Šablona textu inkriminovaných zpráv je vždy podobná:

„Vazeny zakazniku, Vase zasilka s (název zboží) byla odeslana a behem nekolika dni bude dorucena (nazev spolecnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!“

V každé SMS je přitom uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun.

„Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru,“ popsal Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ČOI).

Jen dopoledne se na centrum a poradenskou linku ČOI obrátilo více než třicet spotřebitelů s otázkou, co mají v této situaci dělat. Někteří si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. SMS zpráva ale není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele, a tak jsou zmatení.

„Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku,“ uvedl Tichota. Tato skupina spotřebitelů přitom podle něj patří mezi nejzranitelnější.

Centrum na tuto polskou firmu eviduje i jiné stížnosti. Od zákazníků například nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrátila jim peníze. Obrátilo se proto na kolegy z polského spotřebitelského centra, těm se však zatím společnost nepodařilo kontaktovat.

Hlavní radou pro postižené je zboží nepřebírat a neplatit. Pokud zboží přeci jen přijde a spotřebitel ho náhodou převezme, ale nezaplatí, pak má prodávající povinnost zpětného sběru u spotřebitele. Nevyžádané zboží tedy není nutné zasílat zpět.