Inventář havárií na majetku zahrnuje desítky položek. „Zanikly i naše prameny, ze kterých jsme měli pitnou vodu, takže nás napájí havarijní vodovod. První kolo pasportizace škod máme hotové. Během prázdnin bychom měli začít s nápravou škod na obecní infrastruktuře,“ říká starostka. Ty podle ní zaplatí kraj.

ZADÁNÍ AUDITU ZÚŽILI

Potenciální rizika, průběh stavby včetně kvality projektu D8. To měl shrnovat forenzní audit, který ale stále neexistuje. Do výběrového řízení ministerstva dopravy se nikdo nepřihlásil. Podle hnutí Děti Země jde o další způsob, jak problémy s dálnicí zamést pod koberec.

„Zaráží nás, že zadání auditu bylo podstatně zúženo na pouhé provedení analýzy, zda byly předložené všechny podklady pro přípravu a výstavbu dálnice D8 a zda jsou vícepráce za sanaci sesuvu a za stabilizaci estakády Prackovice oprávněné,“ říká předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

„Sněmovna žádala daleko širší a hlubší posouzení,“ podivuje se Patrik.

Dle usnesení poslanecké sněmovny měl audit zahrnovat i právní audit uzavřených smluv, analýzu víceprací či odhad rizik a vyčíslení nákladů v oblasti sesuvů.

Ilustrační foto.
Z Teplic do Ústí už můžete frčet stotřicítkou v obou směrech

„Je pro nás nemyslitelné, aby rezort dopravy, zejména ŘSD, na jedné straně žádal po občanech miliardy korun na výstavbu dálnic a na straně druhé odmítal skládat řádné účty, pokud se zjistí, že byly amatérským způsobem připraveny a postaveny,“ podotkl Patrik.

Ministr dopravy Daniel Ťok v souvislosti s auditem odeslal dopis premiérovi Sobotkovi.

„Informuje ho o tom, že z reakcí soutěžitelů lze důvodně očekávat vysoké finanční náklady na plnění zadaného úkolu, nehledě na to, že opakované vypsání veřejné zakázky by přineslo výsledky až po funkčním období této poslanecké sněmovny,“ říká Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

POŘÁD V JEDNOM PRUHU

Loni se zjistilo, že jižní pilíř prackovické estakády ujíždí směrem do údolí Labe. Kvůli tomu je zde provoz svedený do jednoho pruhu. Stále se tu pracuje.

„Vůbec mě to nepřekvapuje, tam se bude pracovat asi ještě hodně dlouho. Území je narušené a bude trvat desítky let, než se režim ustálí. Nejkrásnějším dárkem by pro nás bylo, kdyby už došlo k jejímu zprovoznění oběma směry a byly hotové všechny související stavební objekty, které obcí procházejí,“ dodává starostka Křešová.

Prackovická estakáda vzbuzuje obavy řidičů.
Dálnice D8 nebude do září hotová

„Lidi jsou permanentně naštvaní, že se pořád slibuje otevření druhého pruhu a nic se stále neděje. Slibovali v březnu, pak v květnu. Máme srpen a pruh je stále neprůjezdný. Měli by konečně říct pravdu,“ říká starosta nedalekých Dolních Zálezel Miroslav Suchý.

Podle ministerstva dopravy na estakádě probíhá doplnění zakotvení stavby a detailní měření stability jak samotné stavby, tak i celého území. „Na plnou šíři dálnice pustíme provoz, až budeme mít doporučení Rady monitoringu. Nyní provoz nezažívá žádné komplikace,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Výdaje na výstavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří se z původních 9,9 miliardy vyšplhaly na 15 miliard korun.

OPRAVY ZAČALY I U PRAHY

Od neděle 30. července začaly opravy dálnice D8 u Prahy. Jde o téměř 7 kilometrový úsek od sjezdu na Zdiby do pátého kilometru.

Rekonstrukce rozdělená na celkem sedm etap má skončit v listopadu 2019. Práce v místě budou probíhat každý den v době od 7:00 do 18:00. „Vzhledem k probíhajícím technologickým postupům budeme v některých případech pracovat přes víkendy,“ doplňuje Iveta Štočková, tisková mluvčí EUROVIA CS, která úsek opravuje.

Dojde ke kompletní výměně povrchu dálnice v daném úseku včetně ložných vrstev. V některých částech bude dálnice rozšířena.

Jedná se především o části, kde se nacházejí nájezdy a sjezdy z dálnice. Kompletně vyměněný bude most přes dálnici u obce Zdiby. Ve středním dělícím pásu dojde k úpravám inženýrských sítí.

Vlakové nádraží Lovosice.
Výluka vlaků zkomplikuje lidem dopravu mezi Ústím a Lovosicemi