Proč je to tady vlastně tak „chudé"?
"Nejsou zde kvalitní školy, kde by se vychovávali kvalitní vývojáři a designéři. Mladí lidé jedou studovat do jiných regionů, kde pak zůstávají kvůli práci. Někteří nadšenci se vrátí a zkusí podnikat zde na severu, kde jsou doma. Jenže po čase zjistí, že zde chybí dvě základní věci, které potřebujete k podnikání. Nejsou zde kvalitní kádry a nejsou zde klienti, kteří vědí, proč vlastně potřebují kvalitní webové stránky a nejde jim jen o to, že stránky mají všichni kolem, tak je musejí mít také a je jedno, jak budou vypadat a kdo je udělá. Většina takových firem pak končí jako „one man show" nebo firmy maximálně o dvou lidech, které prostě nemají možnost poskytnout klientovi komplexní servis. Na kvalitní externí dodavatele nemají prostředky, protože rozpočty na projekty jsou nízké. Většina takových firem do dvou let zanikne."

Jak je na tom vaše firma? Představte nám ji, prosím
"Jako společnost Pro-idea s.r.o. jsme na trhu 3 roky, ale jako tým fungujeme již 7 let. Momentálně je nás v týmu 6 a naší hlavní činností jsou webové projekty a grafický design. Vše ostatní je pouze vedlejší produkt. Narovinu můžu říct, že bez klientů z velkých měst a zahraničí by naše firma nemohla existovat. Pouze na zakázkách klientů z Teplic a okolí by to nebylo možné. Moc nás to mrzí a snažíme se s tím něco dělat. Ke všem projektům přistupujeme individuálně a hledáme vždy vhodné a kvalitní řešení, a tak se nám podařilo vybudovat v Teplicích dobré jméno. Chodí nám dost poptávek na realizaci projektů Teplických firem, bohužel se ale realizuje zhruba 30% z nich."

Je to na trhu tak, že nízká cena vítězí nad kvalitou?
Řeknu to od začátku. Většinou to funguje tak, že se firma rozhodne najít dodavatele nových stránek a osloví více firem, aby mohla porovnat nabídky. Zkusí hledat přes vyhledávače nebo katalogy firem, v lepším případě projde webové stránky dodavatelů a osloví firmy, které zaujmou svými referencemi. V tom horším případě si jen zkopíruje e-mailové adresy, rozešle špatně zpracovanou poptávku a čeká na ceny. Co se stane dál? Zkušená firma ihned sepíše seznam dotazů, které potřebuje pro upřesnění zadání, aby mohla připravit odpovídající nabídku služeb. Méně zkušená firma, které nejde o kvalitu, ale o kvantitu, bez delšího rozmyšlení pošle nějakou svou standardní cenu, za kterou dělají většinu projektů. Klient vyjede nabídky, uvidí skvělou nízkou cenu, která ho moc potěší a vedle toho bude mít nabídku, ve které nebude cena, ale jen „zbytečné a otravné dotazy" o cílech projektu, konkurenci a o tom, kdo jsou očekávání návštěvníci budoucích stránek. 70% klientů rovnou zadá projekt tomu, kdo je nejlevnější a na nic se neptá. Do měsíce má hotové šablonovité stránky postavené na 10 let staré technologii."

Někomu to ale asi stačí…
"Asi ano. Nové stránky za pár tisíc jsou na světě, ale návštěvnost stránek se nezvýšila a telefon také více nezvoní. Co s tím? Ušetřil jsem přece na webových stránkách, tak proč nezainvestovat desetitisíce do offline reklamy? Co třeba polepit autobus? Pověsit někde plachtu s nudným vizuálem bez nápadu? Samozřejmě každý projekt má jiné cíle. Někdo kvalitní web opravdu nepotřebuje a skutečným přínosem může být offline reklama. Jenže kolik lidí dokáže změřit úspěšnost venkovní reklamy? Jde o to, že u online prostředí je vše dost průzračné a čísla jsou vám ihned k dispozici, pokud používáte správné nástroje. U offline reklamy to ale už tak jednoduché není. Spousta firem si proto myslí, že jim ta venkovní reklama funguje skvěle, aniž by se alespoň zeptali svých zákazníků, jak se o nich dozvěděli a ověřili si tak, který z kanálů je pro ně skutečným přínosem."

Jak tedy získat nové klienty?
"Online prostředí je na severu stále hodně podceňované a lidé důvěřují tomu, na co jsou zvyklí. Vinit za to majitelé firem nemůžeme, může za to nedostatečná kvalita nabízených služeb a nedostatek firem, které se profesionálně zabývají tvorbou webových projektů a online marketingem. Spoustě dodavatelů nejde o kvalitu, nevzdělávají se a neučí se nové věci a digitální služby mají jen jako vedlejší produkt ke své hlavní činnosti. Můžeme jen čekat, než i místní firmy pochopí, jak je důležitý kvalitní design a dobře zpracované webové stránky, které nemusí být pouze dalším prezentačním prvkem, ale mohou být úspěšným nástrojem pro zvýšení konverze. Nebo můžeme své klienty pomalu učit dobrému vkusu a vytvářet pro ně dobré webové produkty. Musíme také zvýšit nároky našich klientů. Jedině tak můžeme porazit nekvalitní dodavatele, kteří získávají klienty jen díky nesmyslně nízkým cenám, které nemají šanci pokrýt ani náklady na realizaci. Povedlo se to Pohlreichovi s pořadem „Ano Šéfe" a Romanu Vaňkovi s projektem „Jídlo s.r.o.". Lidé i díky nim pečlivěji vybírají, kde se najíst a z čeho vařit. Kvůli tomu se celkově zvedla kvalita gastronomie na severu a už se zde objevují podniky, kde se opravdu dobře najíte a bude o vás na úrovni postaráno. Doufejme, že to čeká i trh s digitálními medii."

Kde si objednat dobrý design a kvalitní web?
"Vybírejte pro spolupráci profesionály. Dejte šanci lokálním firmám, nemusíte nutně hledat firmu v Praze, aby to za něco stálo. Buďte pečliví při výběru dodavatele, podívejte se na skutečné realizované projekty a nekoukejte jen na loga velkých značek v portfoliu, protože většinou se jedná o drobné externí subdodávky pro jiné firmy a nikoliv přímou spolupráci s velkými korporacemi. Odpovídejte na jejich dotazy. Navštivte kancelář potenciálního dodavatele, podívejte se, v jakém prostředí firma pracuje a zda vám jejich přístup vyhovuje. Zkuste více důvěřovat online prostředí, může pro vás být mnohem větším přínosem než často vyhozené peníze za offline reklamu. Obzvlášť, když Vaše konkurence také zaspala dobu a zatím s tím nehodlá nic dělat. Buďte odvážnější a využijte tuto příležitost ve svůj prospěch!"