Prackovice jsou přesvědčeny, že stavba D8 může za vážně poničenou infrastrukturu obce. V posledních letech obec trápí zvýšená hladina spodní vody. V havarijním stavu je vodovod, nefunkční je čistička odpadních vod.

Čtěte více: Prackovice požadují od státu 30 milionů korun

"Je to problém ohrožující i stav životního prostředí. My vypouštíme na základě rozhodnutí o mimořádném vypouštění splašky přímo do řeky Labe, což je velice nepříjemná situace. A my jako ekologická obec tohle velice neradi vidíme, takže to musíme řešit okamžitě," řekla starostka obce Andrea Svobodová (nez.).

Stát podle Ťoka pomůže s opravou čističky. "Na dohled máme dohodu s paní starostkou a její čistírnou odpadních vod," doplnil ministr. Podle Svobodové by měl stát zaplatit neinvestiční opravy.

Obec navíc zaznamenala další potíže. "Najali jsme si odbornou firmu, která provádí pasportizaci jednotlivých poruch, vytváříme k tomu inventární karty. Každá ta porucha bude nafocena a zaznamenaná, abychom věděli, zda souvisí se změnou hydrogeologických podmínek u nás v obci či nikoliv," dodala Svobodová.

Čtěte také: Ťok slíbil Prackovicím u D8 peníze na čističku i silnice

OPRAVÍ PONIČENÉ SILNICE

Mimo to Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle Ťoka opraví silnice, které při stavbě D8 poničila těžká technika. "Udělali jsme analýzu, jak situace vypadala před stavbou a po stavbě a všechny ty věci ŘSD opraví," doplnil šéf resortu dopravy.

Stát bude také jednat s Ústeckým krajem, který spravuje silnice nižších tříd. "Pokud by tady byly křiklavé případy, kdy se nadivoko třeba objížděla dálnice i těžkými stroji a je tam nějaké poškození, tak jsem ze SFDI připraven dát speciální dotaci pro ty silnice," doplnil Ťok.

Podle starosty Velemína Petra Křivánka by měla být opravena například silnice z obce do Řehlovic. "Je nejvíc poničená. V tomto případě je slíbená náprava, takže předpokládáme, že se stane opět komunikací, která bude v perfektním stavu," řekl Křivánek.

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří byl otevřen v polovině loňského prosince. Kvůli nestabilnímu podloží prackovické estakády je na části úseku sveden provoz do jednoho dálničního pruhu. Stavaři stále pracují na zabezpečení definitivní stability, kterou má zajistit mimo jiné více než 120 pilotů. Provoz na dálnici by měl být plně spuštěn zřejmě na jaře.

Mohlo by vás zajímat: Dálnice D8: Bude nový úsek zavřený? Hýbe se podloží?