Po železnici se projedete celou Sibiří, z Turecka do thajského Bangkoku nebo třeba také pod mořem z Londýna do Paříže. V Chomutově však tento týden koupíte lístky mnohem dál než na druhý světadíl. Na cestu do minulosti Československa vás přepraví Prezidentský vlak.

Jedinečná sestava historických vagonů začíná prezidentským vozem Masaryk, který poprvé usedl na koleje v roce 1930. „Vybavení je až na židli a stůl původní,“ říká František Kaplan, správce sbírek Železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka. Otevírá dvířka starožitné skříně z červeného lesklého dřeva a před návštěvníkem se objeví soubor křišťálových sklenic a dalšího stolního náčiní.

„Je to soubor celkem dvanácti sad nádobí. Mají na sobě státní znak Československa,“ ukazuje do skla vybroušený reliéf dvouocasých lvů, kteří třímají štít se znaky území, jež současný státní znak už nezahrnuje. Třeba Podkarpatskou Rus či Těšínsko.

Prvorepublikový luxus ale vagon neposkytoval jen při podávání obědů a večeří. „V kupé se nachází i dámská a pánská ložnice,“ pokračuje Kaplan a nahlíží do modře vytapetovaného separé s postelí. Na té leží tak nadýchaná duchna, že nejeden návštěvník zapřemýšlí, jestli by mu to v prezidentské kanceláři náhodou také neslušelo.

„Luxus bych si nechala líbit, v pohodlí se určitě dělá politika lépe, než když si s kolegy u stolu okopáváte kotníky,“ usmívá se návštěvnice Alena Pinkasová.

Prohlídka Prezidentského vlaku pokračuje dalším salonním vozem. Ferdinand, který vyrobili pro následníka rakouského trůnu Františka Ferdinanda d‘Este a jeho rodinu, je rovněž přehlídkou luxusu, tentokrát ještě s vůní monarchie. A protože vítězných útoků vlaku na estetické cítění návštěvníků už bylo dost, následuje osobní vůz, ve kterém je připravena expozice a naučné tabule připomínající cesty politiků po železnici na důležitá jednání či návštěvy.

„To je zajímavé, Masaryka odstranili z učebnic, z názvů ulic, ale jezdit v jeho vlaku, to se jim líbilo,“ hřímá návštěvník v seniorském věku nad dobovou fotografií vesele naladěného Klementa Gottwalda, který salónní kupé využíval na cesty do zahraničí.

Sestavu unikátního vozu, který v Ústeckém kraji zastaví pouze v Chomutově, tvoří i salonní vůz Svoboda z roku 1968. Vyrobený byl pro Ludvíka Svobodu, ale užíval ho především Gustáv Husák a jeho paní. Z noblesy První republiky si ale tvůrci zařízení inspiraci nebrali.

„Připomíná mi to panelák, vždyť je to umakart,“ poklepává na obložení Martin Kusý a kriticky hodnotí další vybavení. „Ale sprchu ve vlaku jsem ještě neviděl,“ bere u dalšího exponátu na milost vkus komunistických funkcionářů.

Na každé zastávce si průvodci vedou statistiku návštěvnosti. „Zatím do odpoledne přišlo 110 lidí, to je méně než v těch větších městech, ale o víkendu se to určitě navýší,“ vypočítává Anežka Brandejská z Národního technického muzea.

Lidé mají příležitost navštívit vlak i železniční depozitář nad rámec standardní otevírací doby. Otevřeno je denně až do neděle od 9 do 17 hodin. Vstupné do vlaku se neplatí.