Radek z krajského Ústí nad Labem málem zbytečně přišel o tisíce korun. Nepoctiví prodejci mu tvrdili, že voda z kohoutku na severu Čech je špatná, a je proto nezbytné pořídit si domů filtry na čištění vody.

„Chlapík, který nás doma navštívil, tvrdil, že filtry vyčistí vodu tak, abychom ji měli kvalitní. Byl přesvědčivý, opravdu jsem přemýšlel, že do toho ty prachy vrazím,“ vzpomíná Radek. Věc nakonec rozlouskla jeho manželka. „Ten člověk mi připadal divný. Mého muže skoro ukecal, ale já mu nevěřila,“ podotkla.

A udělala dobře. Na mnoha místech v Ústeckém kraji se ve schránkách lidí objevují letáky nabízející rozbory pitné vody.

Věra Marešová u soudu.
Věra Marešová žaluje média kvůli presumpci neviny. Chce skoro 35 milionů

„Domácnosti zákazníků severočeského regionu pak navštěvují dealeři nabízející filtry na úpravu vody. Nabízené služby však nejsou pro dosažení kvalitní pitné vody nutné. Informace, které dealeři filtrů podávají o vodě z kohoutku, jsou nepravdivé a zavádějící,“ upozorňuje Iveta Kardianová, mluvčí společnosti Severočeské vodovody a kanalizace (SčVK), která dodává na severu Čech pitnou vodu 1,1 milionu lidí.

SčVK ročně zkontroluje v laboratořích 491 tisíc vzorků pitné vody z kohoutků. „Mohu říci, že u nás na severu Čech teče kvalitní pitná voda, jedna z nejlepších na světě. Máme jedny z nejpřísnějších norem. V řadě zemí se voda z kohoutku používá spíše jako užitková, například i v USA používá kohoutkovou vodu jako pitnou minimum lidí a vodárny se tak logicky příliš nesnaží,“ potvrzuje šéf Severočeské vodárenské společnosti (SVS) Bronislav Špičák.

Kontrola pitné vody se provádí pravidelně podle plánu kontrol pro příslušný rok, který schvaluje krajská hygienická stanice. „Vzhledem k nárůstu telefonátů podvedených zákazníků apelujeme na všechny obyvatele Ústeckého a Libereckého kraje, aby byli obezřetní a informace o kvalitě pitné vody si zjistili přímo u nás, dodavatele pitné vody, na telefonním čísle 840 111 111,“ dodává Kardianová. Informace o výsledcích rozborů za posledních 12 měsíců najdou zájemci také na webových stránkách scvk.cz.

Ilustrační foto
Zubní pohotovost pro Ústecký kraj mění ordinační hodiny

Nepotřebné filtry ovšem nejsou jediným problémem, se kterým se SčVK momentálně potýká. „Došlo k násilnému vniknutí do našeho zákaznického centra a odcizení firemního oblečení. Upozorňujeme zejména starší zákazníky, aby po zaměstnanci vodáren požadovali zaměstnanecký průkaz,“ připomíná Kardianová.

V uplynulých letech totiž několikrát došlo k výskytu falešných pracovníků vodáren, kteří pod záminkou vrácení peněz za stočné okradli důchodce.

„Naši zaměstnanci se prokazují průkazem, který má velikost běžné čipové karty a kromě názvu společnosti a jména zaměstnance je na něm i osobní číslo zaměstnance a fotografie. Legitimace bez těchto znaků není průkazem zaměstnance SčVK. Naši zaměstnanci nenosí zákazníkům přeplatky v hotovosti ani nevybírají hotovost za služby,“ varuje Kardianová.

Pitná voda. Ilustrační snímek.
Vedro sužuje města. Zahnat žízeň pomáhají pítka na 64 místech