Jak mohou ovesné vločky přispívat ke kvalitě našeho spánku? Je to tím, že ovesné vločky obsahují melatonin, komplexní sacharidy a rostlinné bílkoviny. A právě tyto potravinové složky zlepšují kvalitu spánku.

„Jsou to živiny, které pomáhají regulovat cyklus spánku a bdění, podporují relaxaci a snižují úzkost,“ vysvětluje web One Pot Wellness, který se zaměřuje na rychlé, ale zdravé vaření. 

Co ovesné vločky obsahují a jak to pomáhá se spánkem:

  • Melatonin - hormon, který reguluje cyklus spánku a bdění. Melatonin signalizuje tělu, že je čas spát, a pomáhá tak zajistit klidný spánek.
  • Tryptofan - aminokyselina, která se v těle přeměňuje na serotonin. Serotonin pomáhá regulovat náladu, podporuje relaxaci a napomáhá spánku.
  • Hořčík - minerál, který má uklidňující účinky na tělo. Pomáhá uvolnit svaly a podporuje spánek.
  • Draslík - ve spojení s hořčíkem pomáhá tělu zůstat během spánku uvolněné.
  • Kyselina Gama-Aminomáselná (GABA) - GABA je speciální typ aminokyseliny vyráběný z fermentovaných mléčných výrobků, jako je jogurt a sýr. Některé potraviny jako rýže, oves, pšenice, špenát a brambory také přirozeně obsahují malé množství GABA. Dostatek GABA v našem těle může zlepšit spánek a způsobit, že se budeme cítit ospalí.

Živiny a vláknina z ovesných vloček podporuje zdraví jater, trávení a hormonální rovnováhu. To vše pak v konečném důsledku podporuje vnitřní homeostázu (tedy schopnost udržovat stabilní vnitřní prostředí), která může zlepšit kvalitu spánku. „Ovesné vločky jsou bohaté na sacharidy a obsahují více vlákniny než rýže. Když je jíme těsně před spaním, podporují spánek tím, že vyvolávají produkci melatoninu,“ uvádí web Bedroom Ideas Log

Ovesná kaše přes noc je jednoduché zdravé jídlo, které si můžete připravit večer a dokonce do zásoby na několik dní
Ovesná kaše přes noc? Šetří peníze, je bleskurychle hotová a podporuje hubnutí

„Když budete večer jíst ovesné vločky, neprobudí vás hlad uprostřed noci. Je to proto, že škrob přítomný v ovsu se přirozeně rozkládá a uvolňuje více živin pomalu během noci. To vás zasytí na delší dobu,“ vysvětluje dále web. 

Protože sacharidy v ovsu tráví tělo pomalu, nebudete se v noci budit hlady kvůli klesající hladině cukru v krvi.

Díky ovesným vločkám budete mít lepší náladu

A co víc, po večeři z ovesných vloček se příští den probudíte šťastnější. Podle studie, na které spolupracovaly dvě prestižní australské univerzity, tryptofan přímo ovlivňuje hladinu serotoninu. A serotonin je právě ten hormon, který pomáhá regulovat naši náladu.

To, že jíte potraviny s vysokým obsahem tryptofanu, vám proto může zlepšit náladu. A ovesné vločky jsou jednou z potravin, které tryptofan obsahují.

Vláknina v ovesných vločkách pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a náladu a pomáhá vám cítit se sytí déle než jiná jídla.

Luštěniny by našem jídelníčku neměly chybět. Proč? Přečtěte si náš rozhovor s profesorkou Janou Dostálovou
Češi by měli jíst víc luštěnin. Nadýmavé účinky lze omezit, ujišťuje expertka

Kromě toho vám i železo obsažené v ovesných vločkách může pomoci zlepšit náladu, protože podle studie z roku 2018 je chudokrevnost způsobena nedostatkem železa spojena s depresí.

„Půl šálku ovesných vloček má pouhých 154 kalorií a je dobrým zdrojem bílkovin, sacharidů, vlákniny, thiaminu, železa, hořčíku, fosforu, zinku, mědi, manganu a selenu. Jeden šálek ovesných vloček obsahuje 147 miligramů tryptofanu,“ uvádí web Health Digest, který se zabývá i zdravou výživou.


Nahrává se anketa ...

S čím vločky jíst, aby vliv na spánek byl ještě větší

Výhodou také je, že ovesné vločky můžete kombinovat s dalším jídlem, které podporuje spánek. A také díky tomu můžete udržet rozmanitost chuti, když ovesnou kaši jíte několikrát týdně.


Tipy, co do vloček přidat: 

  1. Mandle: Mandle obsahují hořčík, který podporuje relaxaci a přispívá k lepšímu spánku.
  2. Banán: Banány jsou bohaté na draslík a hořčík - obě látky zlepšují spánek.
  3. Skořice: Skořice obsahuje sloučeniny, které mohou mít účinky navozující spánek. Zároveň mimo jiné podporuje prokrvení končetin a prohřátí organismu.