to naučit, chuť umět nové postupy a trendy, Hlásit se telefonicky v době 9.00 - 18.00 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Egoo s.r.o. - studio jana burdová 001, U nádraží, č.p. 925, 415 01 Teplice 1. Informace: Zdenka Šplíchalová, +420 775 888 732. Služby - Služby Uklízeč, uklízečka 90 Kč Uklízeči a pomocníci v hotelích, administrativních, průmyslových a jiných objektech Vedoucí úklidový pracovník v terénu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: DPP nebo DPČ, ŘP "B" , práce dle požadavků zaměstnavatele, nutná vlastní doprava v okrese Teplice, Požadavky - výpis z trestního rejstříku, spolehlivost, pečlivost, praxe v úklidu, Hlásit se telefonicky od 8:00 do 10:00 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Jp clean servis - správa nemovitostí, s. r. o. 001, Modlanská, č.p. 731, 415 01 Teplice 1. Informace: Petr Jileček, +420 727 868 585.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Srpen 1968 v Teplicích.
24

Srpen 1968 v Teplicích: Tank přivázaný u stromu a protestní Pop Music Fan Club

Drážďany rozparádil kytarový mág Carlos Santana.
2

VIDEO: Drážďany rozparádil kytarový mág Carlos Santana

Kebab se salmonelou může být kdekoliv. Výrobna zásobovala široké okolí

Dubí, Ústecký kraj - Státní veterinární správa (SVS) nařídila na základě kontroly u zpracovatele v Dubí stažení více než tuny polotovaru pro přípravu kuřecího kebabu.

FOTO: Baník Modlany přišel o body ve Vilémově v poslední desetiminutovce

Modlany, Vilémov - Deset minut od výhry byly ve Vilémově Modlany. S domácími hrály vyrovnanou partii, dvakrát dokonce vedly. V posledních minutách jim ale chyběl vyloučený Roland Gutsch.

V Drážďanech znásilnili Češku. Urostlého pachatele tmavé pleti policie hledá

Dresden - V neděli ráno byla v německých Drážďanech znásilněna osmadvacetiletá Češka. Incident se stal v místě zvaném Großen Garten, kam žena mířila z náměstí Lennéplatz.

RegioJet na severu? České dráhy chtějí zvrátit plány kraje

Ústecký kraj - Státní dopravce žádá, aby radní prověřili postup v poptávkovém řízení.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT