Švestkovou dráhu čekají poslední říjnový víkend oslavy ukončení letošní sezony. Cestující se na trase motoráčku z Lovosic do Mostu mohou těšit na jízdu neobvyklou soupravou. Salonní vůz potáhne lokomotiva nazývaná podle vzhledu svého čela Bardotka.

Půjde o zakončení první sezony v režii nového dopravce, firmy AŽD Praha. Ta vlastní většinu zmíněné trati včetně úseku Čížkovice Obrnice. „Během uplynulé turistické sezony se přepravilo téměř 4 500 cestujících a trať navíc ožila řadou kulturních událostí,“ řekl Jan Šimral, mediální zástupce nového provozovatele, který tu letos pořádal například první ročník divadelních představení na kolejích.

Jízdné integrované dopravy Ústeckého kraje platí i pro tuto mimořádnou a zajímavou soupravu bez přirážek. Z Lovosic vlaky odjíždějí v 8:34, 12:10 (končí v Třebívlicích) a 14:34, z Mostu pak v 10:18 a v 16:18.

V příštím roce trať čekají další opravy, zabezpečení přejezdů a rozšíření moderních technologií. Upravit se má jízdní řád, aby lépe navazoval na vlaky v Lovosicích a Mostě. Má dojít i ke zvýšení rychlosti vlaků a tím pádem ke zkrácení doby jízdy. V plánu jsou i letní slavnosti s hudbou, zábavou a občerstvením.

Firma koupila Švestkovou dráhu vedoucí malebnou krajinou Českého středohoří v roce 2016 od Správy železniční dopravní cesty za 5,7 milionu korun. Ve spolupráci s Ústeckým krajem zde spustila víkendovou turistickou linku a na trase hodlá testovat supermoderní technologie.

Tou zásadní má být projekt vlaku bez strojvůdce, který plánuje spustit v roce 2020 a má být první svého druhu v Evropě. „Zatím jsme ve fázi vývoje, kdy se testují čidla a radary. Plán, že v roce 2020 začneme testovat provoz, ale stále platí. Vlaky se nasadí na koleje a začnou se zkoušet nejprve s dohledem strojvedoucího, který bude reagovat na překážky na trati,“ informoval mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja.